Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Du har höga tankar om dig själv, som tror att din och en handfull andra bibelrunkares tolkning av några verser i Bibeln är mer rätt än Jesus, apostlarna. Kyrkofäderna och Kyrkans 2000-åriga Tradition.

Det är helt enkelt ute och cyklar mot avgrunden utan att veta det och du lyssnar inte på de varningar du hör på vägen. Ren idioti!

Du är en dåre!
Ja tack. Precis som Jesus förutsa skulle vi bli hånade och hatade för Hans Ords skull.

Johannes 15:18-19

18 Om världen hatar er, skall ni veta att den har hatat mig innan den hatat er. 19 Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er.
Citera
2025-04-19, 19:03
Medlem
Citat:
Har Gud berättat för dig att din tolkning är den rätta? Hur vet du annars att just din tolkning och inte apostlarnas, kyrkofädernas och Kyrkans 2000-åriga Tradition är den rätta?
Han citerade just en apostel, från Paulus brev till Romarna.

Romarbrevet kapitel 11 är för övrigt ett kapitel som du sannolikt inte greppar.
Citera
2025-04-19, 19:20
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Om jag får inflika lite här. Israels förstockelse är ett led i Guds frälsningsplan för världen. Det är vad Romarbrevet 11 handlar om. Israel ska tydligen bli räddat. Men jag säger inte att det betyder att staten måste finnas.
Citera
2025-04-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Du är ute på hal is och har inte på fötterna. Det är ingen bra idé att förlita sig på de moderna bibelrunkarnas tolkningar, det leder bara in i en återvändsgränd.
Citera
2025-04-19, 22:10
Medlem
Citat:
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!

Jag är kristen och emot Israel som nation. För mig är Israel dom som tror på Jesus som Messias, vilket står i skarp kontrast till vad deóm som kallar sig judar idag tror på.

Dispensationalismen är ett virus som har infekterat kristendomen (med flit).
Citera
2025-04-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Om jag får inflika lite här. Israels förstockelse är ett led i Guds frälsningsplan för världen. Det är vad Romarbrevet 11 handlar om. Israel ska tydligen bli räddat. Men jag säger inte att det betyder att staten måste finnas.

Nej. du feltolkar.
Citera
2025-04-19, 23:03
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Nej. du feltolkar.
På vilket sätt då?

32 Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att kunna förbarma sig över alla.
Citera
2025-04-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
På vilket sätt då?

32 Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att kunna förbarma sig över alla.

Därför att du tror på dispensationalism.
Citera
2025-04-19, 23:15
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Därför att du tror på dispensationalism.
Nej det gör jag verkligen inte.
Citera
2025-04-20, 00:08
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Men vilka står över den moraliska lagen förutom gudar?
Ja, utifrån en religiös tes så är det ingen förutom gudar som står över lagen. Men jag menar att avgudadyrkan enligt kristendomen är annorlunda än vad judar och muslimer tror på. Kristna har ju massa objekt som de i princip avgudar, exempelvis korset som jag ju nämnde men även Jesus som sådan. Jesus är gud enligt kristendomen men Jesus mänskliga form är fortfarande inte gudomligt, varför det egentligen borde tolkas som avgudadyrkan av ett "objekt" (med objekt menar jag den mänskliga formen av Jesus).
Citera
2025-04-20, 00:47
Medlem
Alla gudar är avgudar! Vi måste snarast avsäga oss den vidrige Yahweh och den vidriga Juden!

(Och djävulsboken Bibeln, med all judeskit som står däri! Utom Predikaren, som faktiskt är rätt bra!)
Senast redigerad av Nakkvarr 2025-04-20 kl. 00:50.
Citera
2025-04-20, 06:38
Medlem
Citat:
Jag är kristen och emot Israel som nation. För mig är Israel dom som tror på Jesus som Messias, vilket står i skarp kontrast till vad deóm som kallar sig judar idag tror på.

Dispensationalismen är ett virus som har infekterat kristendomen (med flit).
Vem behöver bli frälst? Den som redan är det? Den som redan tror?

Eller handlar Guds löften och profetiorna om dom som är i otro och behöver vända om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in