2025-04-16, 14:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Vet inte vad som är så speciellt med det "erkännandet",

Du ser inget problem med att helt andra personer gör tillägg till Bibeln och utger sig för att vara personer de inte är?

Citat:
har inte funderat över det så mycket,

Det finns nog många saker du inte funderat över.
Citera
2025-04-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du får ha förståelse för att jag inte kommer sitt här och rada upp namn på världens alla bibelforskare till en person som tror helt absurda saker. Jag har bättre saker för mig
Misstänkte det. Du påstår saker som du inte kan backa upp.

Citat:
Så du ser inget som helst konstigt med att 100 % av de som tror på författartramset är djupt troende?
Källa på det påståendet?

Citat:
Ser du likadant på koranforskare?
Jag tycker koranforskare ska bedömas på deras vetenskapliga argument, ja.

Citat:
Ge mig det tidigaste manuskriptet med titel.
P66, P75 och P4.

Ge mig det tidigaste argumentet mot att dessa namn är korrekta.
Citera
2025-04-16, 14:31
Medlem
Citat:
Varför skulle jag backa om det???
För att du har fel. Du verkar ha noll koll på de jag refererade till men uttalar dig med en självsäkerhet som bara en idiot kan ha.

Erkänn att du inte har koll på dem?
Citera
2025-04-16, 14:33
Medlem
Citat:
Du ser inget problem med att helt andra personer gör tillägg till Bibeln och utger sig för att vara personer de inte är?
Vart utger de sig för att vara personer de inte är?

Citat:
Det finns nog många saker du inte funderat över.
Absolut, man lär så länge man lever Förutom du som kan allt redan och hävdar att professorer som har författat läroböcker till universitet är "oseriösa"
Citera
2025-04-16, 14:45
Medlem
Citat:
Vore dumt att påstå att man "vet" något som helst i historisk forskning. Vad menar du med att namnen blev tillagda i efterhand? Titlarna finns ju med på alla de tidigaste manuskripterna man har.
De äldsta handskrifterna vi har av evangelierna – t.ex.:

P66 (ca 175–200 e.Kr. – innehåller stora delar av Johannesevangeliet)

P75 (ca 175–225 e.Kr. – innehåller Lukas och Johannes)

Codex Vaticanus och Codex Sinaiticus (300-talet)

har alla titlar som t.ex.:

"Kata Loukan" (Enligt Lukas)
"Kata Maththaion" (Enligt Matteus)

Dessa titlar finns i alla kända handskrifter och det finns inga bevarade alternativ där de ges andra namn.

Tack, men du inser kanske inte riktigt hur ologiskt ditt resonemang är?

Du hänvisar till manuskript som tidigast är från cirka år 175–300 e.Kr.? Och utifrån det drar du alltså slutsatsen att Lukas och Matteus personer som enligt traditionen levde och dog långt tidigare måste ha skrivit dem? Que???

Det är som att hitta en bok från 1800-talet där det står "enligt Newton" tro att Newton själv måste ha skrivit den trots att han dog över 100 år tidigare? Det är inte riktigt så historisk forskning fungerar

Formuleringen "kata Loukan" (κατὰ Λουκᾶν) betyder bokstavligen "enligt Lukas"! Inte "skrivet av Lukas". Det är titel och inte ett författarnamn. Eftersom du nu dessutom hänvisade till P75 så är du uppenbarligen inte heller medveten om att rubriken kata Loukan i P75 dessutom inte är en del av originaltexten utan har lagts till senare.

Sen har du även missat vad evangelierna själva säger.
I Luk 1:1-4 står det ordagrant:

"Många har redan sökt ge en samlad skildring av de stora händelser som ägt rum ibland oss, så som de har berättats för oss av dem som från första stund var ögonvittnen och blev ordets tjänare, och efter att grundligt ha satt mig in i allt ända från början har nu också jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det

Så det framgår alltså glasklart att oavsett vem det var som skrev Lukas, så var inte hans egen historia.

Och som du kanske vet, så står det i Johannes 21:24 - "Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant."

Lägg märke till användningen av "vi vet" vilket visar att någon annan än "den lärjunge" som omnämns står bakom själva textproduktionen. Det är alltså inte Johannes själv som sitter bakom pennan och skriver utan snarare en senare redaktör eller grupp som förmedlar hans påstådda vittnesmål i tredje person.

Citat:
Markus är ju mycket kortare än Matteus och Lukas så "bara ändrade versioner" stämmer inte.

