2025-04-22, 06:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varken en 4Gb ram eller 8Gb ram segar eller krånglar för det tanten ska ha den till speciellt inte den senare......

4gb ram med windows 11? u kidding me? Det är inte lönt att köpa skräp idag. Hade det varit ett äldre operativsystem kanske det hade fungerat.

Minst 8 gb ram behövs och lägst en i5-processer men gärna mer med det extremt tunga operativsystemet windows 11.

Men då är man ju redan uppe en mac mini nästan.
Citera
2025-04-22, 09:07
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte kunnat svara på frågan varför en PC:s batteri bara håller i 3år, samt varför en PC för ca halva priset mot din MAC som har full prestanda för mer avancerade uppgifter är FB och YT inte skulle duga.....

Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Jag hade min acer i 3 år, batteriet höll i 2 timmar efter 3 år. Initialt 4 timmar. Allt handlar om hur väl du tar hand om batteriet.
Ett batteri har laddcykler som inte håller hur mycket som helst. Det försämras med tiden.

Citat:
Så är det! Men MAC-bögen har ju inga svar på detta eller varför betala mer än det dubbla för en MAC för en gammal tant som bara vill kolla F och YT.....

Nu har jag inte hängt med i denna tråd, men det som förvånar mig (om jag fattar det rätt…?) är om det fortfarande finns nya laptops med bara 4 timmars batteritid, som nya? Hur i hela friden skulle man stå ut med det….? Har själv upp till 21 tim batteritid på min MBP 16” M1

För övrigt så är det förvånande att det ska behövas en 4 sidor lång tråd om vad för enkel laptop man ska köpa till en äldre som ska surfa, messa, kolla YT etc lite. Svaret är att nästan vad som helst av laptop i det lägre prissegmentet duger mer än väl för de behoven. Satsa på den med för priset bästa ljusstarkaste skärm och bästa batteritid, det är den användare av den kalibern ser och märker mest av. Inte om den har si eller så många GB RAM etc
Citera
2025-04-22, 11:21
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu har jag inte hängt med i denna tråd, men det som förvånar mig (om jag fattar det rätt…?) är om det fortfarande finns nya laptops med bara 4 timmars batteritid, som nya? Hur i hela friden skulle man stå ut med det….? Har själv upp till 21 tim batteritid på min MBP 16” M1

För övrigt så är det förvånande att det ska behövas en 4 sidor lång tråd om vad för enkel laptop man ska köpa till en äldre som ska surfa, messa, kolla YT etc lite. Svaret är att nästan vad som helst av laptop i det lägre prissegmentet duger mer än väl för de behoven. Satsa på den med för priset bästa ljusstarkaste skärm och bästa batteritid, det är den användare av den kalibern ser och märker mest av. Inte om den har si eller så många GB RAM etc

Som vanligt så skall du lura folk att mac är speciella...

Rör det en äldre person som bara använt windows så är en mac en stor omställning, och därmed inte passar in i sammanhanget..

Du påstår att du har 21 timmars batteritid men samtidigt så har du skrivit att du har din dator med inkopplad ström i 95% av fallen så så himla relevant blir inte den påstådda batteritiden, varken för dig eller ev. inte för den som skall få datorn i fråga..

Att tråden har gått så länge beror på att TS har beslutsångest!
Inte på att alternativ har saknats!
Citera
2025-04-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Som vanligt så skall du lura folk att mac är speciella...

Jag noterar att du tydligen tolkade med arslet det jag skrev, för inte med ett enda ord antydde jag att det var nåt speciellt med just Mac i mitt inlägg, eller med en enda bokstav skrev nåt negativt om datorer som inte är Mac

Citat:
Rör det en äldre person som bara använt windows så är en mac en stor omställning, och därmed inte passar in i sammanhanget..

Och inte med ett enda ord ens insinuerade jag nåt om att det skulle väljas Mac vad gäller TS fråga

Citat:
Du påstår att du har 21 timmars batteritid men samtidigt så har du skrivit att du har din dator med inkopplad ström i 95% av fallen så så himla relevant blir inte den påstådda batteritiden, varken för dig eller ev. inte för den som skall få datorn i fråga..

Och de gånger jag inte har tillgång till möjlighet att ladda, under ett dygn eller mer (t ex när man är ute på camping) så är 21 timmars batteritid inte en fördel….?

Jag påstod heller inte att TS skulle välja en laptop med tvunget maxad batteritid som de med bästa batteritid idag, bara att det kunde vara vettigt att för den pengen välja bästa möjliga skärm och batteritid, därför att den tänkta användaren sannolikt kommer att märka mest av det under bruk, än om det är si eller så mycket RAM. För även om man bara är hemma så kan det vara skönt att slippa trassla med strömsladd och laddare på terrass/balkong etc och inte behöva ladda så ofta.

Citat:
Att tråden har gått så länge beror på att TS har beslutsångest!
Inte på att alternativ har saknats!

Och även jag gav råd om hur man borde prioritera, utan att ens nämna Mac som nåt alternativ.

Så sluta feltolka och överreagera på saker man inte skriver…
Citera
2025-04-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
4gb ram med windows 11? u kidding me? Det är inte lönt att köpa skräp idag. Hade det varit ett äldre operativsystem kanske det hade fungerat.

Minst 8 gb ram behövs och lägst en i5-processer men gärna mer med det extremt tunga operativsystemet windows 11.

Men då är man ju redan uppe en mac mini nästan.
Nu fungerar ju W11 otroligt stabilt! Du verkar tro att Windows är lika ostabilt som Windowa 95 och dess föregångare.
Morsan kör en gammal Lenovo med 4Gb ram med W11 och har aldrig haft några problem med det. Så vad skulle vara problemet för en annan äldre dam... Du kan ju inte ens svara på varför tanterna ska ha 16Gb för att kolla fb och yt....
Citera
2025-04-26, 13:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Nu fungerar ju W11 otroligt stabilt! Du verkar tro att Windows är lika ostabilt som Windowa 95 och dess föregångare.

Exakt! alltför många här rekommenderar PCs helt utifrån DERAS egna behov, och bokstavligen skiter i det angivna användandet..

Citat:
Morsan kör en gammal Lenovo med 4Gb ram med W11 och har aldrig haft några problem med det. Så vad skulle vara problemet för en annan äldre dam...

Instämmer! Det GÅR att använda Windows 11 på en dator med endast 4GB RAM, men då även Windows uppdateras och utvecklas så har jag valt att rekommendera datorer med 8GB ram då det ger ett avsevärt bättre flyt, ingen vill ju sitta och vänta på att program, filmer etc. stall komma igång!

Citat:
Du kan ju inte ens svara på varför tanterna ska ha 16Gb för att kolla fb och yt....

Fullständigt onödigt, utan helt baserad på personens egna behov, inte det angivna bruket av datorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in