• 1
  • 2
2025-04-18, 20:02
Medlem
Jag har funderat på ett upplägg, där man kan som privatperson sälja tjänster till andra privatpersoner utan att ha F-skatt och moms registrerade, genom att sälja aktier till ett bolag, antingen redan bildat eller ett bolag som kommer att bildas i framtiden. Man kör ett aktieöverlåtelseavtal och i summan för ett antal aktier så ingår även vissa tjänster som företaget/privatpersonen bakom företaget vill sälja.

Tänker jag rätt här nu? Är det någon som har erfarenhet av det sen tidigare eller stött på något liknande upplägg tidigare? Tacksam för alla svar, tips och råd.
Citera
2025-04-18, 20:10
Medlem
pn222jws avatar
Hej!

Ska du - hypotetiskt - förmedla/mäkla aktier som du inte själv äger?
Citera
2025-04-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hej!

Ska du - hypotetiskt - förmedla/mäkla aktier som du inte själv äger?

Nej, utan det handlar om aktier som man själv äger.
Citera
2025-04-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gothia-swed
Jag har funderat på ett upplägg, där man kan som privatperson sälja tjänster till andra privatpersoner utan att ha F-skatt och moms registrerade, genom att sälja aktier till ett bolag, antingen redan bildat eller ett bolag som kommer att bildas i framtiden. Man kör ett aktieöverlåtelseavtal och i summan för ett antal aktier så ingår även vissa tjänster som företaget/privatpersonen bakom företaget vill sälja.

Tänker jag rätt här nu? Är det någon som har erfarenhet av det sen tidigare eller stött på något liknande upplägg tidigare? Tacksam för alla svar, tips och råd.

Varför skulle man inte behöva F-skatt och moms med detta upplägg menar du?
Citera
2025-04-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle man inte behöva F-skatt och moms med detta upplägg menar du?

Av många olika anledningar. Det främsta är att det tar tid att införskaffa både F-skatt och moms.
Citera
2025-04-18, 20:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Av många olika anledningar. Det främsta är att det tar tid att införskaffa både F-skatt och moms.

Va? Så det skulle alltså vara ett giltigt skäl att bortse från det? Att det "tar tid att införskaffa"

Låter jävligt naivt måste jag säga. Varför skulle de godkänna det för?
Citera
2025-04-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Va? Så det skulle alltså vara ett giltigt skäl att bortse från det? Att det "tar tid att införskaffa"

Låter jävligt naivt måste jag säga. Varför skulle de godkänna det för?

Vilka de? Godkänna vad? Det var inte det min fråga handlade om.
Citera
2025-04-18, 21:07
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Nej det gör det inte, tar några dagar.

Men behöver ingen F-skattsedel för att sälja tjänster till privatpersoner så länge du deklarerar inkomst för vinsten över 50.000 per år
Citera
2025-04-18, 21:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Jag förstår inte syftet eller upplägget. Det enda som är tydligt är att du är helt okunnig om både de juridiska och ekonomiska förutsättningarna. Måste du fakturera och inte vill ha bolag så är det enklaste väl Frilansfinans och liknande.
Citera
2025-04-18, 21:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2025-04-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Nej det gör det inte, tar några dagar.

Men behöver ingen F-skattsedel för att sälja tjänster till privatpersoner så länge du deklarerar inkomst för vinsten över 50.000 per år
Varför skulle vinst under 50 000 vara undantagen från beskattning?
Citera
2025-04-18, 22:15
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varför skulle vinst under 50 000 vara undantagen från beskattning?

Vinst under 50 är ringa verksamhet/hobby verksamhet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in