2025-04-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Ja det är otroligt märkligt att samma personer som avskyr att tex Anjo har gjort massor med videor och sagt att han hänger ut tex Linnéa hyllar en person som gör samma sak. Till och med göder personen med sin avsky mot måltavlan
Det flödar så mycket dubbelmoral.

Blir det fler trådar på flashback nu då youtubers ploppar upp lite här och där?

Precis som du säger han är inte ett dugg bättre som sitter och matar på nu, han har ju däremot åkt dit på förtal flera ggr om jag inte misstar mig.
Citera
2025-04-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Absolut. Det är helt spekulativt från min sida, och därför drar jag inte slutsatser om karaktären på personen som du gör. Det enda vi vet är att det inte blev en grov misshandel. Det tycker jag är viktigt att ta med sig. Inte att måla upp bilden av att han är kapabel till det baserat på misstankar som inte ens kommer leda till åtal.

Jag tycker det är relevant att göra skillnad på vad någon tänkt och vad dom faktiskt har hänt. Jag själv har tänkt elaka tankar om personer som gjort mig illa. Det är ett långt steg mellan det och att faktiskt utföra det man fantiserat om. Eller är du en bokstavstroende bibeltolkare som tycker att endast tanken på att vilja skada någon är lika illa som att skada någon i verkligheten?

Jag konstaterar bara att vi vet inget om hans intention och jag har aldrig försökt insinuera att den skulle vara mer eller mindre allvarlig.
Men att målsägande skulle ljuga om att tilltänkt gärningsman skulle tackat nej, med tanke på vilka målsägande dessutom är och offerkoftan de bär med sig, så ser jag det som föga troligt att det skulle vara lögn.
Den enda slutsatsen jag drar av det, är att brottet inte gick till åtal pg a att personen tacka nej.
Sen absolut, så hade Chrippa kunnat fega ur, dragit i handbromsen iaf, det kommer vi aldrig få veta.

Min poäng är att ens försöka förmå någon att begå grov misshandel mot en annan för att man blir kränkt, är ett ofattbart lågvattenmärke. Åtminstone mitt tycke iaf.

Tackar för att vi kan ha en civiliserad dialog om saker utan glåpord och annat trams.
Citera
2025-04-16, 11:28
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realfake
Fortfarande inte fog för att försöka få någon grovt misshandlad. Sen när är grovt våld en legitim lösning för att någon känner sig kränkt? Visar bara vilken ynkrygg Chrippa är.
Är det samma sak åt andra hållet då, att Jocke hade samma rätt när Chrippa offentliggjorde Jockes konfidentiella soc-papper på YT? Självklart inte!

Jag är inget fan av varken Jocke eller Anjo på något sätt.
Men med facit i hand så var det absolut bästa som kunde hända det stackars barnet i hela den här soppan. Två helt odugliga narcissist-föräldrar som utsätter sitt eget barn för psykiskt våld och kan inte ens värna om barnets hälsa så hon får dra ut tänder.
Sen försvarar jag inte häxjakt på något sett åt något håll, men i det fallet så hade omgivningen full rätt att agera mot Chrippa och Julia för barnets skull.

Men, han har inte gjort något kriminella gällande stämplingen. Det finns exakt 0 och inget att gå på. Har du bevis att det handlar grov misshandel?
Sen huruvida dom är bra föräldrar är vi rörande överens.
Citera
2025-04-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Men, han har inte gjort något kriminella gällande stämplingen. Det finns exakt 0 och inget att gå på. Har du bevis att det handlar grov misshandel?

Nej det är riktigt att det finns inget brott som heter försök till stämpling till grov misshandel.
Det kan man ju iofs tycka vad man vill om. Min åsikt är att det borde inte vara tillåtet att gå runt och försöka förmå andra att misshandla andra människor. Men enligt svensk lag, så är det OK.
Men gör det gärningen att försöka få någon grovt misshandlad mindre klandervärd bara för att det inte finns en brottsrubricering?

Att det inte finns några bevis är felaktigt och jag förstår inte var vissa får detta ifrån. Du blir inte delgiven misstanke för ett brott utan några bevis.
Utredningen lades ner pg a att det inte gick att bevisa konkret fara för fullbordan av brottet, inte pg a att det inte fanns några bevis, stor skillnad.
Vilka de bevisen är vet bara Polisen och åklagare. Fritz påstår sig veta att det finns tillräckliga bevis för åtal, men hennes åsikt är högst objektiv, så den tar jag med en stor nypa salt.
Citera
2025-04-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock6601
Hon är ju i alla fall konsekvent i vad hon gillar att hänga i för kretsar.... ;-)
Men man kan ju mogna på 13 år i och för sig, även om hennes boyfriend inte gjort det....

