2025-04-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
gillar man värme ock råttor har man ytterdörren öppen
Nu har man ju dörren öppen för att slippa värsta värmen....
Citera
2025-04-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Alla kärringar och efterblivna har dörrar och fönster öppna och släpper in värmen.
Nu har man ju dörrar och fönster öppna för att få drag och därmed bli av med värmen. Men du kanske lever i ett varmt terrarium med solen som gassar in och luften står stilla....
Citera
2025-04-17, 23:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Skulle aldrig ha ytterdörren öppen.

Fönster som är svåra att ta sig in genom, absolut.
Men ha ytterdörren öppen?
Idioti.
Nu ska jag berätta något som kanske låter väldigt konstigt för dig men det är helt sant: vissa människor bor INTE i ghetton.
Vissa människor - som jag t ex - bor i ett väldigt lugnt villaområde och här har vi dörren öppen mest hela dagarna under den här perioden och självklart fönstret på motsatt sida också öppet för att få in frisk luft.
Citera
2025-04-18, 00:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Nu ska jag berätta något som kanske låter väldigt konstigt för dig men det är helt sant: vissa människor bor INTE i ghetton.
Vissa människor - som jag t ex - bor i ett väldigt lugnt villaområde och här har vi dörren öppen mest hela dagarna under den här perioden och självklart fönstret på motsatt sida också öppet för att få in frisk luft.

Tre frågor:

-Har du haft ett ovälkommet och oväntat besök någon gång?

-Om ja:
varför lärde du dig inget av det?

-Om nej:
Varför skall du vänta tills du får det?
Citera
2025-04-18, 01:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Tre frågor:

-Har du haft ett ovälkommet och oväntat besök någon gång?

-Om ja:
varför lärde du dig inget av det?

-Om nej:
Varför skall du vänta tills du får det?
Alla som kommer hit är ovälkomna. Jag vill vara ifred.
Och vad vill du jag ska lära mig av att en larmsäljare knackar på dörrkarmen? Jag tackar nej och sen är det bra.

Men om du menar riktigt ovälkommet besök, som i att någon bryter sig in eller än värre, hotar sig in, så har det aldrig hänt.
Jag har aldrig hört talas om att det hänt någon av grannarna heller och de har bott här sen husen byggdes på 50-talet.

Så kort sagt: det går att bosätta sig på platser som är väldigt, väldigt trygga. En öppen ytterdörr är inte på något sätt en hotbild.
Citera
2025-04-18, 01:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Alla som kommer hit är ovälkomna. Jag vill vara ifred.
Och vad vill du jag ska lära mig av att en larmsäljare knackar på dörrkarmen? Jag tackar nej och sen är det bra.

Men om du menar riktigt ovälkommet besök, som i att någon bryter sig in eller än värre, hotar sig in, så har det aldrig hänt.
Jag har aldrig hört talas om att det hänt någon av grannarna heller och de har bott här sen husen byggdes på 50-talet.

Så kort sagt: det går att bosätta sig på platser som är väldigt, väldigt trygga. En öppen ytterdörr är inte på något sätt en hotbild.

Om du inte anser att en öppen dörr på något sätt är en hotbild, så hoppas jag verkligen du fortsätter ha sådan tur.
Jag slår dessutom vad om att jag

A. Bor ganska nära dig.
B. Fast ännu längre ut i skogen.
Senast redigerad av scoremax 2025-04-18 kl. 01:28.
Citera
2025-04-18, 07:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Om du inte anser att en öppen dörr på något sätt är en hotbild, så hoppas jag verkligen du fortsätter ha sådan tur.
Jag slår dessutom vad om att jag

A. Bor ganska nära dig.
B. Fast ännu längre ut i skogen.
Ah, men då förstår jag problemet! Här har jag ju en massa grannar - vi har folk på alla sidor, förutom baksidan...och där går en vandringsled - så det är nog därför jag inte känner mig så orolig.

För här står allas dörrar öppna hela somrarna, om de är hemma vill säga, och skulle jag se att någon backade upp till en granne och började tömma deras hus så hade jag absolut frågat vad som hände, eftersom vi trots allt känner varandra till förnamn.

Hade jag bott längre ut i skogen så hade jag troligen varit mer restriktiv, men då främst pga vilda djur.
Citera
2025-04-18, 09:31
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu har man ju dörrar och fönster öppna för att få drag och därmed bli av med värmen. Men du kanske lever i ett varmt terrarium med solen som gassar in och luften står stilla....
🤣🤣🤣 jaså du tillhör dom! Bra att veta vid nån annan diskussion.
Citera
2025-04-18, 19:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Nu har man ju dörren öppen för att slippa värsta värmen....

Du gör helt fel, precis som många andra.
Många är snabba på att öppna fönstren eller dörrar när det blir varmt ute.
Det skapar en känsla av att bostaden ventileras. Men när det är riktigt varmt ute är det smartare att låta fönster och dörrar vara stängda. På det sättet stänger man ute värmen, istället för att släppa in den.

Passa på att sörja för god ventilation och vädra på kvällen istället, när det är kallare utomhus än inomhus. På det sättet kan man få ner temperaturen i hemmet inför att du ska gå och lägga dig och sova.
Ett sätt att få ner värmen i huset är att skaffa rullgardiner eller markiser om fönstren är i söderläge.
Citera
2025-04-19, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
🤣🤣🤣 jaså du tillhör dom! Bra att veta vid nån annan diskussion.
Och du tillhör dom som stänger in dej i värmen, ok....
Citera
2025-04-19, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du gör helt fel, precis som många andra.
Många är snabba på att öppna fönstren eller dörrar när det blir varmt ute.
Det skapar en känsla av att bostaden ventileras. Men när det är riktigt varmt ute är det smartare att låta fönster och dörrar vara stängda. På det sättet stänger man ute värmen, istället för att släppa in den.

Passa på att sörja för god ventilation och vädra på kvällen istället, när det är kallare utomhus än inomhus. På det sättet kan man få ner temperaturen i hemmet inför att du ska gå och lägga dig och sova.
Ett sätt att få ner värmen i huset är att skaffa rullgardiner eller markiser om fönstren är i söderläge.
Täcker du för alla fönster eller något då så att inte solen kommer åt att värma upp hus/lägenhet?
Gör som du vill, men jag vill ha drag så att den varma luften ventileras ut! Att vädra på kvällen hjälper ju rätt dåligt då det är på dagen som det blir varmt inomhus...
Citera
2025-04-19, 01:44
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Täcker du för alla fönster eller något då så att inte solen kommer åt att värma upp hus/lägenhet?
Gör som du vill, men jag vill ha drag så att den varma luften ventileras ut! Att vädra på kvällen hjälper ju rätt dåligt då det är på dagen som det blir varmt inomhus...

Varför har de fönsterluckorna stängda i medelhavsområdena?

För att stänga ute strålningsvärmen från solen så stänger man luckorna på den sidan som solen lyser. På den/de sidor som solen inte lyser så öppnar man fönstren för att släpp ut värmen. Sedan gäller det att man är med, när solen rör sig så stänger man luckorna i nästa väderstreck och öppnar följaktligen luckorna och fönsterna på den sidan där solen lyste förut. Det är viktigt att inte öppna fönstren på den sidan som solen lyser, för då släpper man in värmen och fönsterluckorna fyller därmed ingen funktion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in