2025-04-01, 06:57
  #3397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Det är inte säkert att man brakar igenom isen med tanke på att den var väldigt tjock vintern 2023/24.
Metertjock på sin ställen vad jag förstår.
Tror inte heller man skulle komma särskilt lång på isen när det var så tjock snö.

Denna vinter hade det varit mer troligt då det knappt var någon is alls, dom kunde väl inte ens göra mätningar i Februari som det var tänkt.

De va ingen metertjock is då Elliott försvann och jävre/Piteå trakten hade bara runt 15-20 cm snö morgonen efter försvinnandet, 12-15 mil söder om jävre däremot kom det 3-4 ggr mer snö än jävre och norrut.
Citera
2025-04-01, 09:10
  #3398
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Tror vi ska lämna vart mobilen varit, om Eliot skall hittas. Det troligaste är väl att han körde söderut iom att han inte hittats. Finns där någon koppling söderut? Vänner, släkt eller kanske en dejt?

Ingen vet vart han körde, norrut eller söderut, västerut eller österut.

I såna fall är det troligt att han kände den som tog mobilen norrut, eller så dumpade han där, om han var schizofren och kände sig förföljd.
Citera
2025-04-08, 10:14
  #3399
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
För någon vecka sedan åkte jag vägen från Böle till Jävre. Kom att tänka på Elliot i samband med det. Det var mest troligt att han färdades just Jävre-Böle om han skulle till Storforsen. Jag kunde konstatera att en stor del av skogsvägarna var upplogade för skogsbrukets skull. Säkert var det så även förra vintern. Nog skulle det vara konstigt om inte de som nu utnyttjade skogsvägarna inte hade lagt märke till att det stod en bil där.

Vid själva hyggena går ju skogsmaskinerna dessutom minutiöst igenom all terräng.

De fanns oupplogade skogsvägar men dessa var i princip breda gator fyllda med snöskoterspår. Även det skulle leda till upptäckt tänker jag mig.

Direkt vid sidan, i dikena, efter vägen Jåvre-Böle finner jag det helt osannolikt att Elliots bil skulle finnas.

Kvar finns då vägen upp till Storforsen från Böle. Ett verkligt mysterium detta.

Vad jag undrar är varför det inte sökts efter Elliot och bilen kring Piteå havsbad, samt kollats vattnen kring bryggorna vid Haraholmen och sökts på ön med vindkraftsparken?
Masten i Jävre är den mast du är uppkopplad mot om du befinner dig på dessa platser.
Citera
2025-04-08, 11:45
  #3400
Medlem
Nu i Maj ska de tydligen fortsätta sökningarna efter Elliot med markradar och drönare.
Elliots mor har låtit sig intervjuas av podden
"Sorgsnack"
https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fopen.spotify.com%2Fepisode%2 F0UXrMwP0nVQ8AMr0sCGU2U%3Fsi%3D9vhrb4wNSvezVbShhmg GgQ%26fbclid%3DIwZXh0bgNhZW0CMTEAAR7ay7JAnx4ZjgYVv g5oEUaGddz25LgY9uh7lq238EtlLksHRzziZaYS6Irt0w_aem_ 4ReIJZCurJ7D45Js7KpMUw&h=AT3cFnOALx3tGkTJ6r--589qR_e4_mhxzDQ8meWmjusSOLB9IH9R8h2JLcbj25mbZhikBw KgEmlk8wLUiUo3t9P1AijjNBe22G YQQOt7bOLvFfL5dVwTzeg2blXlY_XZK1X3djTBVF18eUI9FGYw 0GVyftb2fW-E
Citera
2025-04-08, 19:54
  #3401
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Nu i Maj ska de tydligen fortsätta sökningarna efter Elliot med markradar och drönare.
Elliots mor har låtit sig intervjuas av podden
"Sorgsnack"
https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fopen.spotify.com%2Fepisode%2 F0UXrMwP0nVQ8AMr0sCGU2U%3Fsi%3D9vhrb4wNSvezVbShhmg GgQ%26fbclid%3DIwZXh0bgNhZW0CMTEAAR7ay7JAnx4ZjgYVv g5oEUaGddz25LgY9uh7lq238EtlLksHRzziZaYS6Irt0w_aem_ 4ReIJZCurJ7D45Js7KpMUw&h=AT3cFnOALx3tGkTJ6r--589qR_e4_mhxzDQ8meWmjusSOLB9IH9R8h2JLcbj25mbZhikBw KgEmlk8wLUiUo3t9P1AijjNBe22G YQQOt7bOLvFfL5dVwTzeg2blXlY_XZK1X3djTBVF18eUI9FGYw 0GVyftb2fW-E

