2025-04-13, 09:15
  #3409
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Eftersom Eliot "kanske" tagit semester eller bara inte vill bli funnen kan ingen stänga hans Facebook. Bara Eliot själv. Han lever tills motsatsen bevisats. Att dödförklaras är en annan sak.

Här ligger en hund begraven i Elliots försvinnande.
Men om han nu lever med tex någon annans kreditkort utomlands så är det fullt möjligt att hålla sig borta några år.
Citera
2025-04-14, 15:19
  #3410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
När någon dör brukar man alltid tala om hur fantastisk den personen var, framförallt släktingar och vänner. Så jag skulle ta allt med en liten nypa salt, om att Elliot var vän med allt och alla.
Ibland stämmer inte heller verkligheten med det som sägs, människan har en tendens att försköna saker när någon dör och det dåliga skjuter man bort. Om man lider av ångest har man garanterat dåliga dagar där man stöter bort vänner och familj.

Citat:
Ursprungligen postat av kanskekanske222
När någon försvinner o tusen frågor ställs samt så många önskar veta vad som hänt i det här fallet Elliot så är det inte hjälpsamt att någon (antagligen hans familj ) stängde ner hans Facebook konto. Den var inte helt privat o bla hans vänlista låg öppen. I den kanske fanns personen som hade del i hans försvinnande. Polisen kan en del men även andra kan vara till hjälp att lösa försvinnandet men såklart försvårar nedsläckta sidor det ytterligare för dem som vill hjälpa till.

Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Kan man verkligen stänga ner någons Facebook sida ?
Jag vet ju flera personer som är döda och har sin Facebook sida kvar, bland annat Norrmannen på Muskö.

Ja eller Terje är ju försvunnen precis som Elliot.
Hur snabbt efter försvinnandet togs den Facebook sidan bort?

Håller med om att det är bra att man har alla dörrar öppna och letar efter misstänkta personer i hans närhet. Ibland kan små saker vara avgörande för att personen ska kunna hittas.

Hade inte Elliot någon favoritplats tex?
Elliots mamma låter lite autistisk, kanske även Elliot var det.


Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Eftersom Eliot "kanske" tagit semester eller bara inte vill bli funnen kan ingen stänga hans Facebook. Bara Eliot själv. Han lever tills motsatsen bevisats. Att dödförklaras är en annan sak.

En nära anhörig kan begära att ett konto på SM stängs ner. Men varför det i Elliots fall?
Man vet ju inte ännu vad som hänt Elliot trots att det nu är snart 1 1/2 år sedan han senast sågs i livet.

E Instagramkonto finns däremot kvar som orört sedan han försvann.

E Mor pratar om E som om han inte längre lever, vilket känns lite märkligt då det sista man brukar lämna är hoppet om liv fram tills motsatsen bevisas.

Återstår att se vad sökningarna i Maj ger för svar.
Citera
2025-04-16, 13:40
  #3411
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
En nära anhörig kan begära att ett konto på SM stängs ner. Men varför det i Elliots fall?
Man vet ju inte ännu vad som hänt Elliot trots att det nu är snart 1 1/2 år sedan han senast sågs i livet.

E Instagramkonto finns däremot kvar som orört sedan han försvann.

E Mor pratar om E som om han inte längre lever, vilket känns lite märkligt då det sista man brukar lämna är hoppet om liv fram tills motsatsen bevisas.

Återstår att se vad sökningarna i Maj ger för svar.

Ja det verkar ha gått snabbt med nedslängningen av kontot.
Om det inte var så att det fanns känsliga uppgifter där för familjens räkning.
Citera
2025-04-16, 15:48
  #3412
Medlem
Loikkaris avatar
https://www.pt.se/Missing people vädjar inför sökinsatsen – efterlyser en drönare

Missing people ska söka utanför Jävre o Piteå, de efterfrågar en drönare som kan bära 2,8-3 kg radar utrustning. Tanken är att fästa en markradar på drönaren och sedan flyga över bland annat vattnet utanför Jävre och Piteå.
Citera
2025-04-16, 23:39
  #3413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
https://www.pt.se/Missing people vädjar inför sökinsatsen – efterlyser en drönare

Missing people ska söka utanför Jävre o Piteå, de efterfrågar en drönare som kan bära 2,8-3 kg radar utrustning. Tanken är att fästa en markradar på drönaren och sedan flyga över bland annat vattnet utanför Jävre och Piteå.
Ja tydligen gick de inte göra detta i vintras som tänkt pga dåliga isar.
En tanke skulle de inte gå göra denna markradar flytande på något vis om man inte får tag på drönare som klarar bära vikten?
Citera
2025-04-17, 06:36
  #3414
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja tydligen gick de inte göra detta i vintras som tänkt pga dåliga isar.
En tanke skulle de inte gå göra denna markradar flytande på något vis om man inte får tag på drönare som klarar bära vikten?
Den ska dras med båten / flotte om de inte får tag på drönaren. dén från början var att dra utrustningen i en pulka bakom en snöskoter så snart isarna hade frusit till sig, men istället blev temperaturerna mildare, isarna försvagades och organisationen tvingades att tänka om. Drönaren är att föredra, oavsett hur tjocka isarna blivit. Den är ett effektivare och enklare verktyg och dessutom öppnar den för sökningar över andra ytor.
Citera
2025-04-17, 10:07
  #3415
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
https://www.pt.se/Missing people vädjar inför sökinsatsen – efterlyser en drönare

