2025-04-18, 09:45
Medlem
Snicksnackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Tyvärr, faller inte för dylika bögslädar.

Du kör bensinbil för att inte riskera misstankar om bögeri? Är det din försvarsmekanism mot misstänksamma människor?

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har väl som gammal bilentusiast egentligen inget emot elbilar.
Vill man äga och köra en sådan får de väl göra det.
Det enda jag är rädd för är väl att det blir färre bensinstationer i framtiden vilket kan ställa till det.
Miljöpartiet ser ju allt så "svart eller vitt" vilket kan medföra att de inte kan acceptera bensinstationer för de hundratusentals entusiaster som finns i landet.

Antalet bensinstationer har minskat stadigt sedan 60-talet med en boom krint 2005.
Har ingenting med elbilar att göra.
Det finns idag fler laddare än bensinstationer. Att färdas i norrländska obygden med elbil är otroligt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Elbilar är ok utom utseendet. å när jag kommer till butiken med min entusiastbil så är det mig de tittar på.

Är en bensinsdriven MG ZS snyggare än en eldriven MG ZS ev?
Volvo XC40?
Mini?
Försöker förstå hur du tänker, det du säger är irrationellt.
Citera
2025-04-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Du kör bensinbil för att inte riskera misstankar om bögeri? Är det din försvarsmekanism mot misstänksamma människor?

Antalet bensinstationer har minskat stadigt sedan 60-talet med en boom krint 2005.
Har ingenting med elbilar att göra.
Det finns idag fler laddare än bensinstationer. Att färdas i norrländska obygden med elbil är otroligt enkelt.

Är en bensinsdriven MG ZS snyggare än en eldriven MG ZS ev?
Volvo XC40?
Mini?
Försöker förstå hur du tänker, det du säger är irrationellt.
Nja, överlag tycker jag de flesta elbilar är fula, nu gillar jag inte SUV liknande bilar tex.

Teslas s modell är snygg
Citera
2025-04-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Ni som under lång tid varit intresserad av bilar, tänker mest på gamla amerikanska eller andra märken från 70-80 talet, vad tycker ni om elbilar?

Antalet döda afrikaner i kobolt gruvorna?
Antalet vanskapta nyfödda barn i Afrika och Kina?
Gynna klanledarna som styr kobolt gruvorna?
Miljön i gruvområderna?
Citera
2025-04-18, 10:41
Medlem
idiamindadas avatar
Har bara haft en laddhybrid som jag gudskelov inte ägde själv.

Funktionen hos en elbil är helt fantastisk. Man spiller på batterierna med en sladd hemma från solcellerna och kan därpå åka bara sådär.

Hade jag haft en körprofil som passar en elbil hade jag inte tvekat. En kamrat boende i Lapphelvetet säger att han helt enkelt inte har råd att inte köra elbil.

Sist jag bytte bil var jag helt inne på elbil. Begagnad 400-500K. När jag tänkte vidare slog snåljäveln till. Vad är värdet om säg tre år? Om något större fel dyker upp, vad kostar det?

Så det blev en XC70 som den tråkgeneral man är.

Men nu var frågan om hur en bildiggare ställer sig till elbilar. Man har ju i så fall riktiga bilar också.
Senast redigerad av idiamindada 2025-04-18 kl. 10:56.
Citera
2025-04-18, 10:41
Medlem
Epimetheuss avatar
Bruksbil till vardags: Elbil.
Hobby/entusiestbil: Veteranbil/sportbil med ice. (Internal Combustion Engine).

Det är som att jämföra geléhallon och kaviar. -Båda gör det dom ska, men dom gör det olika.
Citera
2025-04-18, 10:47
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fel-vaggad
Antalet döda afrikaner i kobolt gruvorna?
Antalet vanskapta nyfödda barn i Afrika och Kina?
Gynna klanledarna som styr kobolt gruvorna?
Miljön i gruvområderna?

Vilken tur att döda negerbarn inte drabbar min privatekonomi.
Så länge jag ”tankar” för 1,50:- per mil så rör det inte mig i ryggen, om jag ska vara ärlig.
Man behöver ha en god ekonomi och vara villig att avstå en hel del bekvämligheter för att ha råd att vara etiskt och politiskt korrekt.
-Får jag fråga vad du använder för att skriva ditt inlägg, förresten? Var tror du råvarorna och komponenterna till din fina dator och telefon kommer ifrån?
Citera
2025-04-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, och usch nej. Att det verkar vara ett lagkrav på att elbilarna måste se helt fördjävliga ut så man ser på 500 meters håll att "här kommer minsann en elbil!" gör ju inte saken direkt bättre.

Tesla Model S är väl den enda elbilen som faktiskt sett någorlunda stilren ut - till skillnad från alla andra missfoster. Nej, Model Y och 3 och de andra är då fan inte snygga.

Tesla roadster bmw i4?

Låg tyngdpunkt. En bil med prestanda kostande hälften av likande bil med oljekladdmotor.
Bekvämligheten och fräschören med el.
Senast redigerad av priamos2014 2025-04-18 kl. 10:53.
Citera
2025-04-18, 10:51
Medlem
Inget positivt alls.
Citera
2025-04-18, 10:52
Medlem
Att varva motorn vid ett rödljus är inte alls lika tillfredsställande i en elbil som i en riktig bil, tycker jag. Upplever det är svårare att få uppmärksamhet från damerna på gatan genom att inte riktigt kunna VROM VROOMA.
Citera
2025-04-18, 11:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Saknar du inte ljudet som kommer från en motor?

Går ju addera motorljud i en Porsche elbil.

TS, kör elbil för ha råd med " entusiastbil"

Kört ca 10000 mil på 4 år. Service och repkostnad 12500:- totalt.

Elen har jag nästan gratis hemma.
Citera
2025-04-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Jag läste att service på elbilar ligger mellan 1300-5000 kr. Är det billigt?

I H...e det gör, jag kollade just på en zeeker (eller vad den nu heter, nåt sånt i alla fall)
Där specades servicekostnaden upp på mil och år , ca 50.000kr på 8 år skulle servicekostnaden vara, typ 21500kr för den sista vid 8 år
Citera
2025-04-18, 11:23
Medlem
Elbil fungerar bra som en A till B bil men vill jag ut och mys köra och njuta är det en bensin bil med manuell låda och lite krut som gäller.
Att köra bil är en helhetsupplevelse och inte bara vad som går snabbast från 0-100km/h.

Körde model 3 ett par dagar för några veckor sedan. trevlig bil men väldigt "tråkig" och "själslös". Det som störde mig mest var nog att den verkade vilja att jag mer skulle åka med. Dessutom tvärnitade den en gång helt utan anledning vilket fick mig att nästan skita på mig.
Massor av plingande ljud och skit som störde hela upplevelsen. Enligt ägaren gick det inte att stänga av.

Jag gillar inte att åka bil, jag vill helst köra den själv.

Älskar att växla ned när jag ska ut ur en kurva och dra på, ljudet av motorn, kontakten med vägen(utan servo är en självklarhet)...helt enkelt en helhetsupplevelse.
Ibland åker jag i total tystnad. Jag, motorn och vägen och inget annat som kan störa eller påverka.

Med allt det sagt så blir nästa bruksbil nog helt garanterat en elbil av enklare modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in