Citat:
Ursprungligen postat av
Tallholm
Det är inte så konstigt eftersom mellanstadieelever som inte kan multiplikationstabeller eller inte kan räkna med uppställningar släpps till högstadiet. Jag har haft nior som satt och räknade på fingrarna vad 3 gånger 8 var. Det var knappt några i sjuan som behärskade multiplikation och i nian frågade en elev hur hen skulle veta vad 150 delat med 3 var.
För att få E på nationella provet i matematik i åk 9 och i matematik 1 i gymnasiet krävs att man har fått cirka 24% av alla poäng på provet. Ja, det verkar som att man får godkänna elever som inte kan matematik alls.
Men det är inte alls konstigt. Kravnivån och nivån på undervisningsinnehållet är alldeles för låga i grundskolan. Jämför man matteböcker från USA och Ryssland med svenska matteböcker så lär sig barnen där i mellanstadiet det som de svenska eleverna ska delvis kunna i åk 9 i högstadiet. Bland annat lärs lösningen av andragradsekvationer i matematik 2 i gymnasiet i Sverige medan det ska man kunna i 9:an i de där länderna.
Kraven i grundskolan är alldeles för låga. Eleverna leker på lektioner eftersom de saknar utmaningar och att få ordning i klassen är väldigt svårt när man inte har stödet från föräldrarna. Disciplin är a och o och alla elever har rätt till lugn och studiero enligt Skollagen, men att införliva detta är svårt när man inte har stöd från rektorerna eller föräldrarna.
PS Vid ett besök på vårdcentralen frågade en yngre läkare mig vad som stod i ett läkarutlåtande och jag fick förklara på enklare svenska för en svensk att det är det här som den andra läkaren skriver. Skrämmande. Jag är glad att min nuvarande läkare på vårdcentralen och hjärtläkaren på sjukhuset verkar vara bra lärda (och de ser att jag är det också trots att jag inte är läkare).
Jag trodde inte på dig när du skrev det där, men kollade upp SU, och det är sant.
Det är ju helt skandalöst!
Bedömningsunderlag nationella prov åk 9
Hade det varit något i stil med att kravet på dessa 21 poäng legat I E-kategorin och att det verkligen täcker precis hela högstadiet baskunskaper hade det varit en grej, det kan ju hända att en av de svårare frågorna har klickat lite bättre och ger fler poäng.
Men just när det handlar om att gå ut grundskolan, då måste det finnas krav på att man täcker
hela det basal området, och
därefter kan få höjt betyg av mer utförliga svar eller dylikt.
När jag läste början på sjuksköterska så var anatomiprovet uppdelat I fyra delar tror jag, och kravet var att man skulle ha en rätt hög poäng på vardera enskild del (tror det var typ 70 eller 80%) för att över huvud taget ha godkänt, så då krävdes det att man verkligen hade grepp om hela den där luntan på typ 700 sidor där nästan allt var memorering.
Det vore bättre om det nationella hade någon liknande struktur.
Krav på ett visst antal E-poäng inom vardera kapitel av årskurses bok för att alls ha godkänt.
Har för mig något liknande sker på komvux här när man tentar av matte 3 och 4.