2025-04-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Håller inte alls med om detta. Har haft flera chromebooks och alla är precis lika dåliga. Apparna fungerar inte, det går väldigt långsamt och datorn hänger sig. Skulle inte rekommendera någon att köpa en chromebook. Det är helt enkelt inte prisvärt, eftersom man bara blir förbannad och less på skiten till slut.

Det är mycket bättre och mer driftsäkert att hålla sig till apple:s produkter och operativsystem. Och nej man behöver inte spendera en förmögenhet bara för att det är apple. De har prisvärda alternativ om man vet vad man ska köpa. Nya mac mini är ett bra exempel på det. Raketsnabb, driftsäker, inget krångel och håller länge.

Okej, så i vilket budgetsegment var den dyraste Chromebook du testade? Ca 2500 kr?
Även dessa är i min egen erfarenhet helt ok, använder en som kostade 3299 för två år sen för mitt dagliga utvecklingsarbete, och Chrome OS är påtagligt rappare än Windows 10/11 eller Mac OS X på liknande hårdvara, dock kan operativsystemet inte göra någon slags underverk med hårdvaran.

OS X "inget krångel"... där håller jag inte med...
Nog för att det i många avseenden är mera användarvänligt än Windows numera. Däremot går det inte att räkna med att en nybörjaranvändare kommer att göra en storversionsuppgradering av systemet själv exempelvis. Detta är faktiskt så krångligt att medelålders kontorsarbetare som vardagligen gör relativt mentalt krävande arbetsuppgifter får ringa IT på de arbetsplatser jag haft att göra med, för att få det gjort. Och ibland händer helt galna saker efter uppgraderingar. T.ex. att innehållet på desktop är puts väck - turligen fanns Time-Machine kopior i dessa fall...

Bakåt- och framåtkompatibilitet är också ett stort problem för Macar som förstör hävdandet om "it just works", det är faktiskt värre än Windows. En dator med fyra år gammal storversion av OS X kan exempelvis inte installera senaste versionen av Microsoft Office utan måste dra ner en legacyversion av detta.
Citera
2025-04-16, 17:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Kan hålla med om att Mac mini är en trevlig dator, men nu var det ju en laptop som skulle köpas så jag jämförde med MacBook Air.

Frågan är vad en pensionär ska med en laptop till? Ska de ta med den till skolan eller något kontorsjobb? Förmodligen inte. Och om de vill ta med sig en dator går en mac mini lätt ner i ryggsäcken och ansluta till en valfri skärm. Finns portabla skärmar som är riktigt bra.

Tvärtom ser jag många fördel med att välja en mac mini före en PC-laptop för en pensionär. Garanterat minst strul med snabbast dator med längst hållbarhet. Totalkostnad blir därför inte så hög.
Citera
2025-04-16, 21:18
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Ursäkta att jag ger mig in i debatten, men söker den äldre användaren en billig och bra dator som fungerar för att läsa epost, betala räkningar med BankID samt besöka Facebook och Youtube? Är detta de enda kraven? Några önskemål om skärmstorlek? Har den äldre kvinnan någon vana från något operativsystem idag? Är syftet med datorn att den ska transporteras runt eller ska den ligga still i personens bostad?
Senast redigerad av Kalle.webmaster 2025-04-16 kl. 21:21.
Citera
2025-04-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigTrollkarl
Kan starkt rekommendera BytDator.se. Företag som säljer före detta företagsdatorer till ett billigt pris.
Du får mycket bättre dator där för pengarna jämfört med ny från butik.
Köpte en Lenovo Thinkpad E14 (Gen 1) där för 2899 för några månader sen och den är nyskick. Fungerar perfekt, kom levererad med ren installation av W11 utan bloat. Bara starta och köra.
Jag använder den som "arbetsdator" för räkningar, bankgrejer, mail och videosamtal med äldre släktingar.
Var lite orolig hur datorn skulle överleva posten men den kom förpackad i rejäl kartong med både luftkuddar, bubbelplast och packchips.

inrego.se är liknande
Citera
2025-04-16, 21:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Har en äldre släkting som behöver en ny laptop. Det enda hon gör är i princip att kolla videos på Facebook eller Youtube, skriva med vänner, kolla sina fonder och lyssna på musik.

Duger det då med en så billig laptop som denna exempelvis?

https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator/460105

Finns det någon tillverkare man ska hålla sig borta ifrån eller är allt likvärdigt?

Vad köptes?
Citera
2025-04-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
inrego.se är liknande
Ja förutom att BytDator har MYCKET större lager och mer att välja mellan. Inrego var mitt första val när jag började leta men BD vann direkt när jag såg hur mycket dom har. Och (åtminstone) när jag köpte min så var Inrego 25-30% dyrare för samma produkt.
Citera
2025-04-17, 10:45
Medlem
Citat:
Har en äldre släkting som behöver en ny laptop. Det enda hon gör är i princip att kolla videos på Facebook eller Youtube, skriva med vänner, kolla sina fonder och lyssna på musik.

Duger det då med en så billig laptop som denna exempelvis?

https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator/460105

Finns det någon tillverkare man ska hålla sig borta ifrån eller är allt likvärdigt?
Tycker 4Gb RAM är för lite för alla på dagens internet.
Citera
2025-04-17, 10:50
Medlem
Twizzs avatar
Vi köpte inte den billigaste uran ett snäpp dyrare.
Den funkade perfekt i en månad. Svärmor surfade bara och var inne på banken.
Men sen blev den så seg att det knappt inte ens gick att surfa. Testade alla möjliga knep.

Under 5000 ska man absolut inte köpa något för. Sen säljs det fortfarande datorer med alldeles för lite minne och gamla processorer.
Citera
2025-04-17, 14:06
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ni rekommenderade samma såg jag, verkar tyvärr inte vara tillgänglig längre. Annars hade den nog varit ett passande alternativ.

Nu finns denna i lager igen 3990kr:
https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator/768800
Citera
2025-04-17, 14:12
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Vi köpte inte den billigaste uran ett snäpp dyrare.
Den funkade perfekt i en månad. Svärmor surfade bara och var inne på banken.
Men sen blev den så seg att det knappt inte ens gick att surfa. Testade alla möjliga knep.

Under 5000 ska man absolut inte köpa något för. Sen säljs det fortfarande datorer med alldeles för lite minne och gamla processorer.
Datorer blir inte sega efter en månad och dina knep var inte de bästa. Minne spelar absolut ingen roll så länge det är tillräckligt och det blir inte mindre tillräckligt efter en månad. Be någon som kan om hjälp så ska du se att det löser sig för din svärmor.
Citera
2025-04-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vad köptes?

Inte köpt ännu, haft rätt fullt upp med annat!

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu finns denna i lager igen 3990kr:
https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator/768800

Tack!
Citera
2025-04-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigTrollkarl
Ja förutom att BytDator har MYCKET större lager och mer att välja mellan. Inrego var mitt första val när jag började leta men BD vann direkt när jag såg hur mycket dom har. Och (åtminstone) när jag köpte min så var Inrego 25-30% dyrare för samma produkt.

bytdator var ny för mig så tack för tipset.
Jag har köpt en stationär via inrego förut som jag var jättenöjd med skall kika på bytdator till min nästa bärbara. Hata köpa nytt när man kan spara till kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in