Om du inte gillar ordet "versioner" så kan ju "Editors Cut" kanske passa bättre. Just detta faktum är en stor anledning till att faktiskt vet att de övriga endast är versioner av Markus som man brett på lite och utökat beroende på vilken publik som de var ämnade för.
Citera
2025-04-16, 15:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Misstänkte det. Du påstår saker som du inte kan backa upp.

Du har fått min motivering, vad du tycker om den skiter jag fullständigt i.

Citat:
Källa på det påståendet?

Var inte fånig, det finns såklart ingen officiell källa som mäter sådant. Men det är helt uppenbart sant. Jag har då aldrig hört talas om en ateistisk bibelforskare som tror på det där tramset. Har du?

Jävla clown

Citat:
Jag tycker koranforskare ska bedömas på deras vetenskapliga argument, ja.

Jag garanterar att du inte lagt så mycket som en minut på att öppet överväga deras argument. Rent trams, alltså. Du är inte objektiv, bara stå för det.

Citat:
P66, P75 och P4.

Så 2 rubriker med Johannes och 1 rubrik med Lukas, korrekt? Och som tidigast runt 150 år efter Kristus, korrekt?

Och Matteus? Markus?

Citat:
Ge mig det tidigaste argumentet mot att dessa namn är korrekta.

Tidigaste argumentet???
Citera
2025-04-16, 15:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du verkar ha noll koll på de jag refererade till

Stämmer. Aldrig hört talas om nån av dem.

Citat:
men uttalar dig med en självsäkerhet som bara en idiot kan ha.

Jag kan med total självsäkerhet säga att alla fyra är troende utan veta nånting annat om dem. Har jag fel? Vilka av dem är ateister? Nämn en enda

Citat:
Erkänn att du inte har koll på dem?

Varför skulle jag inte erkänna det???? Fullständigt okontroversiellt.
Citera
2025-04-16, 15:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vart utger de sig för att vara personer de inte är?

Om man flera hundra år efteråt gör ett tillägg till en text som är skriven av nån annan utan att vara tydlig med det så gör man det per definition. Noteringen om att texten inte är original lades till långt, långt senare. Alltså utgav sig personen som skrev för att vara någon annan.

Sen kan vi såklart också nämna flertalet brev där någon felaktigt utger sig för att vara Paulus. För du menar väl inte att alla Paulus skrev alla?

Citat:
Förutom du som kan allt redan

Bitch, please. Vem av oss är det som uttryckligen sagt sig vet bättre än de allra flesta bibelforskare? Jävla mupp
Citera
2025-04-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Tack, men du inser kanske inte riktigt hur ologiskt ditt resonemang är?

Du hänvisar till manuskript som tidigast är från cirka år 175–300 e.Kr.? Och utifrån det drar du alltså slutsatsen att Lukas och Matteus personer som enligt traditionen levde och dog långt tidigare måste ha skrivit dem? Que???
Du måste väl ändå fatta att det inte är det jag menar.

Citat:
Det är som att hitta en bok från 1800-talet där det står "enligt Newton" tro att Newton själv måste ha skrivit den trots att han dog över 100 år tidigare? Det är inte riktigt så historisk forskning fungerar
Nej, det är inte som att hitta en bok från 1800-talet som nämner Newton. Det är snarare som att ha många källor från 1700-talet som säger att Newton skrev en bok – och sedan hitta manuskript från 1800-talet med hans namn på boken, och inga manuskript som säger något annat.

Citat:
Formuleringen "kata Loukan" (κατὰ Λουκᾶν) betyder bokstavligen "enligt Lukas"! Inte "skrivet av Lukas". Det är titel och inte ett författarnamn. Eftersom du nu dessutom hänvisade till P75 så är du uppenbarligen inte heller medveten om att rubriken kata Loukan i P75 dessutom inte är en del av originaltexten utan har lagts till senare.

Sen har du även missat vad evangelierna själva säger.
I Luk 1:1-4 står det ordagrant:

"Många har redan sökt ge en samlad skildring av de stora händelser som ägt rum ibland oss, så som de har berättats för oss av dem som från första stund var ögonvittnen och blev ordets tjänare, och efter att grundligt ha satt mig in i allt ända från början har nu också jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det

Så det framgår alltså glasklart att oavsett vem det var som skrev Lukas, så var inte hans egen historia.
Jag har ju hela tiden sagt att Lukas inte var ett ögonvittne. Så nej jag har inte "missat" något.

Citat:
Och som du kanske vet, så står det i Johannes 21:24 - "Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant."

