2025-04-17, 08:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En Rolls Royce kör man inte, man äger den.

En kompis till mig ville någon gång i livet ha en Rolls Royce, så blev det.
Men överallt frågade man vems bil det var, och kompisen antogs bara vara chaufför.

Efter en tid ledsnade han på att svara; _Det är min bil - för helvete !
Och bilen såldes.
Citera
2025-04-17, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kände till en äldre buddhistmunk (abbot) i Thailand. Han var mycket populär och ickekorrupt. Men en rik snubbe gav honom tre Rolls Royce. Munken vägrade använda dem. Men han ville inte låta dem ruttna i ett garage. Så en gång i veckan fick en novis köra runt dem lite utanför templet. Lite komiskt var det.

Så även buddhistmunkar kan ha en Rolls Royce :-)

PS Det finns korrupta munkar, som använder sina. Ställ utanför Bangkok Bank på Silom så kan ni se en munk köra en om ni har tur. Dessutom får ni se bankledningen komma hoppande. Jag undrar hur mycket pengar det templet har i banken.

Den på -70-80-talen, i vissa kretsar, uppskattade gurun Bhagwan Shree Rajneesh, startare av Bhagwanrörelsen, ägde ett 40-tal Rolls Roycer. Han hävdade att han hade fått dem i gåvor av adepter.
Citera
2025-04-17, 08:19
Medlem
Såg för många år sedan en vit RR som det stod JULA med röd text på sidan.
Måste väl varit Julas ägare som åkte runt i den.
Såg en rosa RR med sänkt fjädring och mullrande V8 när jag tankade, också många år sedan.
Den sades ägas av någon herre i porrbranchen.
Citera
2025-04-17, 08:32
Medlem
Chauffören kör Rolls Royce. Bentley kör ägaren själv.
Citera
2025-04-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeRambler
Chauffören kör Rolls Royce. Bentley kör ägaren själv.

Skriftställaren Erik Zetterström ("Kar de Mumma") hade en Bentley, inte en Rolls som har hävdats här. Han hade också en chaufför till den, åtminstone tidvis. Mötte ekipaget vid Ölandsfärjan för länge sedan och då hade han en chaufför som framförde ekipaget.
Citera
2025-04-17, 09:36
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Minns inte exakt vilka år Audi blev ägare till Bentley, och när BMW blev ägare till RR.
Men ungefär från de åren så blev det en massa mekanik etc från ägarna i dessa bilar

Det var VW-koncernen som tog över Bentley kring 00.
De blev lurade.
De trodde de köpte RR men fick bara RR:s fabrik samt varumärket Bentley.
BMW hade redan köpt RR.
Det här var i samma veva som BMW köpte Rovergruppen.
Citera
2025-04-17, 10:32
Medlem
zoombos avatar
Den som ägde salteriet Röda Ulven (surströmmingstillverkning) har/hade en RR som var hellackad i deras gul/röda färger och hade deras logga.

Annars fanns det en skabbig RR i början av 90-talet i Sthlm. Ljusblå metallic tror jag. Den saknade främre kofångare, hade röd blymönja delvis målat på vissa dörrar, hade hål på avgassystemet och lät därefter och kördes av en långhårig yngling i jeansjacka som såg ut att ha rymt från en ungdomsanstalt.
Andra RR-ägaren hade nog negativa åsikter om detta ekipage.

Men annars har ju detta märke skapat sig själv en myt, välbyggda bilar som man inte kör utan färdas i och som uttrycker status och framgång. Själva ägandekostnaden var sekundär.

Men det var ett tag sen, tror inte deras varumärke, status och myt är lika stark idag.
Senast redigerad av zoombo 2025-04-17 kl. 11:27.
Citera
2025-04-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Skriftställaren Erik Zetterström ("Kar de Mumma") hade en Bentley, inte en Rolls som har hävdats här. Han hade också en chaufför till den, åtminstone tidvis. Mötte ekipaget vid Ölandsfärjan för länge sedan och då hade han en chaufför som framförde ekipaget.

https://www.sjobergbildbyra.se/fotoweb/archives/5000-Alla-bilder/Classicpicture/Classicpicture12/186467.jpg.info

Visst är det en Rolls på bilden!

Hur ofta Herr Zetterström körde själv respektive anlitade chaufför framgår inte, men här står han vid förardörren åtminstone!
Citera
2025-04-17, 10:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det var väl nästan samma bil, i alla fall runt 70-80-talet?
Lite lister och emblem bara som skilde dem åt?

Jag funderade på en gammal RR från 1980-talet, men min kusin som är bilmekaniker avrådde för detta. 100k-200k kostade RR då, i bra skick. (2010).
Citera
2025-04-17, 11:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
https://www.sjobergbildbyra.se/fotoweb/archives/5000-Alla-bilder/Classicpicture/Classicpicture12/186467.jpg.info

Visst är det en Rolls på bilden!

Hur ofta Herr Zetterström körde själv respektive anlitade chaufför framgår inte, men här står han vid förardörren åtminstone!

Det ser ut som en RR, med gamla skyltar från Stockholm. Kanske 1972 eller liknande, innan vi bytte till "ABC 123"-systemet.

I min stadsdel kallade många RR för "Rostig Rishög".. (Som själv körde Volvo, antagligen avundsamma?)
Citera
2025-04-17, 11:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Missuppfattningen att det var en Rolls Kar De Mumma ägde verkar vara väldigt spridd. Till och med Motala Motormuseum, som har bilen i fråga utställd, tror att det är en Rolls. https://motormuseum.se/bilar/

Rätt dåligt av ett motormuseum att inte kunna se skillnad på en Rolls och en Bentley.
Citera
2025-04-17, 11:21
Medlem
Menar ni vilka som idag köper nya Rolls Royce?

För Sverige är svaret enkelt - ingen köper nya Rolls Royce.

https://www.car.info/sv-se/rolls-royce/stats?from=2020-01&to=2025-04&vd=4&tcs=registered&tcg=registered&tcf=register ed&tci=&cumulative=0

Senaste 5 åren har det registrerats 2 nya bilar i Sverige av detta märke och bägge registrerades i April 2020. Sedan April 2020 har det alltså inte "sålts" någon ny Rolls Royce i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in