Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lagen och profeterna är inte detsamma som någon enda version av Bibeln. Bibeln är till stor del en chauvinistiskt israelisk historieskrivning och jag ser Gud genom Jesus och inte genom chauvinister.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. "Lagen och profeterna" är just en benämning på GT. Lagen står för de 5 Moseböckerna och profeterna står för de profetiska böckerna.

Det här är allmän kunskap du kan hitta varsomhelst. Även på svenska kyrkans hemsida.

Citat:
Gamla testamentet kan delas in i tre delar: Lagen, Profeterna och Skrifterna.
https://www.svenskakyrkan.se/kristentro/gamla-testamentet
Citera
2025-04-19, 12:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Han var inte emot dem för att de kunde Skriften utan för att de var hycklare samt för att de hade skapat sina egna, mänskliga, tolkingar och tillämpningar av lagen i "De äldstes stadgar".

Tvärtom så använder Jesus själv konstant verser ifrån Skriften (GT) när han tillrättavisar både fariséerna och Satan.
Jesus far i himlen är barmhärtig och skriftställare har ljugit om Gud i Bibeln. Gud säger inte åt människor att döda varandra.
Citera
2025-04-19, 13:04
Medlem
Citat:
Jesus far i himlen är barmhärtig och skriftställare har ljugit om Gud i Bibeln. Gud säger inte åt människor att döda varandra.

Det går inte att nå sådana som dig.

Därför kan jag bara uppmana folk som läser att akta sig för den här typen av villolärare.

"Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter." Andra Timoteusbrevet 4:3
Citera
2025-04-19, 13:09
Medlem
bomhulls avatar
Vet inte varför kristna stödjer israel när dom får spott på sig på sina pilgrimsfärder?
Har sett klipp på judar som gör detta
Citera
2025-04-19, 13:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det går inte att nå sådana som dig.

Därför kan jag bara uppmana folk som läser att akta sig för den här typen av villolärare.

"Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter." Andra Timoteusbrevet 4:3
Tack för det! Då är vi överens om att vi tror olika.
Citera
2025-04-19, 13:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Vet inte varför kristna stödjer israel när dom får spott på sig på sina pilgrimsfärder?
Har sett klipp på judar som gör detta
Det är nog lättare som kristen att stödja Israel på säkert avstånd.
Citera
2025-04-19, 15:42
Medlem
Citat:
Det fanns fler skriftlärda än de religiösa, men det är de religösa spekulationernas skriftlärda som Jesus var emot och vars läror ska ryckas upp med rötterna.
Vad har det med moderna Israel idag att göra? Där 90% är sekulära? Där ledningen är politiskt vald och det ingår även andra trosläror, kristna och Muslimer tex?

Det är ju dom som kommer vända om till Jesus, ropa efter Honom, allting i ändens sluttid handlar om. Inte några religiösa skriftlärda.
Citat:
Jag kan leva med din ortogonala kristendom men jag tror inte på en enda av dina teorier.
Jag är ledsen men det är inte mina teorier, det är Guds heliga plan du inte tror på. Fundera på det istället.
Citera
2025-04-19, 16:39
Bannlyst
Citat:
Nej. Det går tvärtom illa när människor skapar egna läror som inte överensstämmer med Guds Ord och Bibeln. Det borde historien ha lärt oss vid det här laget.

"Låt ingen bedra er och förstöra er tro med sina tomma vishetsläror, som bygger på mänskliga traditioner och inte kommer från Kristus utan från den här världens onda makter." - Kolosserbrevet 2:8

Man behöver inte vara frälst för att vara en del av Guds plan. Judarna är som sagt inte automatiskt frälsta utan Jesus, men de är fortfarande en del av Guds plan.

Det är ju irrläran som du förespråkar som inte går ihop med Guds Ord. Den är ett modernt påfund som inte har något med Bibeln, Jesu lära och apostlarnas undervisning att göra. Det är helt enkel en obiblisk och okristen irrlära.

Du är så fast i din egen tolkning att du inte kan se hur fel ute du är.

Den moderna staten Israel behöver inte existera för att Guds frälsningsplan ska fullbordas. Punkt.
Citera
2025-04-19, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Jag är ledsen men det är inte mina teorier, det är Guds heliga plan du inte tror på. Fundera på det istället.

Du har höga tankar om dig själv, som tror att din och en handfull andra bibelrunkares tolkning av några verser i Bibeln är mer rätt än Jesus, apostlarna. Kyrkofäderna och Kyrkans 2000-åriga Tradition.

Det är helt enkelt ute och cyklar mot avgrunden utan att veta det och du lyssnar inte på de varningar du hör på vägen. Ren idioti!

Du är en dåre!
Citera
2025-04-19, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Nja, det låter för långsökt. Du har en liberal tolkning av avgudadyrkan. Om så är fallet är korset (ett objekt) i sig en form av avgudadyrkan. Kristendom har väl varit slappast vad gäller avgudadyrkan.

Men vilka står över den moraliska lagen förutom gudar?
Citera
2025-04-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det är ju irrläran som du förespråkar som inte går ihop med Guds Ord. Den är ett modernt påfund som inte har något med Bibeln, Jesu lära och apostlarnas undervisning att göra. Det är helt enkel en obiblisk och okristen irrlära.

Du är så fast i din egen tolkning att du inte kan se hur fel ute du är.

Den moderna staten Israel behöver inte existera för att Guds frälsningsplan ska fullbordas. Punkt.

För all del, håll dig du envist kvar vid katolskt kätteri och mänskliga irrläror så håller jag mig till Guds Ord. Sedan låter vi tiden avgöra vem som har rätt, i takt med att profetiorna fortsätter gå i uppfyllelse.

"Jag frågar nu: Har då Gud förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som han tidigare har känt som sitt." - Romarbrevet 11:1

I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra. - Romarbrevet 11:29

"Om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, då skall du inte förhäva dig över grenarna. Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig. " - Romarbrevet 11:17

"Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd." - Romarbrevet 11:24
Citera
2025-04-19, 18:46
Bannlyst
Citat:
För all del, håll dig du envist kvar vid katolskt kätteri och mänskliga irrläror så håller jag mig till Guds Ord. Sedan låter vi tiden avgöra vem som har rätt, i takt med att profetiorna fortsätter gå i uppfyllelse.

"Jag frågar nu: Har då Gud förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som han tidigare har känt som sitt." - Romarbrevet 11:1

I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra. - Romarbrevet 11:29

"Om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, då skall du inte förhäva dig över grenarna. Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig. " - Romarbrevet 11:17

"Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd." - Romarbrevet 11:24

Har Gud berättat för dig att din tolkning är den rätta? Hur vet du annars att just din tolkning och inte apostlarnas, kyrkofädernas och Kyrkans 2000-åriga Tradition är den rätta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in