Citat:
Ursprungligen postat av
Takeseven
Det är väl ingen större tvekan om att ryssarna har massor av konton på Flashback. Det räcker att gå in i valfri Ukraina- eller Ryssland-tråd, tex en tråd om avskurna kablar i Östersjön för att man skall bli 100% varse om deras existens. Huruvida det faktiskt är snubbar som sitter och skriver inläggen eller om det är AI-botar låter jag vara osagt men jag lutar åt det sistnämnda.
Det senaste halvåret har man pratat om AI-agenter som kan utföra arbetsuppgifter åt dig inklusive att surfa runt på nätet och skriva inlägg och om den tekniken inte är speciellt svår att tillgå så utgår jag från att ryssarna använder den. Kanske även USA och Kina.
För att det inte skall vara 100% uppenbart att kontona är just ryssbotar så härjar de även runt i andra helt vanliga trådar och skriver, så att det inte skall vara för alltför uppenbart när man kollar historiken.
De dödar iaf redan all meningsfull diskussion väldigt enkelt i alla trådar som rör Ukraina, Ryssland, Trump etc.
Min spaning är att så fort som dessa AI-verktyg blir tillgängliga för den stora allmänheten så betyder det döden för forum som detta. Stora siter som tex Facebook kanske klarar sig lite längre eftersom de har större möjligheter att ta fram försvar mot AI-botar. Men jag tvivlar att mindre forum kommer ha den möjligheten.
Forumen kommer helt enkelt fyllas med till största delen AI-genererar innehåll och blir orelevant. Och jag tror detta kommer hända ganska snart, kanske redan i år.
Hoppas jag har fel.
Nej, du har rätt. Finns redan i högsta grad. Vill inte outa mig, men kommer från ett stort språkområde och där är det redan ett faktum. Det är fullt med AI-skit som man triggas att klicka på genom AI-skit-program- som-vill-att-just-jag-ska-klicka. Jag hoppar dock ur illa kvick så snart jag hör AI-rösten. Varför?
Om man sätter en AI-röst på det som är högst upp i näringskedjan, vad är då det som är lägre ner i näringskejdan. Det är förstås AI-skit i ännu högre grad. Det handlar bara om att tjäna enkla pengar med minimal insats, arbete. Jag har egentligen inget emot att någon använder AI-bilder, AI-videor, AI-reserarch. Men när det inte ens är en människa som frontar spektaklet, då är nog kvaliteten därefeter. Tänk , orkar nästan inte skriva om hur sjukt kasst det där är .