Citat:
Håller inte alls med om detta. Har haft flera chromebooks och alla är precis lika dåliga. Apparna fungerar inte, det går väldigt långsamt och datorn hänger sig. Skulle inte rekommendera någon att köpa en chromebook. Det är helt enkelt inte prisvärt, eftersom man bara blir förbannad och less på skiten till slut.
Det är mycket bättre och mer driftsäkert att hålla sig till apple:s produkter och operativsystem. Och nej man behöver inte spendera en förmögenhet bara för att det är apple. De har prisvärda alternativ om man vet vad man ska köpa. Nya mac mini är ett bra exempel på det. Raketsnabb, driftsäker, inget krångel och håller länge.
Det är mycket bättre och mer driftsäkert att hålla sig till apple:s produkter och operativsystem. Och nej man behöver inte spendera en förmögenhet bara för att det är apple. De har prisvärda alternativ om man vet vad man ska köpa. Nya mac mini är ett bra exempel på det. Raketsnabb, driftsäker, inget krångel och håller länge.
Okej, så i vilket budgetsegment var den dyraste Chromebook du testade? Ca 2500 kr?
Även dessa är i min egen erfarenhet helt ok, använder en som kostade 3299 för två år sen för mitt dagliga utvecklingsarbete, och Chrome OS är påtagligt rappare än Windows 10/11 eller Mac OS X på liknande hårdvara, dock kan operativsystemet inte göra någon slags underverk med hårdvaran.
OS X "inget krångel"... där håller jag inte med...
Nog för att det i många avseenden är mera användarvänligt än Windows numera. Däremot går det inte att räkna med att en nybörjaranvändare kommer att göra en storversionsuppgradering av systemet själv exempelvis. Detta är faktiskt så krångligt att medelålders kontorsarbetare som vardagligen gör relativt mentalt krävande arbetsuppgifter får ringa IT på de arbetsplatser jag haft att göra med, för att få det gjort. Och ibland händer helt galna saker efter uppgraderingar. T.ex. att innehållet på desktop är puts väck - turligen fanns Time-Machine kopior i dessa fall...
Bakåt- och framåtkompatibilitet är också ett stort problem för Macar som förstör hävdandet om "it just works", det är faktiskt värre än Windows. En dator med fyra år gammal storversion av OS X kan exempelvis inte installera senaste versionen av Microsoft Office utan måste dra ner en legacyversion av detta.