Lyssnar på podden.
Jag får ändå känslan att något hände inom familjen.
Mamman bekräftar att telefonen var manuellt avstängd, kl 21.21
Det har ju hänt förr att man vill göra reklam för något, tex en bok, eller ett företag, genom att försvinna. Sedan visar det sig att personen varit utomlands några år. Säger inte att det är så nu men.
__________________
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-08 kl. 20:18.
Citera
2025-04-10, 11:32
  #3402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Lyssnar på podden.
Jag får ändå känslan att något hände inom familjen.
Mamman bekräftar att telefonen var manuellt avstängd, kl 21.21
Det har ju hänt förr att man vill göra reklam för något, tex en bok, eller ett företag, genom att försvinna. Sedan visar det sig att personen varit utomlands några år. Säger inte att det är så nu men.

Jag håller med dig om att hela denna historia kring Elliots försvinnande känns ytterst märklig.

Det går inte riktigt att sätta fingret på vad det är som gör att man får obehagskänslor kring hela händelsen, (bortsett från att en ung person tillsammans med sin bil plötsligt går upp i rök och efter en lång tids föbrilt sökande inte hittas igen???).

Det är så många frågetecken kring detta som ligger och skaver och just det faktum att man Ej kunnat gå igenom Elliots Snapchat etc. utan endast hans dator försvårar det hela avsevärt.

Idag använder ju den yngre generationen som mest Snap. Först när mobilen hittas (om den nu finns kvar i ett helt skick) och eller bilen med Elliot kan man fortsätta att lägga det pussel som påbörjats.

Återstår att se vad de kommande inplanerade sökningarna giver för resultat.

Frågan kvarstår om vii någonsin kommer att få ett svar på vad som egentligen hänt Elliot?

Som sagts:
"Det är något som inte stämmer"
& Elliots försvinnande lever i detta nu fortfarande kvar som en olöst gåta.
__________________
Senast redigerad av Artmovie 2025-04-10 kl. 11:39.
Citera
2025-04-10, 14:56
  #3403
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Jag håller med dig om att hela denna historia kring Elliots försvinnande känns ytterst märklig.

Det går inte riktigt att sätta fingret på vad det är som gör att man får obehagskänslor kring hela händelsen, (bortsett från att en ung person tillsammans med sin bil plötsligt går upp i rök och efter en lång tids föbrilt sökande inte hittas igen???).

Det är så många frågetecken kring detta som ligger och skaver och just det faktum att man Ej kunnat gå igenom Elliots Snapchat etc. utan endast hans dator försvårar det hela avsevärt.

Idag använder ju den yngre generationen som mest Snap. Först när mobilen hittas (om den nu finns kvar i ett helt skick) och eller bilen med Elliot kan man fortsätta att lägga det pussel som påbörjats.

Återstår att se vad de kommande inplanerade sökningarna giver för resultat.

Frågan kvarstår om vii någonsin kommer att få ett svar på vad som egentligen hänt Elliot?

Som sagts:
"Det är något som inte stämmer"
& Elliots försvinnande lever i detta nu fortfarande kvar som en olöst gåta.

