2025-04-19, 23:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Glädjebetyg är problemet och det är inte kulturmarxismens fel utan rå kapitalismens fel. Privata skolor vill locka elever för tjäna pengar så dom ger ut A till elever som inte ens kan läsa

Nej det gör dem inte.

Kulturmarxismen eller kommunismen eller judaismen är andra sidan av myntet på kapitalismen. Det är andra värden som gäller.
Citera
2025-04-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och man anser att deras matematikkunskaper inte räcker, det behövs mer utbildning för att de ska komma in i matchen, tid som egentligen behövs för annat. Det är alltså inte "vardagliga saker" de ska räkna ut, typ hur mycket vatten som behövs för att koka fyra portioner ris, eller vilken dryck som ger mest alkohol för pengarna eller vad tio procents rabatt på en nytt läppstift innebär.
Som exempel nämner de att studenterna har svårt att avrunda rätt, omvandla decimaltal till procent och beräkna bråktal.

Flera av dem saknar också en grundläggande förståelse för matematik.

– Även om man får ett orimligt svar på ekvationen, som man bör förstå är helt fel, reagerar man inte på det, säger Christina Öberg, professor i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet och en av författarna till debattartikeln.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kan-inte-rakna

De har räknat för få mattetal och på för låg nivå. Det krävs mycket repetition så att man lär sig grunderna i muskelminnet liksom, undermedvetet. Annars får man inte grundläggande förståelse.
Citera
2025-04-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De har räknat för få mattetal och på för låg nivå. Det krävs mycket repetition så att man lär sig grunderna i muskelminnet liksom, undermedvetet. Annars får man inte grundläggande förståelse.
Dels det, men framförallt måste man förstå varför.
Citera
2025-04-19, 23:24
Avstängd
Matadhamsters avatar
Varför accepterar studenterna själva, att de inte kan något? Kag väljer att kugga i matematik eftersom mitt kunskapsförrråd inte kom ikapp och jag tjänar kunskapsmässigt på en prövning även om jag ekonomiskt sotter i skiten.

Jag har ADD och psykiatrin vägrade skriva ut korrekt medicinering för att sabotera min skolgång. Därav att jag blir tvungen att kugga för att jag inte klarade av att komma ikapp.

Jag upplever att samhället är väldigt ignoranta kring hur dålogt människor som flyter fram, faktiskt presterar ovilken negativ effekt det får för oss allihopa när människor saknar grundläggande kunskaper, ordentligt med sig ut i arbetslivet.

De exempel som nämns är de lättare bitarna av matten.
Citera
2025-04-19, 23:26
Medlem
Kan glädjebetygen komma från en friskola som är kända för att ge eleverna höga betyg? Det straffar sig senare i livet…..
Citera
2025-04-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Varför accepterar studenterna själva, att de inte kan något?
Känner att allt fler har drabbats av Dunning–Kruger-effekten. De får så förbannat mycket beröm för allt de gör som småttingar, så de tror att de kan precis allt.
Citera
2025-04-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det roliga är att vi sa likadant när vi började leta bostad för 20 år sedan. Våra föräldrar köpte sin miljonvilla för 3-400 000 kr och vi behövde lägga 2-3 miljoner - hur skulle vi kunna tjäna ihop de pengarna?
Såg aldrig något svar på mitt inlägg gällande ditt inlägg om "Trumps matematiktrix" i tråden. (FB) Ekonomstudenter på universiteten saknar grundläggande matematikkunskaper
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-19 kl. 23:35.
Citera
2025-04-19, 23:34
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Känner att allt fler har drabbats av Dunning–Kruger-effekten. De får så förbannat mycket beröm för allt de gör som småttingar, så de tror att de kan precis allt.
Håller faktiskt med dig. Känns som om jag är den enda kvar på planeten snart som inser mina begränsningar och så kommer de som är sämre än vad jag är och sätter näsan i vädret när man lagt fram sina svårigheter.

Matematiken känns otroligt viktigt för mig så jag upplever att min situation inte öev så rolig men jag lär mig hellre ordentligt än tar mig in knappt godkänd och tror att jag blivit ett matematiskt geni. (Jag menar in på utbildning utan bestämd inriktning då jag inte vet inom vilket område jag väljer).

Vi vill inte ha lågpresterande människor överallt. En bra sak vore om vi började låta en viss tävlingsinstinkt frodas i skolorna. Jag syftar inte på att väcka prestationsångest utan låta elever som vill, tävla i olika ämnen såsom svenska och matematik med möjlighet att få avtryck i betygen för det i högre årskurser.
Citera
2025-04-19, 23:40
Medlem
Hur kan detta vara en nyhet 2025? När jag pluggade 2005 hade vi en ”tortyr”-lärare i statistiken som krävde att vi skulle klara en förtenta baserad på gymnasiematten - 80-90% kuggade och det var uppror i klassen för att det var för svårt… Kuggade gjorde jag också men fick behålla en liten mängd värdighet då jag inte deltog i protesterna då jag förstod att detta var sådant vi skulle kunna innan vi började högskolestudierna.

(Klarade som tur var denna förtenta sista året, men var rätt uppenbart att detta var et problem redan 2005)
Citera
2025-04-19, 23:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Högskolor och Universitet med ingenjörsutbildningar har varit aktiva med varningar i över 15 år om att det håller på att gå åt helvete.
Fast högskolorna får skylla sig själva som accepterar elever med låga betyg i matematik så länge som medelbetyget är nog högt.
Citera
2025-04-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nej det gör dem inte.

Kulturmarxismen eller kommunismen eller judaismen är andra sidan av myntet på kapitalismen. Det är andra värden som gäller.
Du snackar skit. Klart att privata skolor är en stor del av problemet. De lockar elever med glädjebetyg, ju fler elever desto större vinst. Inte mer komplicerat än så.
Citera
2025-04-20, 00:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast högskolorna får skylla sig själva som accepterar elever med låga betyg i matematik så länge som medelbetyget är nog högt.

Fast de accepterar betyg som är väl avsedda för nivåer på deras kurser. Så det ska inte vara något problem. Problemet är att elever får godkänt fast de inte ska ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in