2025-04-17, 13:26
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag fick in råttor på vinden ett år. Detta var på vintern då de ofta kan söka sig till varmare ställen.

Jag köpte en sådan där sändare man stoppar i kontakten. Enligt nätet så var det inte säkert att de skulle flytta om de väl etablerat sig men det skulle hålla dom borta från nyetablering.

Jag köpte en med flera funktioner. För en gång skull inte den billigaste. Men de drog faktiskt, mitt i vintern.

Dessa klättrade bakom panelen upp på vinden. Om de söker sig in genom dörren på sommarhalvåret måste de ju bo i närheten?

Du förväxlar inte råttor med möss?
Citera
2025-04-17, 15:01
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du förväxlar inte råttor med möss?
Nej, jag hade katter och vet precis skillnaden. Möss hade vi också.

Men man kan misstänka att det är just landskapet som gör att råttorna i skåne har samma beteende som möss. typ att de flyttar in på vintern.
Citera
2025-04-17, 15:10
Medlem
Blir irriterad det är inte varmt eller sol men dörren står öppen. Man stänger den så den är öppen någon cm sen senare helt öppen. Någon annan går ut stänger den lite några sekunder senare helt öppen. Folk är inte ens i närheten dem är på andra sidan huset och dörren står öppen. Bara för folk går ut på tomten och håller på vid andra sidan av huset där allt finns, så låter de dörren vara öppen.

Förr när farsan gick ut med hunden innan jobbet på morgonen under sommaren, kunde han låta dörren stå öppen lite halvt medans han var ute gick. Vi är så jävla trash familj ursäkta.

Innan jag skrev detta stängde jag dörren. Lite senare dörren öppen syrran hade gått in och till sitt rum. Inte så jag stör mig på detta utan en anledning.
Senast redigerad av Grubblar 2025-04-17 kl. 15:19.
Citera
2025-04-17, 15:23
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Nej, jag hade katter och vet precis skillnaden. Möss hade vi också.

Men man kan misstänka att det är just landskapet som gör att råttorna i skåne har samma beteende som möss. typ att de flyttar in på vintern.

Ok!
Har inte haft råttor inne, möss enbart vintertid.
Dörren alltid öppen sommartid på skuggsidan. Aldrig hört talas om att råttor går in via dörren.
Citera
2025-04-17, 15:25
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ok!
Har inte haft råttor inne, möss enbart vintertid.
Dörren alltid öppen sommartid på skuggsidan. Aldrig hört talas om att råttor går in via dörren.
Inte jag heller.

som jag skrev så i mitt fall klättrade dom bakom panelen upp på vinden.

Mäste vara orädda råttor med bo i närheten om de går in genom en dörr.
Citera
2025-04-17, 15:28
Medlem
Citat:
Inte jag heller.

som jag skrev så i mitt fall klättrade dom bakom panelen upp på vinden.

Mäste vara orädda råttor med bo i närheten om de går in genom en dörr.

Minns inte om det hänt nån gång men vet att en gång såg syrran en råtta i hallen bara sådär. Vi har haft råttor inomhus flera gånger. Hör ibland en ovanför toan i taket de går in genom en maskin som är längst väggen och är hål i typ. Har varit råttor på tomten förr t.ex i buskar, i lekstuga fanns massa råttbajs under vintern osv. Så vi har alltid haft problem med det och fyfan om det ska komma in en så enkelt för dem är så dumma.
Citera
2025-04-17, 17:11
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Riktig hillbillystil.
Känner en som lever så på sommaren.

Hahha, är du inne och vevar tidigt.

Men yes, ett par veckor till bara, sen kan dörren stå öppen dygnet runt igen.
Citera
2025-04-17, 18:14
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar
Är det bara i min familj man öppnar dörren direkt när det börjar bli varmt ute?

Vi har haft råttor flera gånger i vårat hus senast för mindre än ett år sedan hade vi en i typ ett halvår innan vi sköt ihjäl den i hallen med luftgevär. Den hade tagit sig in genom ett öppet rör. Och samtidigt runt den tiden hade vi massor av råttor på sidan av huset som nu är borta. Det är därför jag ogillar att ha dörren helt öppen när det är så mycket buskar och skit i närheten. Dem skiter i syrran skulle ej bry sig nästan sa hon eftersom hennes rum är på övervåningen så hon hade inte ens märkt av det. Det var jag och bara jag som behövde lyssna och hålla koll på den senast. Vi har haft råttor förr också flera gånger under åren. Och som sagt direkt när det blir varmt ska dörren öppnas när jag säger det får man till svar "det kommer inte komma in några råttor" vem är det som har rätt och fel?

Om man inte kan ha dörrar och fönster öppna när man vill, så bor man på ett skitställe!

Råttor, invandrare, eller pundare... Du väljer vart du bor när du är vuxen.
Citera
2025-04-17, 20:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar
Är det bara i min familj man öppnar dörren direkt när det börjar bli varmt ute?

Vi har haft råttor flera gånger i vårat hus senast för mindre än ett år sedan hade vi en i typ ett halvår innan vi sköt ihjäl den i hallen med luftgevär. Den hade tagit sig in genom ett öppet rör. Och samtidigt runt den tiden hade vi massor av råttor på sidan av huset som nu är borta. Det är därför jag ogillar att ha dörren helt öppen när det är så mycket buskar och skit i närheten. Dem skiter i syrran skulle ej bry sig nästan sa hon eftersom hennes rum är på övervåningen så hon hade inte ens märkt av det. Det var jag och bara jag som behövde lyssna och hålla koll på den senast. Vi har haft råttor förr också flera gånger under åren. Och som sagt direkt när det blir varmt ska dörren öppnas när jag säger det får man till svar "det kommer inte komma in några råttor" vem är det som har rätt och fel?

Har aldrig dörren öppen sommartid. Sätt in en luftvärmepump och använd ac:en om det nu blir så varmt på sommaren att ni måste öppna dörren? Använder själv luftvärmepumpen på kyla sommartid. Verkar som att ni bor I ett gammalt hus med tanke på mössen?
Citera
2025-04-17, 21:41
Medlem
scoremaxs avatar
Skulle aldrig ha ytterdörren öppen.

Fönster som är svåra att ta sig in genom, absolut.
Men ha ytterdörren öppen?
Idioti.
Citera
2025-04-17, 21:48
Medlem
hippilis avatar
Bor ute på landet sommaren är alltid fönstren lite öppna och på dagarna även dörren det blir skönt tvärdrag
Citera
2025-04-17, 22:23
Bannlyst
Alltid öppet. Jag tycker inte man ska leva i rädsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in