2025-04-17, 11:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Missuppfattningen att det var en Rolls Kar De Mumma ägde verkar vara väldigt spridd. Till och med Motala Motormuseum, som har bilen i fråga utställd, tror att det är en Rolls. https://motormuseum.se/bilar/

Rätt dåligt av ett motormuseum att inte kunna se skillnad på en Rolls och en Bentley.

Because of being fitted with the traditional round-shouldered "Bentley" style front grille – its sole material styling difference from the Rolls-Royce Silver Shadow – it was also somewhat lower at bonnet height, giving it a slightly more assertive look.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_T-series

-Det är ju nästan samma bilmodell, bara lite skillnad på grillen och lite andra lister.
Kolla på Noriands inlägg, ser ut som en RR som Kar Demumma har, "Spirit of Extasy"-kylaren har, det har inte Bently.
Citera
2025-04-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Missuppfattningen att det var en Rolls Kar De Mumma ägde verkar vara väldigt spridd. Till och med Motala Motormuseum, som har bilen i fråga utställd, tror att det är en Rolls. https://motormuseum.se/bilar/

Rätt dåligt av ett motormuseum att inte kunna se skillnad på en Rolls och en Bentley.

Ja vem har egentligen rätt då…. Vem har missuppfattat….? Vem är dålig på att se skillnad på Bentley och RR…?

Här en artikel om museet..
https://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel/fram-med-skumpan-for-rr/r1v2wwxr

Bild från museet…
https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-m/1280/17/76/21/82/kar-de-mummas-rolls-royce.jpg

Och tidigare i tråden så visades ju en bild på Kar de mumma ståendes vid ”sin” RR…

Det verkar svårt att hitta bilder på Kar de mumma och hans Bentley, men på honom och hans RR, märkligt kan tyckas, om det nu inte var en RR utan en Bentley han skulle ha haft….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-04-17 kl. 11:44.
Citera
2025-04-17, 11:51
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Menar ni vilka som idag köper nya Rolls Royce?

För Sverige är svaret enkelt - ingen köper nya Rolls Royce.
Har man den mängden pengar att spendera på en bil kanske man inte vill lägga dem på en uppsnofsad BMW
Citera
2025-04-17, 11:55
Medlem
Wyrdkins avatar
Negerrappare
Negeridrottare
Nyrika kineser
Nyrika ryssar
Citera
2025-04-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Menar ni vilka som idag köper nya Rolls Royce?

För Sverige är svaret enkelt - ingen köper nya Rolls Royce.

https://www.car.info/sv-se/rolls-royce/stats?from=2020-01&to=2025-04&vd=4&tcs=registered&tcg=registered&tcf=register ed&tci=&cumulative=0

Senaste 5 åren har det registrerats 2 nya bilar i Sverige av detta märke och bägge registrerades i April 2020. Sedan April 2020 har det alltså inte "sålts" någon ny Rolls Royce i Sverige.

Exakt.
Rolls har ingen representant (agent) i sverige längre. Därav. Man sålde typ 2 Cullinan.

Varav 1 av dom låg på blocket 2022/2023.

Kunderna har ingen lokal svensk återförsäljare längre utan ombeds sköta det i ett annat land
Man löser det genom att besöka dom annorstädes. Tex. Schweiz.

Det reggas därför som import.
59st enligt din länk
Senast redigerad av BakFlashes 2025-04-17 kl. 12:33.
Citera
2025-04-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakFlashes
Exakt.
Rolls har ingen representant (agent) i sverige längre. Därav. Man sålde typ 2 Cullinan.

Varav 1 av dom låg på blocket 2022/2023.

Kunderna har ingen lokal svensk återförsäljare längre utan ombeds sköta det i ett annat land
Man löser det genom att besöka dom annorstädes. Tex. Schweiz.

Det reggas därför som import.
59st enligt din länk

Ja - men glöm inte att dra bort exporterade också.

https://www.car.info/sv-se/rolls-royce/stats?from=2020-01&to=2025-04&vd=18.19&tcs=registered&tcg=registered&tcf=regi stered&tci=

2020 - 2025 så importerades det 59 st men samma period exporterades det också 44 st.

Mellanskillnaden är alltså 15 bilar.

Sen skrotades det 9 bilar denna period.

Summa summarum - antalet bilar av detta märke i Sverige har alltså på 5 år ökat med 8.

2 nya registrerade + 59 importerade - 44 exporterade - 9 skrotade.

Citera
2025-04-17, 16:18
Medlem
santos_devilles avatar
Min farsa hade en RR silver shadow II på 80 talet som han bytte tills sig i någon skumrask affär.

Det var rätt pinsamt att alla tittade på en när man åkte till Galne Gunnar för att köpa billig pasta för att morsan var arbetslös.

Men han sålde den rätt snabbt och köpte en ful jävla Opel och betalade av lån
Citera
2025-04-18, 09:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
För att varenda babbe från den lokala pizzerian åker BMW och Merca. Det finns alltså inget status i det längre.

Så tänkte jag nog också, till för några dagar sedan. Men då såg jag något som faktiskt fick mig och fundera och som kanske blev upphovet till varför jag startade den här tråden.

En svart Rolls av skapligt sen modell lastad med "nya svenskar". Alla rutor nere trots att vi hade mars månad och skapligt kallt. Någon slags hip-hop på högsta volym. Kändes lite uppmärksamhetssökande. "Orollsigt" uppträdande, inte direkt värdigt tänkte jag.

Samtidigt andas ju märket i sig status och sticker ut. Är väl kvar i tänket att det ska vara en äldre mycket välbärgad man som sitter och röker cigarr som kör eller åker Rolls.
Citera
2025-04-18, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min farsa hade en RR silver shadow II på 80 talet som han bytte tills sig i någon skumrask affär.

Det var rätt pinsamt att alla tittade på en när man åkte till Galne Gunnar för att köpa billig pasta för att morsan var arbetslös.

Men han sålde den rätt snabbt och köpte en ful jävla Opel och betalade av lån

Underbart
Citera
2025-04-18, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Negerrappare
Negeridrottare
Nyrika kineser
Nyrika ryssar

Möjligt att du har rätt men så var det väl inte förr? Hela den gamla kundbasen har väl försvunnit?
Citera
2025-04-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så tänkte jag nog också, till för några dagar sedan. Men då såg jag något som faktiskt fick mig och fundera och som kanske blev upphovet till varför jag startade den här tråden.

En svart Rolls av skapligt sen modell lastad med "nya svenskar". Alla rutor nere trots att vi hade mars månad och skapligt kallt. Någon slags hip-hop på högsta volym. Kändes lite uppmärksamhetssökande. "Orollsigt" uppträdande, inte direkt värdigt tänkte jag.

Samtidigt andas ju märket i sig status och sticker ut. Är väl kvar i tänket att det ska vara en äldre mycket välbärgad man som sitter och röker cigarr som kör eller åker Rolls.

Klart, det finns ju ingen status i de tyska märkena längre så RR är ju nästa nivå även för dessa. 😀
Citera
2025-04-18, 09:40
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Möjligt att du har rätt men så var det väl inte förr? Hela den gamla kundbasen har väl försvunnit?

Den gamla kundbasen var välbärgade engelsmän på 40-70 talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in