2025-04-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
https://www.bmwblog.com/2017/09/06/video-bmw-i3-ugliest-car-us-market/
Som sagt.....

Det var INTE den modellen jag syftade på 😂

Googla BMW I4, I5, IX1, IX3 t.ex. Man måste se beteckningen på bakluckan för att skilja dem från bensinvarianterna
Citera
2025-04-18, 19:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Det var INTE den modellen jag syftade på 😂

Googla BMW I4, I5, IX1, IX3 t.ex. Man måste se beteckningen på bakluckan för att skilja dem från bensinvarianterna

Har de inte avgasrör som visar det är ice?
Citera
2025-04-18, 19:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Ljud på konstgjord väg låter förjävligt, har ingen koppling till vad som händer under huven, varje kurva och acceleration låter exakt lika. När man kör igenom en kurva på bana och måste finjustera gasen och hör hur motorn svarar från att motståndet ändras då asfalten är ojämn, sån charm går inte att skapa på artificiellt sätt
Jo, det går att skapa artificiellt. Fördelen är ju att andra slipper lyssna på det.
Bästa exemplet är ju Ioniq 5N: https://youtu.be/ApD5io40cOc?si=NuxpMuSFctYjKxvW&t=591
Om det är det som behövs för att folk ska köpa elbil så kommer fler haka på trenden. Men jag är inte så söker på att det behövs, den dagen du provkör en rolig elbil så kommer du nog nöja dig med responsen och väghållningen en låg tyngdpunkt ger.
Citera
2025-04-18, 19:50
Medlem
Jag kör elbil till vardags men har självklart en trevligare bil under sommartider vid bra väder. Dodge Challenger -19
Citera
2025-04-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vad menar du med att det är "en skitbil"? Har du en, eller har du kört en, för att göra den bedömningen?

Då jag inte kört någon SU7 överhuvudtaget vet jag inte vilken tid jag skulle göra med den, vad nu det har med saken att göra.

Jag påstod inte heller att JAG, personligen, har kört den snabbare än Taycan på Nordschelife, men konstaterade att den ÄR snabbare, och att Porschen ÄR mycket dyrare (och båda är 4 dörrars).
https://www.youtube.com/watch?v=N9lA8HcS6Nw
Det är en kinesiskt bil. Kineserna må vara duktiga på att kopiera vad riktiga ingenjörer gör, men än är dom inte där. Jag har kört flera kinesiska elbilar och dom har varit i varierande grad av pissbilar. Jag har givetvis inte kört just denna pissbilen. Xiaomi har noll historia bakom sig som bilproducent, man skiter inte ur sig en bra bil på första försöket, eller andra, eller tredje.

Kineserna har försökt tillverka däck för världsmarknaden i vad? 20 år, alla jag kört på har varit exakt pissdåliga. Alla testresultat jag läst visar på att det är långt kvar.

Skall du titta på en bil som är snabb så skulle jag rekommendera dig att se vad en Tesla 3 Performance 2025 kan göra, den är nästan lika snabb som en riktigt snabb bil (testad mot BMW M3 Competittion) är.

Det är inte heller en bög-suv för folk som behöver en suv för att kompensera för att dom gillar att titta på när en riktig man knullar deras flickvänner.
Citera
2025-04-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Innan dess är det mest en plåga att behöva ladda så lång tid på långresor.

Vad kör du för elbil idag? Jag kommer drygt tre timmar mellan laddningar och det känns inte som jag hinner pissa och drick upp kaffet innan bilen är klar.

Laddningshastigheten kommer i nästa generation av bilar. X% SOC till 80% på 10 minuter.
Citera
2025-04-18, 20:35
Medlem
discofunks avatar
Som hundägare uppskattar jag att man kan ha ac’n igång när man är inne i affären på sommaren.
Har en webasto i min diesel pickis men den värmer bara eller drar in friskluft, den kan inte kyla tyvärr.

Men är man insatt lite i bilar så vet man att vätgas är framtiden så snart är elbilarna helt passé ändå.
Citera
2025-04-18, 20:40
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Accelerationen som är begränsad så användaren inte flyger ut i diket? Tystnaden? Kör du helt oisolerade bilar?

Vad är det för efterbliven jävla fråga?

De få elbilar jag kört har haft låg ljudnivå, vilket är en av få saker jag uppskattar med elbilar. Förstår du nu? Idiotjävel.
Citera
2025-04-19, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Vad kör du för elbil idag? Jag kommer drygt tre timmar mellan laddningar och det känns inte som jag hinner pissa och drick upp kaffet innan bilen är klar.

