2025-04-18, 11:35
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Saknar du inte ljudet som kommer från en motor?
Nej, ljud finns det nog med, skönt att åka tyst.
Citera
2025-04-18, 11:41
Medlem
Att prata bil är ungefär som att jämföra blondiner med brunetter, olika hundraser eller ostsorter.

MIN personliga åsikt är att elbilar är fula - utom Honda e!

Snygga/vackra bilar är NSU RO80, Citroen GS och Jaguar type D.

Att sedan köra bil är egalt om det är en 2CV eller en Dodge Charger(manuell).
Till entusiastbilkörning hör, tycker jag, manuell växellåda och hörbart motorljud.
Ljudet från den turbinlika gången hos en 2CV är lika mycket balsam för själen som det lågvarviga dunket från en stor V8:a.
Man växlar lugnt så man känner hur växlarna glider i utan att besvära synkringarna.

Tre faktorer, bl a, som batteribilar inte uppfyller är:
det estetiska
det akustiska
känslan av närvaro = vara ett med bilen

Vill jag utan besvär förflytta mig tar jag en taxi - och då är drivmedlet egalt.

Om jag med kniven mot strupen skulle tvingas välja bil så skulle jag kräva en kombination av Honda e, Suzuki Jimny och en äldre Land Cruiser - förslagsvis en 40- eller 70-serie.

Så vad jag uppskattar med/hos nuvarande batteribilar är ingenting - för närvarande i alla fall!
Citera
2025-04-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Knappast elbilarna som påverkar antalet bensinstationer, snarare att förbränningen blåvit så sjukt mycket mer effektiv. Vi kan få ner vår lilla shopping vagn till runt 0,5 blandad körning vilket gör Sthlm-Göteborg på en tan möjligt utan problem. Många små hålor man nu bara susar förbi jämfört med på 80-talet då det stavades och tankade styp i kvarten....
Jo absolut, men om vi antar att kanske 75% av bilparken är elbilar om 12-15 år, då är risken stor att man får leta ordentligt innan man hittar en tapp.
Citera
2025-04-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren

Antalet bensinstationer har minskat stadigt sedan 60-talet med en boom krint 2005.
Har ingenting med elbilar att göra.
Det finns idag fler laddare än bensinstationer. Att färdas i norrländska obygden med elbil är otroligt enkelt.

Du måste ju förstå att om antalet elbilar ökar i samhället och kanske är runt 75% om 12-15 år så kommer bensinstationerna som säljer bensin/diesel minska betydligt, vilket kommer göra det svårare att hitta en tapp.
Citera
2025-04-18, 11:57
Medlem
Varken en v6 eller v12 mullrar! Bara en V8
Citera
2025-04-18, 12:21
Medlem
Sån djävla trött debatt.

Jag är gearhed AF och haft racing-licens i 30 år, bygger bilar åt andra och har själv djupt omogna bilar som låter mycket, varvar till månen och vill döda dig.

Kör elbil till saltgruvan eller på roadtrip, billigt, bekvämt.

Har byggt en Tesla M3 Performance åt en kund med uppgraderade bromsar, chassie och med mer aggressiva hjulvinklar. Svinkul bil, svinsnabb och lättkörd.

Nya Tesla M3 Performance är nästan lika snabb på bana som en BMW M3 Competition, som är en så ofattbart snabb bil i händerna på en kompetent förare, och Teslan kostar under hälften av vad BMW gör, ovanpå detta är driftskostnaderna är s j u k t mycket lägre.

Men jag kommer aldrig sälja min BMW M3, men jag kommer förmodligen också äga en Tesla Model 3. Det ena utesluter inte det andra.

Efter som jag inte sitter ner och kissa så känner jag mig inte heller pressad att köpa elbil som många i tråden verkar vara, jag kör Tesla MY för att det är bekvämt AF och billigt.

Kan inte detta vara den sista tråden om elbilars vara eller icke vara? Det är lika trött som alla trådar startade av rysstroll.
Senast redigerad av anon666 2025-04-18 kl. 12:25.
Citera
2025-04-18, 13:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, och usch nej. Att det verkar vara ett lagkrav på att elbilarna måste se helt fördjävliga ut så man ser på 500 meters håll att "här kommer minsann en elbil!" gör ju inte saken direkt bättre.

Tesla Model S är väl den enda elbilen som faktiskt sett någorlunda stilren ut - till skillnad från alla andra missfoster. Nej, Model Y och 3 och de andra är då fan inte snygga.
BMW 5 serie, iX1, i4 etc är helt identiska oavsett om det är en el, bensin eller diesel.
Samma med Volvo XC40 mfl.
Finns många bilmodeller du inte kan se skillnad på om det är en el eller förbränningsbil.
Citera
2025-04-18, 13:15
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandemtroll2.0
I H...e det gör, jag kollade just på en zeeker (eller vad den nu heter, nåt sånt i alla fall)
Där specades servicekostnaden upp på mil och år , ca 50.000kr på 8 år skulle servicekostnaden vara, typ 21500kr för den sista vid 8 år

Ja du ser! Fantastiska underhållsfria bilar som bara sparar pengar minsann.
Citera
2025-04-18, 13:20
Medlem
NorthSNKRs avatar
De gånger jag har testat elbil, har jag uppskattat smidigheten i drivlinan och accelerationen.
Samt skönt det är tystare.
Varit lite stressigt med laddning och räckvidd vid längre resor, kanske var ovanan som spelade in

Har haft svårt för designen på majoriteten av alla elbilar, med några få undantag.

Inte aktuellt för mig att äga elbil ännu, både av praktiska skäl samt osäkerheten med andrahandsvärdet
Citera
2025-04-18, 13:23
Medlem
El är ju framtiden såklart, drt som retar en är ju totalkostnaden per mil, värdeminskning, batteri mm.
Citera
2025-04-18, 14:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Ni som under lång tid varit intresserad av bilar, tänker mest på gamla amerikanska eller andra märken från 70-80 talet, vad tycker ni om elbilar?

Jag har tidigare inte varit intresserad av elbilar, men det förändrades när jag läste om den rullande mobiltelefonen, Xiaomi SU7 Ultra. Listpris 72000 USD, 1530 hästar och snabbare än Porsche Taycan runt Nordschleife (Porschen kostar minst tre ggr så mycket). Om den gick att köpa för listpriset där jag bor skulle jag inte tveka.
Citera
2025-04-18, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Elbilar är ok utom utseendet. å när jag kommer till butiken med min entusiastbil så är det mig de tittar på.

Nej, det är (möjligen) din bil de tittar på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in