Citat:
Ursprungligen postat av
Kameroda
Du måste väl ändå fatta att det inte är det jag menar.
Jo, det var faktiskt exakt vad du menade! Du hänvisade ju särskillt till manuskript som bevisligen är daterade till flera hundra år e.Kr. som "bevis" för att Lukas och Matteus, personer som då varit död i hudratals år var döda, verkligen var de som skrev evangelierna.
Citat:
Nej, det är inte som att hitta en bok från 1800-talet som nämner Newton. Det är snarare som att ha många källor från 1700-talet som säger att Newton skrev en bok – och sedan hitta manuskript från 1800-talet med hans namn på boken, och inga manuskript som säger något annat.
Du antyder att det alltså skulle ha funnits många oberoende källor på 100-talet som explicit säger att just Lukas eller Matteus skrev sina respektive evangelier? Men några sådana finns ju inte så det blir magplask eftersom “många källor säger att Newton skrev boken” då inte har någon motsvarighet i evangeliernas historia. Lista vilka “många källor säger att Lukas skrev boken”? Please!!
Citat:
Jag har ju hela tiden sagt att Lukas inte var ett ögonvittne. Så nej jag har inte "missat" något.
Men du duckar medvetet den helt fundamentala poängen här eftersom den kanske är jobbig att hantera. För poängen var ju inte huruvida Lukas var ett ögonvittne eller inte. Utan att själva evangeliet själv säger satt det är andrahandsinformation. Alltså
inte gudomligt inspirerat ögonvittnesskap!! Lukas gör inte anspråk på att tala Guds direkta sanning utan bara på att ha samlat in vittnesmål från andra.
Citat:
Menar du att detta bekräftar att Johannes inte har skrivit något i evangeliet? Det ser ju snarare ut som att det bekräftar att han "vittnar om allt detta och har skrivit ner det". Eller?
Så ord betyder alltså inte vad de egentligen betyder?
Texten i Johannes bekräftar att det är
någon annan och inte Johannes som är som skriver texten. Låt oss ta det igen. Det står ordagrant i Johannes 21:24 -
"Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant.".
"Det är den lärjungen som vittnar om allt detta" betyder alltså att det är någon annan än "den lärjungen" som pratar om honom.
"och vi vet att hans vittnesbörd är sant"?? Subjektet här är
"vi", inte
"jag" så förklara vem är
"vi".
Citat:
Vet inte riktigt vad du vill komma fram till med detta? Jag är inte så intresserad av vilka ord som används, utan betydelsen bakom orden.
Visst! Men det är bara för att du vill dölja att du förlorar den semantiska poängen. Om du ignorerar orden och bara fokuserar på "betydelsen" så har du vipps just gjort språklig precision irrelevant så att du godtyckligt kan hitta på vilka tolkningar som helst som passar din personliga agenda. Det är dessutom ajabaja enligt gud att göra så. Ord 30:5-6 säger ju att - "Allt Guds ord är rent" och "Lägg ingenting till hans ord, för att han inte ska straffa dig och visa att du ljuger." Så se till att ha bra solkräm till efterlivet om du ska fortsätta med den typen av argument.
Citat:
Konsensus är ju att Markus är det första evangeliet och kan ha använts av Lukas och Matteus.
Vilket var exakt vad jag skrev också.
Citat:
Men deras evangelier har ju egna syften,
Absolut! Matteus skrevs för ett låta bra för en Judisk publik, och Lukas för framför den romerska publiken.
Citat:
bygger på fler källor än bara Markus och är teologiskt sofistikerade och har egen struktur, egna teman och unika berättelser.
Självklart, eftersom de hade som jag skriver ovan andra syften. Som jag skrev så är Markus källan för Luk och Matt men det bevisar inte att deras versioner är mer historiska, självständiga eller sanna. De är fortfarande redaktionella bearbetningar som bygger på en okänd tradition.
Citat:
Så "editor’s cut" är en för simpel och missvisande beskrivning av Lukas och Matteus.
Det är en metafor och inte en bokstavlig beskrivning för att belysa att Lukas och Matteus bygger på samma grundmaterial, men med tillägg, ändringar och justeringar. Precis som en "director’s cut". Om du invänder mot liknelsen i stället för själva innehållet så har du redan förlorat.