Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dem.
Ah Mohammed som knullar fram 9 barn och har inget jobb. Ah wops
Den gruppering som föder flest barn per kvinna i Sverige är lestadianer. Dvs svenskar.
Citera
2025-04-18, 16:04
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag fattar din poäng, och det är klart att man kan hoppas. Men jag tror tyvärr att det du beskriver som “politik” egentligen är rätt irrelevant i sammanhanget.

Det vi har i Sverige är inte längre olika politiska färger med skilda vägval – vi har ett system som rullar på oavsett vem som håller i ratten. Samma konkurrensutsättning, samma styrning via mål- och resultatstyrning, samma outsourcing av offentlig kärnverksamhet till aktiebolag. Det är inte ett misstag, det är inbyggt.

Sossarna må ha höjt a-kassan tillfälligt, men de har också i decennier administrerat det nyliberala paradigmet. De byggde inte motståndet – de förvaltade konsensusen. Det är därför man till exempel kunde sälja ut statliga bolag, införa LOV, införa vinstlogik i skolan och vården – och ändå påstå sig vara “för välfärden”.

Så jo – det kanske kommer ett löfte om att “återställa”. Men jag tror inte vi kommer se några verkliga systemskiften förrän någon faktiskt vågar erkänna att problemet inte är politiken – utan systemet i sig. Och det kräver mer än ett nytt valmanifest. Det kräver mod att peka på fel som både S och M, och deras respektive samarbetspartier, har varit med och byggt upp under 40 års tid.

Vill man vara lite elak kan man säga:
Det spelar ingen roll vilken färg brandsläckaren har, om det är själva byggnormen som gjort huset eldfängt.

Jag håller inte med. Du beskriver "systemet" som något abstrakt vi inte kan påverka. Det handlar om politiska beslut. Min nuvarande arbetslöshet är en konsekvens av politiska beslut (nedskärningar). Den kommande försämringen av a-kassan beror på politiska beslut.

Personligen känner jag en viss trygghet i det, eftersom jag inte behöver, och inte tänker, ta nåt personligt ansvar för att jag ägnar hela dagarna åt hälsa, träning, serier på streamingtjänster och annat som jag känner ger livskvalitet, som arbete åt en ideell förening. Jag är fullt arbetsför och skulle kunna göra betydligt större samhällsnytta, men politiska beslut har bestämt att jag inte ska göra det. Jag har både sparat kapital och ett större arv att leva på, så det går ingen nöd på mig, men självklart kommer jag mjölka samhället på varenda krona den är skyldig mig. För det är inte mitt egna val - det är på grund av politiska beslut. Sug min kuk liksom. Så känner jag.
Citera
2025-04-18, 16:15
Medlem
Inför skatteavdrag, allt för att inte man ska tjäna på att sitta i ghettot och trycka ungar
Citera
2025-04-18, 16:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Nej din dumskalle. Prioriterar man inte IQ och stark befolkning, får man den befolkning man har i Sverige idag. Ett land av totala losers, nära på hela djävla bunten, inklusive du. Devolution i sitt esse. Ett land som trendar rakt ner i kaklet.

IQ är inget man väljer. Och uppenbarligen har inte bredden och antalet akademiker den nytta de en gång hade. Socionomer, beteendevetare, jurister, revisorer med mera tillför alltför ofta inget numer i kommun och stat. Dessa yrken bara proppar igen och hindrar effektiviteten. I våra verksamheter använder vi oss allt mer sällan av it-tekniker eftersom vi kan lösa problemen själva.

Det land av loosers får stå för dig. Majoriteten tycker inte det och Sverige som industrination står högst i kurs. Vi bygger världens bästa u-båtar, stridsflyg, lastbilar, teknikutrustning och mycket mer. Vi har även världens bästa bostadsstandard, utbyggd internet och it eller mjukvarukunniga medborgare. Dessutom arbetar vi mest och längst och har störst pliktkänsla eller begår minst med brott eller skitar ner minst. Våra barn har bäst kunskap, kan fler språk än andra länders, reser mest.

Däremot har vi en ny grupp utifrån som gör all statistik gällande prestation missvisande.
Citera
2025-04-18, 16:21
Moderator
Diagorass avatar
Justerat rubrik

/ mod
Citera
2025-04-18, 16:27
Medlem
Tropicalss avatar
Avskaffa flerbarntillägget och öka motsvarigheten till ett rakt bidrag. Ännu bättre hade varit att bidraget per barn hade blivit lägre ju fler barn familjen har. Knappt någon normal svensk familj har fler än tre ungar. Ingen vill att merparten av detta går till somaliska sjubarnsfamiljer.
Citera
2025-04-18, 16:31
Medlem
Avskaffa barnbidraget och inför andra ekonomiska incitament för att bidragstagare, kriminella och lågutbildade får väldigt svårt att skaffa barn. Som det ser ut nu skaffar de minst lämpliga flest barn för att kunna få flerbarnstillägg och rentav försörja sig på barnbidraget. Evolutionen går baklänges och snart är parodifilmen Idiocracy verklighet.
Citera
2025-04-18, 16:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Avskaffat är 0 kronor.
0 kronor är dessutom en rimlig summa för ett barnbidrag.

Det är nya tider, våra politiker behöver tänka om. Barnbidrag bör ersättas med skatteavdrag så arbetande föräldrar gynnas. Föräldrar som lever på bidrag bör inte skaffa barn övht som det ser ut idag.
Instämmer, många föräldrar avlar och kan inte ta hand om sina barn
Citera
2025-04-18, 16:33
Avstängd
För att barnbidraget ska räcka lika mycket som det gjorde 2018 så måste bidraget höjas med 44%.
https://vm.tiktok.com/ZNdY1ESeE/
Citera
2025-04-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Avskaffa flerbarntillägget och öka motsvarigheten till ett rakt bidrag. Ännu bättre hade varit att bidraget per barn hade blivit lägre ju fler barn familjen har. Knappt någon normal svensk familj har fler än tre ungar. Ingen vill att merparten av detta går till somaliska sjubarnsfamiljer.

En bra början. Ännu bättre är sänka bidrag generellt för varje barn man skaffar om man inte är lämplig som förälder, t.ex. bor i ett utsatt område. Som det ser ut nu är det alldeles för lätt att skaffa barn om man går hemma och inte bidrar till samhället överhuvudtaget.
Citera
2025-04-18, 16:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
IQ är inget man väljer. Och uppenbarligen har inte bredden och antalet akademiker den nytta de en gång hade. Socionomer, beteendevetare, jurister, revisorer med mera tillför alltför ofta inget numer i kommun och stat. Dessa yrken bara proppar igen och hindrar effektiviteten. I våra verksamheter använder vi oss allt mer sällan av it-tekniker eftersom vi kan lösa problemen själva.

Det land av loosers får stå för dig. Majoriteten tycker inte det och Sverige som industrination står högst i kurs. Vi bygger världens bästa u-båtar, stridsflyg, lastbilar, teknikutrustning och mycket mer. Vi har även världens bästa bostadsstandard, utbyggd internet och it eller mjukvarukunniga medborgare. Dessutom arbetar vi mest och längst och har störst pliktkänsla eller begår minst med brott eller skitar ner minst. Våra barn har bäst kunskap, kan fler språk än andra länders, reser mest.

Däremot har vi en ny grupp utifrån som gör all statistik gällande prestation missvisande.
IQ är lite missvisande. Kolla länder med högst IQ...Asien. Ingen kultur, religion och inga barnafödande......
Sydkorea, Japan osv
Citera
2025-04-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Det är inte en förväntningskris vi har.

Det är en kollaps i samhällskontraktet.
Utan att bli alltför långrandig: Samhällskontraktet sades inte upp av politikerna. Det sades upp av dem som valde politikerna.
Minns till exempel Göran Persson: Han låg riktigt pyrt till. Men då drog han till med "maxtaxa på dagis" och vann därmed valet.
Vem fick mest nytta av max-taxa på dagis? Den rike eller den fattige? Medelsvensson röstade efter plånboken. Ren och rå egoism. Vi VALDE konsumtionssamhället. Politikerna bara levererade det som folket önskade.

Du skriver:
"Dem som lever generation efter generation utan kapital, utan trygghet, utan en väg in. De som barnbidraget faktiskt var till för."
Jaha, men varför har vi inte ett behovsprövat barnbidrag då? Varför ger vi det även till "dom rika"? Jo, därför att medelsvensson girigt bevakar sina intressen. "Solidaritet"? Det var visst något som polackerna höll på med under Sovjet-tiden...

Från mitt perspektiv ser det ut som om arbetarklassen raserade solidariteten och urholkade välfärden. Det expedierades av deras representanter, Socialdemokraterna.
"När höjdes barnbidraget senast?" frågar TS? Jo, mars 2018. Och därefter satt Socialdemokraterna på händerna i tre och ett halft år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in