2025-04-16, 16:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Ingen vetenskapsman kan hävda att Jesus gick på Genesarets sjö även om vissa försökt att förklara det med att han gick ett isflak. Men lärjungarna såg det.

Ingen vetenskapsman kan hävda att det flyger omkring farkoster på jorden som inte människor har producerat. Men jag och tusentals andra har sett dem.

Man kan tvivla på formell grund och man kan förstå att det är sant genom att begrunda vittnesuppgifter.
Citera
2025-04-16, 17:15
Medlem
TheGretaResets avatar
Frågan om jesus existerat är väl rätt ointressant.

Frågan är vem jesus var och hur såg hans mandat ut (från Gud)?

De nya rönen om Turinsvepningen är onekligen intressanta.
Citera
2025-04-16, 17:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Jag bara noterar att du plockar påståenden från röven

Trams. Påståendet att bara religiösa bibelforskare tror att evangelierna är skrivna av de angivna författarna är fullständigt okontroversiellt. Och det skulle vara lätt att motbevisa om det inte förhåll sig på så vis, bara att att hitta ett enda exempel. Du har säkert redan googlat men inte hittat någon. Sakta börjar det gå upp för dig att Fiffiniffi hade rätt igen. Ajdå.

Citat:
Du kallar någon oseriös utan att se över deras argument.

Vad du behöver förstå är att jag sett tusentals argument från dylika typer genom åren. Det är alltid samma visa. Jag har helt enkelt slutat lägga tid på att kolla upp random religiösa tokar och deras fåniga argument. Vill du tro att det är en slump att alla som tror på skiten bara råkar vara religiösa så är det upp till dig, jag kan bara påpeka att det är väldigt talande.

Citat:
När började man ifrågasätta att dessa var författarna? Om det inte var konsensus på den tiden och folk påstod det borde det väl finnas dokumenterat någon som argumenterar mot det? Eller håller du med om att det var konsensus?

Aha, då är jag med. Jag har ingen aning, jag ser det som helt irrelevant om det fanns koncensus 150 år efter Kristus att X skrev Y. Det är inte direkt så att folk var det minsta vetenskapliga eller skeptiska på den tiden

Du kan inte på fullaste allvar mena att det skulle utgöra nån form av vettigt argument för din sak?
Citera
2025-04-16, 17:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Frågan om jesus existerat är väl rätt ointressant.

Frågan är vem jesus var och hur såg hans mandat ut (från Gud)?

Vilka är de nya rönen?
Citera
2025-04-16, 17:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Fullständigt trams. Den där skiten är motbevisad sedan länge

Edit:
Kameroda, här har du ett typexempel vad jag pratar om. Jag skulle kunna lägga en timme på att forska kring dessa "nya rön", men jag vet redan att det med 100 % säkerhet komma vara trams från religiös källa. Så varför ska jag lägga den tiden? Inte ens du lär liksom tro på Turinsvepningen, du känns lite för intelligent för det.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2025-04-16 kl. 17:28.
Citera
2025-04-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ingen vetenskapsman kan hävda att Jesus gick på Genesarets sjö även om vissa försökt att förklara det med att han gick ett isflak. Men lärjungarna såg det.

Ingen vetenskapsman kan hävda att det flyger omkring farkoster på jorden som inte människor har producerat. Men jag och tusentals andra har sett dem.

Man kan tvivla på formell grund och man kan förstå att det är sant genom att begrunda vittnesuppgifter.

Och tusentals har även "sett" tomtar, troll, häxor, bigfoot, storsjöodjuret, yeti, näcken, demoner, varulvar, vampyrer, Hagrid – och för att inte tala om strump-monstret (hu hu) i tvättmaskinen.

Så grattis! Grabben! Du har konstruerat en världsbild där absolut vad som helst kan vara sant bara det har påståtts av någon och ingen har kunnat verifiera eller mäta det.

Du har inte nått en djupare förståelse. Du har bara gett upp totalt och bestämt dig för att fullkomligt bara skita i vad som egentligen är sant och inte.

En fråga bara? Gäller den logik som du här själv verkar mena är tillförlitlig även om vi skulle diskutera huruvida Joe fuskade i valet och vann övre Trump 2020 eller inte? För du vet att det finns massor av vittnen men ingen vetenskapsman har .. . jag du fattar..
Citera
2025-04-16, 17:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nu ljuger du, igen. Det finns citat från Mark 16:19 från år 180 e.kr. Hur kan det citatet finnas om tillägget gjordes flera hundra år senare?