Finns en hel del likheter med norrmannen på Muskö tycker jag, bland annat årstiden, och att bilen inte är där man tror(i detta fall i närheten av Jävre).

Men det brukar nog vara så att om man vill försvinna så berättar man ju inte det för släktingar och vänner. Norrmannen på Muskö visade inte heller sina sista koordinater(GPS position) för omvärlden, alltså den adress han skulle till.

Den plats där mobilen stängdes av behöver inte vara slutdestinationen för Elliots resa, samma med norrmannen på Muskö. Båda två kan ha rest vidare mot tex Ryssland.
__________________
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-10 kl. 15:03.
Citera
2025-04-11, 05:15
  #3404
Medlem
Hur var relationen mellan Elliott och styvpappan?
Citera
2025-04-12, 12:29
  #3405
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pierina
Hur var relationen mellan Elliott och styvpappan?

När någon dör brukar man alltid tala om hur fantastisk den personen var, framförallt släktingar och vänner. Så jag skulle ta allt med en liten nypa salt, om att Elliot var vän med allt och alla.
Ibland stämmer inte heller verkligheten med det som sägs, människan har en tendens att försköna saker när någon dör och det dåliga skjuter man bort. Om man lider av ångest har man garanterat dåliga dagar där man stöter bort vänner och familj.
Citera
2025-04-12, 21:45
  #3406
Medlem
När någon försvinner o tusen frågor ställs samt så många önskar veta vad som hänt i det här fallet Elliot så är det inte hjälpsamt att någon (antagligen hans familj ) stängde ner hans Facebook konto. Den var inte helt privat o bla hans vänlista låg öppen. I den kanske fanns personen som hade del i hans försvinnande. Polisen kan en del men även andra kan vara till hjälp att lösa försvinnandet men såklart försvårar nedsläckta sidor det ytterligare för dem som vill hjälpa till.
Citera
2025-04-13, 00:28
  #3407
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kanskekanske222
När någon försvinner o tusen frågor ställs samt så många önskar veta vad som hänt i det här fallet Elliot så är det inte hjälpsamt att någon (antagligen hans familj ) stängde ner hans Facebook konto. Den var inte helt privat o bla hans vänlista låg öppen. I den kanske fanns personen som hade del i hans försvinnande. Polisen kan en del men även andra kan vara till hjälp att lösa försvinnandet men såklart försvårar nedsläckta sidor det ytterligare för dem som vill hjälpa till.

Kan man verkligen stänga ner någons Facebook sida ?
Jag vet ju flera personer som är döda och har sin Facebook sida kvar, bland annat Norrmannen på Muskö.

Ja eller Terje är ju försvunnen precis som Elliot.
Hur snabbt efter försvinnandet togs den Facebook sidan bort?

Håller med om att det är bra att man har alla dörrar öppna och letar efter misstänkta personer i hans närhet. Ibland kan små saker vara avgörande för att personen ska kunna hittas.

Hade inte Elliot någon favoritplats tex?
Elliots mamma låter lite autistisk, kanske även Elliot var det.
__________________
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-13 kl. 00:33.
Citera
2025-04-13, 03:18
  #3408
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Kan man verkligen stänga ner någons Facebook sida ?
Jag vet ju flera personer som är döda och har sin Facebook sida kvar, bland annat Norrmannen på Muskö.

Ja eller Terje är ju försvunnen precis som Elliot.
Hur snabbt efter försvinnandet togs den Facebook sidan bort?

Håller med om att det är bra att man har alla dörrar öppna och letar efter misstänkta personer i hans närhet. Ibland kan små saker vara avgörande för att personen ska kunna hittas.

Hade inte Elliot någon favoritplats tex?
Elliots mamma låter lite autistisk, kanske även Elliot var det.

Eftersom Eliot "kanske" tagit semester eller bara inte vill bli funnen kan ingen stänga hans Facebook. Bara Eliot själv. Han lever tills motsatsen bevisats. Att dödförklaras är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in