Laddningshastigheten kommer i nästa generation av bilar. X% SOC till 80% på 10 minuter.
Då kör du en nyare elbil. Den jag kört är snart 10 år gammal.

Vilken hastighet håller du om det räcker i tre timmar och återställer laddningen på mindre än 15 min så det räcker lika långt till?

Kör man exempelvis 140 km/h i tre timmar kommer man 42 mil, gör du det, och även på vintern? Då är det bra. Kanske de senaste modellerna klarar det.
Citera
2025-04-19, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Då kör du en nyare elbil. Den jag kört är snart 10 år gammal.

Vilken hastighet håller du om det räcker i tre timmar och återställer laddningen på mindre än 15 min så det räcker lika långt till?

Kör man exempelvis 140 km/h i tre timmar kommer man 42 mil, gör du det, och även på vintern? Då är det bra. Kanske de senaste modellerna klarar det.

Ja, Tesla MY LR 2022.

Det är en djävla pråm så det går inte skitfort då det påverkar range menligt. Från fullt batteri så kommer man realistiskt runt 40 mil om man kör lite lagom för fort. Laddar till runt 80%, tar beroende på temperatur 18-26 minuter och då kommer man runt 30 mil om man har lite rulle.
Har iofs köpt nya sommardäck precis och ser förvånansvärt mycket lägre energiförbrukning trots att det var en icke-parameter när däcken valdes, vilket verkar ge 5-6% längre range.

Jag upplever Teslas laddnätverk som mer än tillräckligt i Europa, och Teslas navigator är vida överlägsen konkurrenternas ruttplanering. Använder också webbtjänsten ABRP som rekommenderas varmt.

Räckvidden på vintern upplever jag heller inte som Expressen-rubrikerna försöker framställa det, men så börjar jag alltid färden med konditionerat batteri och har laddstolpe på jobbet. Vinterdäcken vi har drar dock en hel del mer än både OE-däcken och framförallt dom nya greppiga gummina.

Att köra elbil är bekvämt, och att köra Tesla är ännu bekvämare då laddning funkar så mycket bättre än alternativen. Vi har Vattenfalls skräp på jobbet och alla gånger jag testat konkurrerande snabbladdning så får man konstatera att mognadsgraden är låg och att det funkar dåligt.

Detta är fruns bil, hon är läkare, och kör rätt mycket - hon älskar det och har innan Teslan endast kört BMW. Hon tittade på deras i4 M50 innan hon köpte Tesla.

Jag kör fortfarande BMW diesel (har ett par tom), men nästa bil kommer bli en Tesla Model 3 Performance 100%.

Sen har både jag och frun varsin bensindriven BMW vi fin-åker på sommaren av lite äldre snitt även om min fru suktar efter en 997, men jag har förbjudit henne att köpa en cab.

Jag kommer aldrig sälja min M3 även om en Tesla 3 performance är snabbare på pappret, men att köra elbil som daily är oslagbart.
Citera
2025-04-19, 14:40
Medlem
ormbitens avatar
Elbilar kan vara sköna att åka i bara för att förflytta rumpan men dom har ingen som helst stjäl. Men det har å andra sidan inte en dieseldriven Volvo V60 eller en Skoda Octavia från 2020 heller.

Ur den synpunkten åker jag hellre i en Mercedes 280 W111 från 1966 eller en Golf GTI från 1980 eller en Opel Kadett GTE från 1984 eller en Peugeot 405 MI16 från 1990... Eller liknande. Det ger mig betydligt mer "smile per mile" än en VW ID7 eller Tesla modell Y.

Personligen så är veteranbilar, veteranmotorcyklar och veteranmopeder ett stort intresse och även motorsport i form av rally.

Den dagen det kommer helelektriska rallybilar i WRC, den dagen kommer rallysporten att börja dö ut.
Rallysporten och Folkrace är nog tyvärr helt borta om 40-50 år.

Personligen kommer jag förmodligen aldrig att köpa en elbil. Men jag har inte något emot dom och jag kan absolut uppskatta dom när jag kör dom.
Citera
2025-04-19, 14:48
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, och usch nej. Att det verkar vara ett lagkrav på att elbilarna måste se helt fördjävliga ut så man ser på 500 meters håll att "här kommer minsann en elbil!" gör ju inte saken direkt bättre.

Tesla Model S är väl den enda elbilen som faktiskt sett någorlunda stilren ut - till skillnad från alla andra missfoster. Nej, Model Y och 3 och de andra är då fan inte snygga.

Eftersom batteripacket sitter i botten (skateboard-design) så blir dom onaturligt höga i underredet vilket skaver i ögat.

Bildesignerna försöker dölja det med svarta plastlister och sånt. Går väl sisådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in