Missing people ska söka utanför Jävre o Piteå, de efterfrågar en drönare som kan bära 2,8-3 kg radar utrustning. Tanken är att fästa en markradar på drönaren och sedan flyga över bland annat vattnet utanför Jävre och Piteå.


Då mobilen stängdes av manuellt är min känsla att han är någon annanstans.

Han kanske drog till Muskö som norrmannen.
Citera
2025-04-17, 11:15
  #3416
Medlem
Loikkaris avatar
Nu har Missing people fått tag på en kille i Skellefteå som bygger drönare som klarar 10 kg last. Hoppas de hittar nåt använtbart alltså Elliots bil om inte honom också.
Citera
2025-04-17, 22:33
  #3417
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Nu har Missing people fått tag på en kille i Skellefteå som bygger drönare som klarar 10 kg last. Hoppas de hittar nåt använtbart alltså Elliots bil om inte honom också.

Amen herregud, verkar ju vara rena rama cirkusen med dessa drönare och allt som skulle göras men som aldrig blir genomfört.

Jag tror aldrig detta klaras upp om man ska vara ärlig, bilen kan lika gärna vara uppbränd men det är ju lika troligt den är skrotad för länge sedan. Elliot är troligen i någon brunn i Skellefteå.
Citera
2025-04-18, 06:26
  #3418
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Amen herregud, verkar ju vara rena rama cirkusen med dessa drönare och allt som skulle göras men som aldrig blir genomfört.

Jag tror aldrig detta klaras upp om man ska vara ärlig, bilen kan lika gärna vara uppbränd men det är ju lika troligt den är skrotad för länge sedan. Elliot är troligen i någon brunn i Skellefteå.
Det har ju sökts med flygplan och människor i marken redan förra sommaren, nu ska de scanna i vattnet och i kusten eftersom det finns "misstankar" han kan ha kört ner i havet med flit Då passar en radar utmärkt för att söka större områden snabbt.
Citera
2025-04-18, 17:23
  #3419
Medlem
Isefises avatar
Det har ju sökts med flygplan och människor i marken redan förra sommaren, nu ska de scanna i vattnet och i kusten eftersom det finns "misstankar" han kan ha kört ner i havet med flit Då passar en radar utmärkt för att söka större områden snabbt.
[/quote]

Piteå tidningen 20250416.
Ingress.
"Många ville hjälpa till när Missing people efterlyste en kraftfull drönare att använda i sökandet efter försvunne Elliott i Jävre."
Jag vidarebefordrar ett uttalande från reportaget. Utsaga från en av eldsjälarna i Missing People Martin Persson.
"Med den stora drönaren ska Missing people flyga över olika vattendrag och förhoppningsvis hitta den mörkgrå Volvon."
👏🙏
(hoppas admin godkänner citat/info från P.T)
Citera
2025-04-18, 17:59
  #3420
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isefise
Piteå tidningen 20250416.
Ingress.
"Många ville hjälpa till när Missing people efterlyste en kraftfull drönare att använda i sökandet efter försvunne Elliott i Jävre."
Jag vidarebefordrar ett uttalande från reportaget. Utsaga från en av eldsjälarna i Missing People Martin Persson.
"Med den stora drönaren ska Missing people flyga över olika vattendrag och förhoppningsvis hitta den mörkgrå Volvon."
👏🙏
(hoppas admin godkänner citat/info från P.T)
Tyvärr verkar det som den drönaren ska byggas. Sök först om 2-3 veckor.
Men kanske bra att vänta lite. Isen ligger väl fläckvis ännu på en del vattendrag.

Missing people bad allmänheten om hjälp – fick stort gensvar
Publicerad 2025-04-16
De flesta som hörde av sig hade drönare som, likt Missing peoples egna drönare, var för lätta. Men bland kommentarerna och tipsen fanns det som Martin Persson och hans kollegor hade hoppats på.

– Jag har fått kontakt med en kille som bygger drönare i Skellefteå, och de kan lyfta tio kilo. Vi har beslutat oss för att vi ska samarbeta med honom och inom två till tre veckor kommer vi nog att kunna göra insatsen, säger Martin Persson.
https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/overostes-av-svar-och-fick-tag-pa-kraftig-dronare-otroligt/jp2op4qr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in