• 1
  • 2
2025-04-18, 20:55
Medlem
Sedan förra våren har jag bott i tält i trädgården. Min fru och mina barn sover i huset. Denna lösning kom till av att jag längtat ut i naturen men har hållits tillbaks av familjelivet.

Det händer såklart att jag tar en natt eller två inne i huset. Men det är ganska sällsynt. Det händer desto oftare att barnen kommer ut och tältar med mig i trädgården.

Denna livsstilsförändring har totalt revolutionerat mitt liv. Jag är utomhus mycket mer. Lagar i stort sett alltid 1-2 mål mat utomhus per dag. Familjen kommer också ut oftare istället för att fastna inomhus framför TV’n.

Jag känner att jag mår bra helt enkelt och även min fru tycks se mycket positivt med min nyfunna livsstil (även om hon själv helst sover inomhus).

Finns det några andra trädgårdstältande karlar eller fruntimmer här?
Citera
2025-04-18, 21:00
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Låter hur mysigt som helst! Det var nåt år sen jag tältade tyvärr. Skulle gärna vilja men har inte blivit av 😞
Citera
2025-04-18, 21:01
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Sedan förra våren har jag bott i tält i trädgården. Min fru och mina barn sover i huset. Denna lösning kom till av att jag längtat ut i naturen men har hållits tillbaks av familjelivet.

Det händer såklart att jag tar en natt eller två inne i huset. Men det är ganska sällsynt. Det händer desto oftare att barnen kommer ut och tältar med mig i trädgården.

Denna livsstilsförändring har totalt revolutionerat mitt liv. Jag är utomhus mycket mer. Lagar i stort sett alltid 1-2 mål mat utomhus per dag. Familjen kommer också ut oftare istället för att fastna inomhus framför TV’n.

Jag känner att jag mår bra helt enkelt och även min fru tycks se mycket positivt med min nyfunna livsstil (även om hon själv helst sover inomhus).

Inte jag, men blev nyfiken.

Hur gör du på sommaren när det kan vara svettigt och myggigt?

Hur gör du på vintern när det kan vara smällkallt?

Blir du aldrig frusen/får ont i ryggen/etc?

Har du ett avancerat tält?

Hur gör du med el/vatten/toa?

Har du insyn på tomten?

Har sovit på verandan några gånger, men jag hatar mygg mer än något annat...
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Låter skönt. Sov ibland på balkongen innan. Men nu tror jag att jag snarkar lite värre och då tror jag att grannarna kommer undra.
Citera
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Låter som du livar "Nej, och åter Nej" av Ninba Lyck. Men verkar ju inte vara dina barns bromsar i kalsongerna som triggar din "psykos"så vad var det som fick dig att flytta ut?
Citera
2025-04-18, 21:02
Medlem
Timoteuss avatar
Hej,

Intressant! Har du kamin i tältet?
Har bara trädgård på landet och äger inget tält, men jag håller verkligen med om det där med smörkringlan.
Citera
2025-04-18, 21:19
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva

Har ni grannar?
Om så; hur förhåller de sig till Din livsstil?
Blir barnen mobbade i skolan för att "er pappa sover ju i tält i trädgården!"
Citera
2025-04-18, 21:21
Medlem
Var har du och din fru sex, i huset eller i tältet, mestadels?
Citera
2025-04-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Inte jag, men blev nyfiken.

Har du insyn på tomten?

Har sovit på verandan några gånger, men jag hatar mygg mer än något annat...

Det upplevde jag inte som något stort problem förra sommaren. Förvisso har jag en thermacell. Men den har jag inte använt särskilt mycket. Däremot har jag tältöppningen på glänt ibland med nätförsegling.

Vintern är nog den skönaste årstiden att tälta. Jag har alltid sovit med fönster öppet året runt. Håller mig varm med sovsäck och ordentliga strumpor.

Frusen händer väl. Men då kan jag ju gå in och sova om det skulle vara för jobbigt. Syftet är ju inte att jag ska ligga och envist lida. Ont i ryggen har jag faktiskt inte haft.

Jag har många tält (alldeles för många). Nästan alltid har jag 2 olika tält uppställda. Det skulle nog gå att klara sig året runt på 2-3 olika tält. Men jag är väl lite av en tältfetischist.

I vintras sov jag mestadels i ett kupoltält från Hilleberg.

Jag har tältet står uppställt i nära anslutning till garaget. Där finns el, vatten och toalett. Sedan har jag även gjort i ordning enklare utomhuskök med rinnande vatten där jag kan diska etc.

Har du insyn på tomten?
Ja, har förhållandevis stor tomt. Min tältplats syns endast från ena grannens tomt dock.
Citera
2025-04-18, 21:32
Medlem
pn222jws avatar
Jag hörde om en snubbe (med normalt boende) som tältade 200 dagar/år så du är inte ensam. Har du en -30 C sovsäck?
Citera
2025-04-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Jag hörde om en snubbe (med normalt boende) som tältade 200 dagar/år så du är inte ensam. Har du en -30 C sovsäck?

Där ser man! Förra året låg jag nog omkring 200 nätter i tält. Detta år kommer det bli ännu fler.

Hittills har jag klarat mig på en -18 C. Men det var i och för sig en mild vinter i min del av landet. Vi får se ifall jag behöver uppgradera nästa vinter.
Citera
2025-04-18, 21:45
Medlem
riktiga män använder inte tält de sover under bar himmel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem