2025-04-17, 23:44
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Exakt!
Motorljudet är ju halva nöjet, i alla fall med entusiastbilar.
Om ett gäng med elbilsungdomar träffas och jämför bilar, vad ska dom skryta med då?
Ska de lyfta på locket och visa vilka grova batterikablar de har för varandra.
Inte som vi, starta och låta andra lyssna på mullret från 6an,V8an eller V12an eller hur stor turbo du har.
Du fattar grejen. Hur kan man vara bilentusiast men föredrar en elbil framför det här

https://www.instagram.com/reel/DAeGrRUP3vu/?igsh=dmZ4Y3RtMmU5aWN2
Citera
2025-04-18, 01:16
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Ni som under lång tid varit intresserad av bilar, tänker mest på gamla amerikanska eller andra märken från 70-80 talet, vad tycker ni om elbilar?

Har väl egentligen ingen ingen synpunkt för eller emot själva bilen, det lilla jag kört elbil har det varit krångligt men det är väl en vanesak antar jag.
Annars är det väl bil som bil om man tänker sig att man ska ta sig från A till B? Vilket dom allra flesta har bilen till.

Jag som har flera hobbybilar (och MC) skulle mycket väl kunna tänka mig att använda elbil till vardags om den fyllde funktionen för mina behov, vilket den INTE gör eftersom jag drar tunga släp då och då (läs någorlunda regelbundet).

Något kopplat till elbilar som däremot gör mig förbannad är, att våra politiker har gett sig fan på att HELA BEFOLKNINGEN ska köra elbil oavsett om det fungerar bra eller inte för den som behöver äga en bil.

Dom har fått för sig att hela jordens miljöproblem är kopplade till att svenskar kör bilar som inte är eldrivna.
Dom har också gett sig fan på att vi som köpt en fossilbil med avsikten att använda den tills den är utsliten, ska bli tvungna att skrota vår bil innan vi fått nytta av den investering som vi en gång gjorde i tron att den var ekonomiskt rimlig, lyder vi inte så bestraffas vi med höjda skatter, miljöavgifter och höjda bränslepriser som är totalt obefogade, men det motiveras med lögner om elbilarnas förträfflighet och låga miljöbelastning...
Citera
2025-04-18, 01:42
Medlem
Elbilar är ok utom utseendet. å när jag kommer till butiken med min entusiastbil så är det mig de tittar på.
Citera
2025-04-18, 05:20
Medlem
Jag tycker de allra flesta som klagar på elbilar är rätt tramsiga och barnsliga i sitt klagande.

Jag har varit och är bilentusiast i hela mitt liv, och jag har inget direkt emot elbilar. Hade gärna haft en elbil själv.

Men jag kan absolut förstå vissa av klagomålen, medan andra klagomål är just bara barnsliga som om de kom just från barn som inte förstår vad de pratar om.

Att folk sen kan ha synpunkter på utseendet, designen, ja det kannas förstå. Men det är ju så jäkla subjektivt och individuellt, och inte så sällan kryddat med egen bias i klass med religion, typ…
Men så har det ju alltid varit, även med fossilbilar också…

Sen sitter dessa elbilshatare och jämför med entusiastbilar bland fossilbilarna, som om de menar att alla elbilar är sketafula, och de absoluuuuut aldrig skulle falla för en enda elbil, för elbilar är helt väääärdelösa och bara tråkiga att köra. Jävla trams säger jag….

Jag kan lova att det är förbannat få av er elbilshatare som inte skulle le med hela ansiktet, lysa av upphetsning, efter att ha fått prova att leka med t ex en sådan här, och gärna haft en själva…..

https://www.topgear.com/car-news/stig-laps/mcmurtry-speirling-has-smashed-top-gears-20-year-lap-record

https://youtu.be/NDfKhBcGh9w

Att det sen självklart finns gott om rejält tråkiga och subjektivt fula elbilar är ju som det är, så har det ju alltid varit även med fossilbilar.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-04-18 kl. 05:35.
Citera
2025-04-18, 05:34
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Vilket fånigt bondfångeri att fråga en sådan sak, då de första bilarna på 1800-talet var elbilar.

Oavsett vad man tycker om dagens elbilar så måste man ändå ha vördnad för elbilen då den var prototyp till bilar som drivs av fossila bränslen.
Elbilen var ingen prototyp för bilen överhuvudtaget utan ett alternativ som aldrig slog igenom, men som hade fördelen av att vara lättstartad vilket var perfekt för mjölkbilar i England och husläkare som snabbt behövde komma iväg till patienter.
De var renare och enklare för kvinnor att hantera, men led då liksom idag av begränsad räckvidd.
Citera
2025-04-18, 05:40
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Ni som under lång tid varit intresserad av bilar, tänker mest på gamla amerikanska eller andra märken från 70-80 talet, vad tycker ni om elbilar?

Enda fördelen tror jag är att de brinner bra.
Citera
2025-04-18, 05:40
Medlem
llundberg57s avatar
Jag är en bilentusiast och jag anser att elbilar är inte riktiga bilar. Kommer aldrig att köpa en.
Citera
2025-04-18, 08:33
Moderator
Gillar att skruva med bilar så jag har ju ett par stycken. Men för att frakta mig så är elbilen överlägsen, billiga mil, slippa att tanka, slippa dyr service osv.
Gamla bilar är ju fina att titta på och trevliga att köpa glass med, men att lägga 4000 mil om året i en är inte lika skoj.
Det jag dessutom får på köpet med elbil är körglädjen, för att vara en bruksbil så tror jag inte man kan ha så mycket roligare på vägen, visst om man kör en uttalad sportbil men då har man nackdelarna som de för med sig.

Helt klart så fungerar en elbil för bilentusiaster med. Motorljud går att göra på konstgjord väg om man tycker det är viktigt, och då kan man få det där man själv vill ha det, i bilen, och slippa begåva omgivningarna med det. I mina ögon lite omvända världen då alla (bruks)bilar i alla tider har man ju velat att isolera bort motorljud och göra bilar så tysta som möjligt invändigt. En fyrcylindrig diesel är inte så rolig att lyssna på.
Citera
2025-04-18, 08:51
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Gillar att skruva med bilar så jag har ju ett par stycken. Men för att frakta mig så är elbilen överlägsen, billiga mil, slippa att tanka, slippa dyr service osv.
Gamla bilar är ju fina att titta på och trevliga att köpa glass med, men att lägga 4000 mil om året i en är inte lika skoj.
Det jag dessutom får på köpet med elbil är körglädjen, för att vara en bruksbil så tror jag inte man kan ha så mycket roligare på vägen, visst om man kör en uttalad sportbil men då har man nackdelarna som de för med sig.

Helt klart så fungerar en elbil för bilentusiaster med. Motorljud går att göra på konstgjord väg om man tycker det är viktigt, och då kan man få det där man själv vill ha det, i bilen, och slippa begåva omgivningarna med det. I mina ögon lite omvända världen då alla (bruks)bilar i alla tider har man ju velat att isolera bort motorljud och göra bilar så tysta som möjligt invändigt. En fyrcylindrig diesel är inte så rolig att lyssna på.

Jag läste att service på elbilar ligger mellan 1300-5000 kr. Är det billigt?
Citera
2025-04-18, 09:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Jag läste att service på elbilar ligger mellan 1300-5000 kr. Är det billigt?
1300-5000:- på vilken tid?
Man måste förstås göra service på ett eller annat sätt. Vissa tillverkare har orimliga krav på service, kanske för att slippa förlora pengar hos verkstäderna, medans andra inte har några krav alls eller betydligt mindre krav och lägre kostnad.

Jag har köpt och bytt kupéfilter och torkarblad för totalt 700:- på 5000 mil och drygt 1.5 år med bibehållen garanti. Förra bilen (bensin) kostade ca 12000:- under samma tid (inte riktigt men på 6000 mil så kostade den det) så det är stor skillnad.
Citera
2025-04-18, 09:10
Medlem
scoremaxs avatar
Tja, prestanda är prestanda.
Helt okej, men jag äger bara traditionella bilar i nuläget.

Skulle mycket väl kunna tänka mig en S-model, men logistiken hindrar mig.
Senast redigerad av scoremax 2025-04-18 kl. 09:12.
Citera
2025-04-18, 09:42
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har väl som gammal bilentusiast egentligen inget emot elbilar.
Vill man äga och köra en sådan får de väl göra det.
Det enda jag är rädd för är väl att det blir färre bensinstationer i framtiden vilket kan ställa till det.
Miljöpartiet ser ju allt så "svart eller vitt" vilket kan medföra att de inte kan acceptera bensinstationer för de hundratusentals entusiaster som finns i landet.

Knappast elbilarna som påverkar antalet bensinstationer, snarare att förbränningen blåvit så sjukt mycket mer effektiv. Vi kan få ner vår lilla shopping vagn till runt 0,5 blandad körning vilket gör Sthlm-Göteborg på en tan möjligt utan problem. Många små hålor man nu bara susar förbi jämfört med på 80-talet då det stavades och tankade styp i kvarten....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in