Lägg märke till användningen av "vi vet" vilket visar att någon annan än "den lärjunge" som omnämns står bakom själva textproduktionen. Det är alltså inte Johannes själv som sitter bakom pennan och skriver utan snarare en senare redaktör eller grupp som förmedlar hans påstådda vittnesmål i tredje person.
Menar du att detta bekräftar att Johannes inte har skrivit något i evangeliet? Det ser ju snarare ut som att det bekräftar att han "vittnar om allt detta och har skrivit ner det". Eller?

Citat:
Om du inte gillar ordet "versioner" så kan ju "Editors Cut" kanske passa bättre. Just detta faktum är en stor anledning till att faktiskt vet att de övriga endast är versioner av Markus som man brett på lite och utökat beroende på vilken publik som de var ämnade för.
Vet inte riktigt vad du vill komma fram till med detta? Jag är inte så intresserad av vilka ord som används, utan betydelsen bakom orden. Konsensus är ju att Markus är det första evangeliet och kan ha använts av Lukas och Matteus. Men deras evangelier har ju egna syften, bygger på fler källor än bara Markus och är teologiskt sofistikerade och har egen struktur, egna teman och unika berättelser. Så "editor’s cut" är en för simpel och missvisande beskrivning av Lukas och Matteus.
Citera
2025-04-16, 15:47
Medlem
Citat:
Du har fått min motivering, vad du tycker om den skiter jag fullständigt i.

Var inte fånig, det finns såklart ingen officiell källa som mäter sådant. Men det är helt uppenbart sant. Jag har då aldrig hört talas om en ateistisk bibelforskare som tror på det där tramset. Har du?

Jävla clown
Jag bara noterar att du plockar påståenden från röven och kan inte backa upp dem sedan, inget mer än så. Om jag inte håller med i premissen i din fråga och du heller inte kan backa upp det så kommer vi nog ingen vart.

Citat:
Jag garanterar att du inte lagt så mycket som en minut på att öppet överväga deras argument. Rent trams, alltså. Du är inte objektiv, bara stå för det.
Du svamlar, igen. Du kallar någon oseriös utan att se över deras argument. Nej det hade jag inte gjort, det är idiotiskt.

Citat:
Tidigaste argumentet???
När började man ifrågasätta att dessa var författarna? Om det inte var konsensus på den tiden och folk påstod det borde det väl finnas dokumenterat någon som argumenterar mot det? Eller håller du med om att det var konsensus?
Citera
2025-04-16, 16:15
Medlem
Citat:
Om man flera hundra år efteråt gör ett tillägg till en text som är skriven av nån annan utan att vara tydlig med det så gör man det per definition. Noteringen om att texten inte är original lades till långt, långt senare. Alltså utgav sig personen som skrev för att vara någon annan.
Nu ljuger du, igen. Det finns citat från Mark 16:19 från år 180 e.kr. Hur kan det citatet finnas om tillägget gjordes flera hundra år senare?

Citat:
Alltså utgav sig personen som skrev för att vara någon annan.

Återigen argumenterar du utifrån dina egna antaganden, som är helt ointressanta.

Citat:
Bitch, please. Vem av oss är det som uttryckligen sagt sig vet bättre än de allra flesta bibelforskare? Jävla mupp
Mera svammel från dig. Jag är ärlig och säger att vissa forskare gör antaganden som jag tror är felaktiga, inte att jag "vet bättre". Medan du kallar erkända professorer och forskare för oseriösa utan att ha koll på dem.
Senast redigerad av Kameroda 2025-04-16 kl. 16:20.
Citera
2025-04-16, 16:26
Medlem
Citat:
Stämmer. Aldrig hört talas om nån av dem.
Tack, du är en idiot.

Citat:
Jag kan med total självsäkerhet säga att alla fyra är troende utan veta nånting annat om dem. Har jag fel? Vilka av dem är ateister? Nämn en enda
Jag vet inte om någon av dem är ateist eller troende, men det är också ointressant för diskussionen. De är erkända forskare inom sina områden och det finns ingen förutom du som kallar dem "oseriösa".

Citat:
Varför skulle jag inte erkänna det???? Fullständigt okontroversiellt.
För att hela ditt argument bygger på att det inte finns några seriösa forskare som inte håller med dig. När jag lyfter fram fyra stycken så avfärdar du dem som oseriösa religiösa tomtar, trots att de är erkända professorer inom sina områden och du inte ens vet något om dem.

Jag har sparkat undan benen på fundamentet som din argumentation bygger på, erkänn det och gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in