Citat:
Ursprungligen postat av
Nicholassarkozy
Jag uppskattar accelerationen och tystnaden.
Accelerationen som är begränsad så användaren inte flyger ut i diket? Tystnaden? Kör du helt oisolerade bilar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jag tycker de allra flesta som klagar på elbilar är rätt tramsiga och barnsliga i sitt klagande.
Jag har varit och är bilentusiast i hela mitt liv, och jag har inget direkt emot elbilar. Hade gärna haft en elbil själv.
Men jag kan absolut förstå vissa av klagomålen, medan andra klagomål är just bara barnsliga som om de kom just från barn som inte förstår vad de pratar om.
Att folk sen kan ha synpunkter på utseendet, designen, ja det kannas förstå. Men det är ju så jäkla subjektivt och individuellt, och inte så sällan kryddat med egen bias i klass med religion, typ…
Men så har det ju alltid varit, även med fossilbilar också…
Sen sitter dessa elbilshatare och jämför med entusiastbilar bland fossilbilarna, som om de menar att alla elbilar är sketafula, och de absoluuuuut aldrig skulle falla för en enda elbil, för elbilar är helt väääärdelösa och bara tråkiga att köra. Jävla trams säger jag….
Jag kan lova att det är förbannat få av er elbilshatare som inte skulle le med hela ansiktet, lysa av upphetsning, efter att ha fått prova att leka med t ex en sådan här, och gärna haft en själva…..
https://www.topgear.com/car-news/stig-laps/mcmurtry-speirling-has-smashed-top-gears-20-year-lap-record
https://youtu.be/NDfKhBcGh9w
Att det sen självklart finns gott om rejält tråkiga och subjektivt fula elbilar är ju som det är, så har det ju alltid varit även med fossilbilar.
AHahaha, få se hur hur elbilar presterar under 24h Le Mans. 100L/Kg tank mot batteri så ser vi vem som kommer längst. Jag hade haft ett större leende om jag fick plats i en F1 bil med V10 eller V12 i full fart, höra hur det vrålar och sprutar eld i speglarna. Lägg till en helt modifierad bil som inte följer reglerna så har vi ett fordon på 500KG utan förare och bränsle, 1000 hästar som skenar, downforce och grepp så man bryter nacken vid 50kph. F1 har ju bromsat utvecklingen eftersom det skulle göra bilarna försnabba och/eller osäkra.
Vi människor gillar kontrollerad chaos, när det händer saker. Ingen tycker det är häftigt att åka tåg förutom extremt autistiska människor. Rally? Herrejävlar vad det händer grejer, vinterrally? Jag hade skitit på mig eller kvävt mig själv från att garvat
Elbilar har problem och största är att dom kommer nog aldrig att utmana när det gäller energidensiteten. Kanske om man hittar en bugg i fysikens lagar eller lyckas få energi rakt ur materia men då spelar inte elmotorn någon större roll
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Gillar att skruva med bilar så jag har ju ett par stycken. Men för att frakta mig så är elbilen överlägsen, billiga mil, slippa att tanka, slippa dyr service osv.
Gamla bilar är ju fina att titta på och trevliga att köpa glass med, men att lägga 4000 mil om året i en är inte lika skoj.
Det jag dessutom får på köpet med elbil är körglädjen, för att vara en bruksbil så tror jag inte man kan ha så mycket roligare på vägen, visst om man kör en uttalad sportbil men då har man nackdelarna som de för med sig.
Helt klart så fungerar en elbil för bilentusiaster med. Motorljud går att göra på konstgjord väg om man tycker det är viktigt, och då kan man få det där man själv vill ha det, i bilen, och slippa begåva omgivningarna med det. I mina ögon lite omvända världen då alla (bruks)bilar i alla tider har man ju velat att isolera bort motorljud och göra bilar så tysta som möjligt invändigt. En fyrcylindrig diesel är inte så rolig att lyssna på.
Ljud på konstgjord väg låter förjävligt, har ingen koppling till vad som händer under huven, varje kurva och acceleration låter exakt lika. När man kör igenom en kurva på bana och måste finjustera gasen och hör hur motorn svarar från att motståndet ändras då asfalten är ojämn, sån charm går inte att skapa på artificiellt sätt
Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Knappast elbilarna som påverkar antalet bensinstationer, snarare att förbränningen blåvit så sjukt mycket mer effektiv. Vi kan få ner vår lilla shopping vagn till runt 0,5 blandad körning vilket gör Sthlm-Göteborg på en tan möjligt utan problem. Många små hålor man nu bara susar förbi jämfört med på 80-talet då det stavades och tankade styp i kvarten....
Ekonomin och förväntningarna på folket har bidragit. När man var liten fanns det många små bensinstationer i skogarna och bondhålorna men även mataffärer. Är det effektiviseringen på bilarna som har gjort att kioskerna har stängt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snicksnackaren
Du kör bensinbil för att inte riskera misstankar om bögeri? Är det din försvarsmekanism mot misstänksamma människor?
Antalet bensinstationer har minskat stadigt sedan 60-talet med en boom krint 2005.
Har ingenting med elbilar att göra.
Det finns idag fler laddare än bensinstationer. Att färdas i norrländska obygden med elbil är otroligt enkelt.
Är en bensinsdriven MG ZS snyggare än en eldriven MG ZS ev?
Volvo XC40?
Mini?
Försöker förstå hur du tänker, det du säger är irrationellt.
Det är någ mer att män som har det som personlighet att köra elbil och tycker det är det häftigaste som finns visar rätt positivt på bögradarn... eller omanlighetradarn om det ska vara rätt
Bilar som ser lika ut är inte ett problem. VW's ID Every 1 ser skitful ut och typisk elbil
Mercedes EQA, skitful i fram. Samma med Kia EV9.
Det är fakta att många elbilar är groteskt fula, man ska försöka se så futuristisk ut eller elektrifierad. Jävla efterbliv