• 1
  • 2
2025-04-20, 01:33
Medlem
Det är väl ingen större tvekan om att ryssarna har massor av konton på Flashback. Det räcker att gå in i valfri Ukraina- eller Ryssland-tråd, tex en tråd om avskurna kablar i Östersjön för att man skall bli 100% varse om deras existens. Huruvida det faktiskt är snubbar som sitter och skriver inläggen eller om det är AI-botar låter jag vara osagt men jag lutar åt det sistnämnda.

Det senaste halvåret har man pratat om AI-agenter som kan utföra arbetsuppgifter åt dig inklusive att surfa runt på nätet och skriva inlägg och om den tekniken inte är speciellt svår att tillgå så utgår jag från att ryssarna använder den. Kanske även USA och Kina.

För att det inte skall vara 100% uppenbart att kontona är just ryssbotar så härjar de även runt i andra helt vanliga trådar och skriver, så att det inte skall vara för alltför uppenbart när man kollar historiken.

De dödar iaf redan all meningsfull diskussion väldigt enkelt i alla trådar som rör Ukraina, Ryssland, Trump etc.

Min spaning är att så fort som dessa AI-verktyg blir tillgängliga för den stora allmänheten så betyder det döden för forum som detta. Stora siter som tex Facebook kanske klarar sig lite längre eftersom de har större möjligheter att ta fram försvar mot AI-botar. Men jag tvivlar att mindre forum kommer ha den möjligheten.

Forumen kommer helt enkelt fyllas med till största delen AI-genererar innehåll och blir orelevant. Och jag tror detta kommer hända ganska snart, kanske redan i år.

Hoppas jag har fel.
Senast redigerad av Takeseven 2025-04-20 kl. 01:42.
Citera
2025-04-20, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Det är väl ingen större tvekan om att ryssarna har massor av konton på Flashback. Det räcker att gå in i valfri Ukraina- eller Ryssland-tråd, tex en tråd om avskurna kablar i Östersjön för att man skall bli 100% varse om deras existens. Huruvida det faktiskt är snubbar som sitter och skriver inläggen eller om det är AI-botar låter jag vara osagt men jag lutar åt det sistnämnda.

Det senaste halvåret har man pratat om AI-agenter som kan utföra arbetsuppgifter åt dig inklusive att surfa runt på nätet och skriva inlägg och om den tekniken inte är speciellt svår att tillgå så utgår jag från att ryssarna använder den. Kanske även USA och Kina.

För att det inte skall vara 100% uppenbart att kontona är just ryssbotar så härjar de även runt i andra helt vanliga trådar och skriver, så att det inte skall vara för alltför uppenbart när man kollar historiken.

De dödar iaf redan all meningsfull diskussion väldigt enkelt i alla trådar som rör Ukraina, Ryssland, Trump etc.

Min spaning är att så fort som dessa AI-verktyg blir tillgängliga för den stora allmänheten så betyder det döden för forum som detta. Stora siter som tex Facebook kanske klarar sig lite längre eftersom de har större möjligheter att ta fram försvar mot AI-botar. Men jag tvivlar att mindre forum kommer ha den möjligheten.

Forumen kommer helt enkelt fyllas med till största delen AI-genererar innehåll och blir orelevant. Och jag tror detta kommer hända ganska snart, kanske redan i år.

Hoppas jag har fel.

Nej, du har rätt. Finns redan i högsta grad. Vill inte outa mig, men kommer från ett stort språkområde och där är det redan ett faktum. Det är fullt med AI-skit som man triggas att klicka på genom AI-skit-program- som-vill-att-just-jag-ska-klicka. Jag hoppar dock ur illa kvick så snart jag hör AI-rösten. Varför?
Om man sätter en AI-röst på det som är högst upp i näringskedjan, vad är då det som är lägre ner i näringskejdan. Det är förstås AI-skit i ännu högre grad. Det handlar bara om att tjäna enkla pengar med minimal insats, arbete. Jag har egentligen inget emot att någon använder AI-bilder, AI-videor, AI-reserarch. Men när det inte ens är en människa som frontar spektaklet, då är nog kvaliteten därefeter. Tänk , orkar nästan inte skriva om hur sjukt kasst det där är .
Citera
2025-04-20, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nej, du har rätt. Finns redan i högsta grad. Vill inte outa mig, men kommer från ett stort språkområde och där är det redan ett faktum. Det är fullt med AI-skit som man triggas att klicka på genom AI-skit-program- som-vill-att-just-jag-ska-klicka. Jag hoppar dock ur illa kvick så snart jag hör AI-rösten. Varför?
Om man sätter en AI-röst på det som är högst upp i näringskedjan, vad är då det som är lägre ner i näringskejdan. Det är förstås AI-skit i ännu högre grad. Det handlar bara om att tjäna enkla pengar med minimal insats, arbete. Jag har egentligen inget emot att någon använder AI-bilder, AI-videor, AI-reserarch. Men när det inte ens är en människa som frontar spektaklet, då är nog kvaliteten därefeter. Tänk , orkar nästan inte skriva om hur sjukt kasst det där är .

