Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag håller inte med. Du beskriver "systemet" som något abstrakt vi inte kan påverka. Det handlar om politiska beslut. Min nuvarande arbetslöshet är en konsekvens av politiska beslut (nedskärningar). Den kommande försämringen av a-kassan beror på politiska beslut.
Personligen känner jag en viss trygghet i det, eftersom jag inte behöver, och inte tänker, ta nåt personligt ansvar för att jag ägnar hela dagarna åt hälsa, träning, serier på streamingtjänster och annat som jag känner ger livskvalitet, som arbete åt en ideell förening. Jag är fullt arbetsför och skulle kunna göra betydligt större samhällsnytta, men politiska beslut har bestämt att jag inte ska göra det. Jag har både sparat kapital och ett större arv att leva på, så det går ingen nöd på mig, men självklart kommer jag mjölka samhället på varenda krona den är skyldig mig. För det är inte mitt egna val - det är på grund av politiska beslut. Sug min kuk liksom. Så känner jag.
Haha – ja, det är ju alltid lika uppfriskande med folk som tycker att
systemet är politikens fel, men samtidigt glatt bejakar det som om det vore en välsignelse. Du lyckas alltså både se dig själv som ett offer för politiska beslut
och känna dig trygg med att slippa ta ansvar? Imponerande dubbeltänk.
Det här med att du “mjölkar systemet” för att du minsann har sparade pengar och ett arv – ja, det kanske funkar så länge du bara får lite ont i axeln på gymmet. Men vänta tills du blir riktigt sjuk eller skadad. Då kanske du inser att det inte finns så mycket kvar att mjölka, eftersom systemet du litar på har monterats ner – just på grund av de politiska beslut du säger dig inte behöva bry dig om.
Och visst, du har rätt:
politik är beslut. Men
systemet – det är summan av alla dessa beslut. Byggt av både höger och vänster, av privatiseringsiver och New Public Management, av 40 år av konsensus kring effektivisering, konkurrens och individens ensamma ansvar. Det är inte en slump att vården är en kölapp, skolan är ett lotteri och trygghetssystemen är en labyrint.
Så när du säger att det är politikens fel att du inte jobbar – javisst. Men snälla, försök inte sälja det som en frigörelse. Det är inte frihet du lever i. Det är förvaltad nedmontering.
Och nej, du behöver inte suga någons kuk.
Men du borde kanske fundera över varför du så gärna vill klappa dig själv på axeln för att du accepterar en samhällsordning som gör allt fler till förlorare.