Citat:
Ursprungligen postat av
Haverikommissionen
Fältet är vidöppet. Problemet har varit polisens tunnelseende, både i denna såväl som andra utredningar. Det går fullständigt stick i stäv med hur polisen ska jobba. Dock tycker jag att vi har knådat fram en hypotes, lika väl värd att prövas som någon annan. Av de som förhördes tidigt i utredningen, finns det någon av dessa som bodde i Vasastan?
Den som polisen åtminstone sökte tidigt, men inte kunde förhöra förrän 1985 på grund av ett envist undvikande, var Catrines kontakt Vinof, boende och arbetande på Eugeniavägen och med långvarig koppling till Vasastan. Kallas "Hästdödaren" i dokumentärserien och ibland Vincent eller VO i tråden om du.vill söka.
Andra intressanta personer, mig veterligen aldrig förhörda, var Vinofs anställda (t ex "Robert") samt en kvinna, boende i Vasastan, med grav psykisk ohälsa som tidigare knivat folk (i tråden kallad "Monika").
Själv finner jag dessa personer intressanta av en mängd olika skäl, och det kan givetvis ha påverkat min syn på var den troliga brottsplatsen var belägen.