DEt värsta är att Youtube via sitt moderbolag promotar AI-innehåll. De vill att det ska ligga överst i sökresultaten och knuffa ned allt annat. Till slut finns bara det. Det är ett krig. Kanske ska man helt sluta med vissa aktiviteter för att inte göda svinen. Nu kan det vara ryssar, imorgon indonesier, i övermorgon laotier. Spelar roll, allt de vill är att få oss att förstå hur mäktigt AI är, när det är dem själva som promotar AI-skiten som ingen annars kulle ha valt frivilligt.
Citera
2025-04-20, 07:21
Medlem
Tomtekukars avatar
Javisst. Alla är precis som TS skriver, ryska AI bottar, även vi svennar som tycker annorlunda.
Citera
2025-04-20, 07:44
Medlem
Sen har vi alla de som mer eller mindre öppet citerar chatgpt och tror att det som den presterar är sanning.
Citera
2025-04-20, 08:04
Medlem
Utveckling på första inlägget...

Det finns naturligtvis många användare som ibland tar hjälp av en AI för att skriva långa och imponerande svar. Detta är naturligtvis också värdelöst men det är först när Svensson börjar med helt automatiserade AI-robotar som allt kommer bli helt hopplöst. Man kanske får 3 AI-agenter för 99kr/månad med varsitt "säkert" IP och det första man vill "testa" är att göra en störig "flashback-bot". Andra skaffar 10 botar, var och en med inställningen 1 inlägg per 5 timmar, dryg som fan, vänstesnubbe och gilla återbruk, kärnfamiljen och som avskyr Trump. Då har du direkt 50 inlägg om dagen från robotar som kan argumentera i all evighet. Det skulle gå fort att förstöra forumet.

Lyckligtvis är jag inte superkunnig inom AI och vet inte mycket om hur siter kan skydda sig. Men jag kan inte förstå hur ett skydd skall gå till bortsett från strikta regler om vad man får säga och tycka. Kanske måste man använda AI för att upptäcka AI, men hur effektivt kommer det att vara?

Var är vi nu: När känslan är att hälften av användarna är proryska i en tråd på ett svenskt forum om en förstörd undervattenskabel i Östersjön. Då behöver man inte vara jätteintelligent för att förstå att det är en påverkansoperation och att diskussionen i tråden är förstörd.

.
Citera
2025-04-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Ja, det är väldigt synd att olika åsikter får lika mycket spelrum på Flashback. Endast rätt åsikt, det vill säga vad jag tycker, borde få synas. Och eftersom alla borde ha samma åsikt som jag så utgår jag ifrån att sådana som tycker olika är AI-bottar. Kan inte vara på något annat sätt.

Om du tänker att jag är en AI-bot så har du börjat tänka vilket är ett framsteg i ditt fall. Man kan inte vara säker.

Men om du tycker att mitt inlägg engagerade så är det väl ingen större fara, du har ju så hög acceptans för olika åsikter.

Min spaning är att forumet kommer fyllas med ej engagerande innehåll, till 90% skrivet av AI.
Citera
2025-04-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12

Ja det är verkligen inte svårt att föreställa sig ett scenario där all content blir AI-spam och där appar/företag/siter blir värdelösa över en natt.

Nya tjänster uppstår som är garanterat AI-fria fram tills de också förstörs när AI hittar ett sätt.

Det låter inte så kul.

Är ju ingen AI-motståndare generellt, använder det varje dag.
Citera
2025-04-20, 08:26
Medlem
Jag tror inte att ryssarna börjat använda AI-botar ännu, det sitter folk i trollfabriker som får ersättning för att sprida desinformation och vara opportunister i en mängd olika frågor. Se till att andra länder inte kan enas i viktiga frågor samt givetvis som vi ser mycket av, vara aktiva i konspirationsteorier och underminera demokratier.

Men det ligger nära till hands nu att forum och sociala media kommer att spammas med miljarder inlägg som är AI-genererade. Det kommer bli jobbigt att hantera.
Citera
2025-04-20, 09:27
Medlem
Exakt, jag trodde att AI-agenter och köpta följare, kommentarer och like skulle ta död på sociala medier, särskilt eftersom plattformarna drivs av annonsintäkter. Men det verkar fortfarande finnas möjlighet att använda båda och ändå tjäna pengar på sociala medier.

Oj, den stora YouTube-stjärnan tog sig tid att kommentera eller prata med mig. Trots att han var på sin yacht med sina kompisar. Sponsorerna står på kö för att ge honom pengar, just för att han tar så väl hand om sina fans.

Jodå, på min tid tog man hjälp av riktiga personer för att svara fansen.
Citera
2025-04-20, 09:56
Medlem
Cybergubben426s avatar
Du är helt rätt på det, utom att du eg har helt fel.

Det är inget som lixom börjar komma här och sen sprider sig, det är nog snarare tvärt som. Hela internet är helt nedlusat av genererat innehåll med tveksam avsändare. Det går ju knapt att googla längre. Det går nästan inte att lita på något längre, det tar en jävla tid att gå igenom sidor för att hitta en sida som verkar "genuin". Sen blir det någon slags Ai-rundgång när ny information börjar baseras på redan genererad information. Det här är början på slutet för hela informationssamhället om det inte blir uppstyrt rätt snart.
Citera
2025-04-20, 10:02
Medlem
Tycker inte att jag sett massa typiskt AI-content på något forum ännu. Tycker inte att rysstrollen beter sig som AI-botar, snarare koncentreras de svenskar som är proryska här, för att de vet att det är ett av få ställen där de kan få utlopp för sina tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in