Citat:
Ursprungligen postat av
ziggehej
Då kör du en nyare elbil. Den jag kört är snart 10 år gammal.
Vilken hastighet håller du om det räcker i tre timmar och återställer laddningen på mindre än 15 min så det räcker lika långt till?
Kör man exempelvis 140 km/h i tre timmar kommer man 42 mil, gör du det, och även på vintern? Då är det bra. Kanske de senaste modellerna klarar det.
Ja, Tesla MY LR 2022.
Det är en djävla pråm så det går inte skitfort då det påverkar range menligt. Från fullt batteri så kommer man realistiskt runt 40 mil om man kör lite lagom för fort. Laddar till runt 80%, tar beroende på temperatur 18-26 minuter och då kommer man runt 30 mil om man har lite rulle.
Har iofs köpt nya sommardäck precis och ser förvånansvärt mycket lägre energiförbrukning trots att det var en icke-parameter när däcken valdes, vilket verkar ge 5-6% längre range.
Jag upplever Teslas laddnätverk som mer än tillräckligt i Europa, och Teslas navigator är vida överlägsen konkurrenternas ruttplanering. Använder också webbtjänsten ABRP som rekommenderas varmt.
Räckvidden på vintern upplever jag heller inte som Expressen-rubrikerna försöker framställa det, men så börjar jag alltid färden med konditionerat batteri och har laddstolpe på jobbet. Vinterdäcken vi har drar dock en hel del mer än både OE-däcken och framförallt dom nya greppiga gummina.
Att köra elbil är bekvämt, och att köra Tesla är ännu bekvämare då laddning funkar så mycket bättre än alternativen. Vi har Vattenfalls skräp på jobbet och alla gånger jag testat konkurrerande snabbladdning så får man konstatera att mognadsgraden är låg och att det funkar dåligt.
Detta är fruns bil, hon är läkare, och kör rätt mycket - hon älskar det och har innan Teslan endast kört BMW. Hon tittade på deras i4 M50 innan hon köpte Tesla.
Jag kör fortfarande BMW diesel (har ett par tom), men nästa bil kommer bli en Tesla Model 3 Performance 100%.
Sen har både jag och frun varsin bensindriven BMW vi fin-åker på sommaren av lite äldre snitt även om min fru suktar efter en 997, men jag har förbjudit henne att köpa en cab.
Jag kommer aldrig sälja min M3 även om en Tesla 3 performance är snabbare på pappret, men att köra elbil som daily är oslagbart.