2025-04-17, 02:00
Medlem
Är det bara i min familj man öppnar dörren direkt när det börjar bli varmt ute?

Vi har haft råttor flera gånger i vårat hus senast för mindre än ett år sedan hade vi en i typ ett halvår innan vi sköt ihjäl den i hallen med luftgevär. Den hade tagit sig in genom ett öppet rör. Och samtidigt runt den tiden hade vi massor av råttor på sidan av huset som nu är borta. Det är därför jag ogillar att ha dörren helt öppen när det är så mycket buskar och skit i närheten. Dem skiter i syrran skulle ej bry sig nästan sa hon eftersom hennes rum är på övervåningen så hon hade inte ens märkt av det. Det var jag och bara jag som behövde lyssna och hålla koll på den senast. Vi har haft råttor förr också flera gånger under åren. Och som sagt direkt när det blir varmt ska dörren öppnas när jag säger det får man till svar "det kommer inte komma in några råttor" vem är det som har rätt och fel?
Senast redigerad av Grubblar 2025-04-17 kl. 02:05.
Citera
2025-04-17, 02:08
Medlem
Behövde helt enkelt skriva av mig det där istället för att tänka på det. Hade varit så onödigt få in en ny råtta bara för dörren är öppen som att den hade varit välkommen. Sen behöva ha ihjäl den, och ingen av tjejerna det hade "inte varit deras jobb" de hade inte gjort det. Hade inte ens velat höra om det. Så vi har alltid haft problem med råttor men ändå så har vi dörren öppen mer än de flesta? eller hur många låter egentligen sin dörr stå öppen mest när man går ut eller är utomhus? det är lite konstigt som att det är otrevligt att ha den stängd otrevligt för vem? och om en hund som skiter i sitter fast en bit ifrån kan de säga "men de kommer inte våga" fast råttor ta sig frivligt in i hus
Citera
2025-04-17, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar

Vi har haft råttor flera gånger i vårat hus senast för mindre än ett år sedan hade vi en i typ ett halvår innan vi sköt ihjäl den i hallen med luftgevär. Den hade tagit sig in genom ett öppet rör. Och samtidigt runt den tiden hade vi massor av råttor på sidan av huset som nu är borta. Det är därför jag ogillar att ha dörren helt öppen när det är så mycket buskar och skit i närheten. Dem skiter i syrran skulle ej bry sig nästan sa hon eftersom hennes rum är på övervåningen så hon hade inte ens märkt av det. Det var jag och bara jag som behövde lyssna och hålla koll på den senast. Vi har haft råttor förr också flera gånger under åren. Och som sagt direkt när det blir varmt ska dörren öppnas när jag säger det får man till svar "det kommer inte komma in några råttor" vem är det som har rätt och fel?
Man har ju såklart en ”myggnäts”dörr på in eller utsidan av ytterdörren, sen har man katt och hund också.
Citera
2025-04-17, 05:00
Medlem
gillar man värme ock råttor har man ytterdörren öppen
Citera
2025-04-17, 05:33
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vill råttan in, så tar den sig in. Och som du skrev kom den in genom ett rör förra gången.

När jag bodde i hus hade vi ofta dörren öppen för att skapa tvärdrag när det var heta dagar. Vi hade möss i väggarna när de grävde upp åkern bredvid något år, men de störde inte så länge de höll sig där.

Tror råttor är nattdjur och ser nog inte en öppen dörr dagtid som en välkomstsignal. De är rätt skygga djur.

Täpp till röret och sov gott!
Citera
2025-04-17, 06:09
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar

Alla kärringar och efterblivna har dörrar och fönster öppna och släpper in värmen.
Citera
2025-04-17, 06:09
Medlem
Skaffa katt.
Citera
2025-04-17, 07:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Eftersom vi har hus så har vi rätt ofta ytterdörren öppen på sommaren, men enbart när solen är på dörrsidan, annars släpper man bara in all värme.
Nu har vi både AC och luftvärmepump så normalt sett på somrarna har vi kanske 21-22 grader i vardagsrummet, men är det inte varmare än så ute är det skönt att få in frisk luft.

Det TS pratar om, att de får in råttor om dörren är öppen, är tack och lov inget problem här. Det var till och med första gången jag hört talas om att det skulle vara ett så stort problem, men jag hade ju också hållit dörren stängd vid råttinvasion.
Citera
2025-04-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Alla kärringar och efterblivna har dörrar och fönster öppna och släpper in värmen.

Word-word.

Gärna dörr/fönster på solsidan också...
Citera
2025-04-17, 07:39
Medlem
Vart bor man om det springer in råttor blir min tanke?
Har alltid ytterdörren öppen och så har jag skogen utanför.
MÖSS.. Har jag sett ute. Fågelfröna lockar hit dom men katterna håller mössen borta.

Rådjur och mygg är större problem.
Citera
2025-04-17, 07:45
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Word-word.

Gärna dörr/fönster på solsidan också...
Har man fönster upp till nock på solsidan som inte går att öppna har man inte så mycket val. Persienner och gardiner blir svårt när det är V-format.

Råttorna kommer dock inte in dagtid eller genom ytterdörren, när det rör sig folk både i och omkring huset.
Citera
2025-04-17, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Har man fönster upp till nock på solsidan som inte går att öppna har man inte så mycket val. Persienner och gardiner blir svårt när det är V-format.

Om du läser inlägget jag svarade på, så kanske du inser ditt goddag-yxskaft-läge här...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in