Syftade på tidigaste bibelmanuskriptet med 16:19 bevisligen inkluderat. Det är såklart helt att förvänta att texten härstammar från en cirkulerande tradition som vissa ansåg skulle tillhöra Markus och andra inte. Till slut gjorde man slag i saken och la till det. Hänger du med?

Citat:
Återigen argumenterar du utifrån dina egna antaganden, som är helt ointressanta.

Så en person som t ex skriver och påstår sig vara Paulus utger sig enligt dig inte för att vara någon annan?

Citat:
Jag är ärlig och säger att vissa forskare gör antaganden som jag tror är felaktiga, inte att jag "vet bättre".

"Jag säger inte att jag vet bättre, men en samlad forskarkår har fel och jag har rätt"

Du har för övrigt redan ljugit om att du kan antik grekiska, Herr Ärlig. Kan du åtminstone vara ärlig och erkänna att det inte stämmer?
Citera
2025-04-16, 17:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag vet inte om någon av dem är ateist eller troende

Eller hur

Om vi säger så här: Om nån sätter en pistol mot ditt huvud och säger att du får leva om du gissar rätt, vad skulle du gissa på?
Citera
2025-04-16, 17:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Och tusentals har även "sett" tomtar, troll, häxor, bigfoot, storsjöodjuret, yeti, näcken, demoner, varulvar, vampyrer, Hagrid – och för att inte tala om strump-monstret (hu hu) i tvättmaskinen.

Så grattis! Grabben! Du har konstruerat en världsbild där absolut vad som helst kan vara sant bara det har påståtts av någon och ingen har kunnat verifiera eller mäta det.

Du har inte nått en djupare förståelse. Du har bara gett upp totalt och bestämt dig för att fullkomligt bara skita i vad som egentligen är sant och inte.

En fråga bara? Gäller den logik som du här själv verkar mena är tillförlitlig även om vi skulle diskutera huruvida Joe fuskade i valet och vann övre Trump 2020 eller inte? För du vet att det finns massor av vittnen men ingen vetenskapsman har .. . jag du fattar..
Jag har en världsbild som växer ur att jag inte avfärdar vittnesmål med löjligt ytliga argument. Sanningen och det jag tror är sant är det viktigaste för mig.
Citera
2025-04-16, 18:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Eller hur

Om vi säger så här: Om nån sätter en pistol mot ditt huvud och säger att du får leva om du gissar rätt, vad skulle du gissa på?
Alla fyra är kristna och välrenomerade bland forskare i allmänhet. De är bland de mest inflytelserika och citetade inom NT-forskning. De forskare du känner till kanske också är inflytelserika och allmänt citerade?
Citera
2025-04-16, 18:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fullständigt trams. Den där skiten är motbevisad sedan länge

Edit:
Kameroda, här har du ett typexempel vad jag pratar om. Jag skulle kunna lägga en timme på att forska kring dessa "nya rön", men jag vet redan att det med 100 % säkerhet komma vara trams från religiös källa. Så varför ska jag lägga den tiden? Inte ens du lär liksom tro på Turinsvepningen, du känns lite för intelligent för det.
Jag är dum nog att alltid ha trott att svepningen ger en fantastiskt trogen bild av Jesus. Trots C-14 tester!
Dr. Liberato de Caro from Italy’s Institute of Crystallography used a new method known as Wide-Angle X-ray Scattering (WAXS), which showed that the fabric of the Shroud is a good match for a similar sample confirmed to have come from the siege of Masada, Israel in 55-74 AD. The recent study was published in the Heritage Journal.
https://www.patternsofevidence.com/2024/11/01/new-x-ray-tests-date-turin-shroud-to-the-time-of-jesus/

Här är studien i Heritage Journal:

https://www.mdpi.com/2571-9408/5/2/47
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-04-16 kl. 19:44.
Citera
2025-04-16, 20:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Alla fyra är kristna och välrenomerade bland forskare i allmänhet. De är bland de mest inflytelserika och citetade inom NT-forskning.

Bitch, please. Om de är så välrenommerade och inflytelserika, hur kommer det sig att de är fullständiga outliers i bibelforskningen?

Vad du egentligen menar är att kristna fåntrattar tycker om att hänvisa till dem så att det ska se ut som att deras tro inte är riktigt lika fånig. Snark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in