(FB) 100% PARTY | Karlstad | Neonberger | Bandidos/X-team

Blir det svettigt för Jocki nu när Linnea hänger med hans gamla kompisar? Finns det någon som har så mycket skit på c-kändisarna kring 2010-talet som Neonberger? Hade han inte varit ett sånt äckel själv så hade han nog kunnat berätta ett och annat. Linnea borde hålla sig långt borta ifrån denna människa och allt som har med honom att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
att chrippa ska sitta inne o linnea vara ute känns feeel

Tror man Linnea kommer få sitta så kommer man nog bli besviken.
Citera
2025-04-16, 13:12
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realfake
Nej det är riktigt att det finns inget brott som heter försök till stämpling till grov misshandel.
Det kan man ju iofs tycka vad man vill om. Min åsikt är att det borde inte vara tillåtet att gå runt och försöka förmå andra att misshandla andra människor. Men enligt svensk lag, så är det OK.
Men gör det gärningen att försöka få någon grovt misshandlad mindre klandervärd bara för att det inte finns en brottsrubricering?

Att det inte finns några bevis är felaktigt och jag förstår inte var vissa får detta ifrån. Du blir inte delgiven misstanke för ett brott utan några bevis.
Utredningen lades ner pg a att det inte gick att bevisa konkret fara för fullbordan av brottet, inte pg a att det inte fanns några bevis, stor skillnad.
Vilka de bevisen är vet bara Polisen och åklagare. Fritz påstår sig veta att det finns tillräckliga bevis för åtal, men hennes åsikt är högst objektiv, så den tar jag med en stor nypa salt.

Eeh, jo, det finns visst något som heter försök till stämpling
Vid grova brott, t.ex [u]grov misshandel[/U

"Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningsmannen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t. ex. mord och grov misshandel."
Citera
2025-04-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
I juridisk mening betyder "brist på bevis" att det inte finns tillräckligt med bevis för att styrka ett påstående, en åtalspunkt eller en anklagelse – till exempel i en rättegång.

Det innebär inte nödvändigtvis att någon är oskyldig, utan bara att det inte går att bevisa skuld bortom rimligt tvivel, vilket är ett grundkrav i straffrätten i Sverige och många andra rättssystem.

Konsekvenser:
I brottmål: Om åklagaren inte kan lägga fram tillräckliga bevis, ska den tilltalade frikännas – även om domstolen kanske misstänker att personen är skyldig.

I tvistemål (civilrätt): Om den ena parten inte kan bevisa sin sak tillräckligt, vinner den andra parten oftast målet.

Exempel:
Tänk dig ett fall där någon anklagas för stöld, men det inte finns några vittnen, inga fingeravtryck, inga videoklipp – bara misstankar. Då kan domstolen säga att det råder brist på bevis, vilket leder till att personen frikänns.
Citera
2025-04-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
I juridisk mening betyder "brist på bevis" att det inte finns tillräckligt med bevis för att styrka ett påstående, en åtalspunkt eller en anklagelse – till exempel i en rättegång.

Det innebär inte nödvändigtvis att någon är oskyldig, utan bara att det inte går att bevisa skuld bortom rimligt tvivel, vilket är ett grundkrav i straffrätten i Sverige och många andra rättssystem.

Konsekvenser:
I brottmål: Om åklagaren inte kan lägga fram tillräckliga bevis, ska den tilltalade frikännas – även om domstolen kanske misstänker att personen är skyldig.

I tvistemål (civilrätt): Om den ena parten inte kan bevisa sin sak tillräckligt, vinner den andra parten oftast målet.

Exempel:
Tänk dig ett fall där någon anklagas för stöld, men det inte finns några vittnen, inga fingeravtryck, inga videoklipp – bara misstankar. Då kan domstolen säga att det råder brist på bevis, vilket leder till att personen frikänns.

Jag lägger till detta eftersom det har diskuterats tidigare.

"En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningsmannen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel."

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/
Citera
2025-04-16, 13:39
Medlem
[quote=Sherlock6601|91631995]
Citat:
Ursprungligen postat av shackihorsie
Blir det svettigt för Jocki nu när Linnea hänger med hans gamla kompisar? Finns det någon som har så mycket skit på c-kändisarna kring 2010-talet som Neonberger? Hade han inte varit ett sånt äckel själv så hade han nog kunnat berätta ett och annat. Linnea borde hålla sig långt borta ifrån denna människa och allt som har med honom att göra.

Nu är ju inte det är Jockes tråd, men nog har han väl gått vidare i livet och utvecklats, så pass att vem bryr sig öht vad han gjorde för så länge sen....?
Och Linnea (och Chrippa) har ju så mkt ändå på J säger dom, så hon behöver väl inget mer.
Dock kanske hon ska fokusera på sin nya artistkarriär och inte skylta alltför mycket med hur hon egentligen är som människa..... ;-)

Vi tar det här rent hypotetiskt. Blir saker okej för att det skett för längesen? Jag tror att det är flera saker som de flesta människor inte skulle känna så om. Sen är det ju tyvärr så att ingen fått ta ansvar för det Neonberger och Co sysslade med på den tiden och förmodligen fortfarande gör till viss grad, sådana ränder går sällan ur.
Citera
2025-04-16, 13:42
Medlem
Citat:
Jag lägger till detta eftersom det har diskuterats tidigare.

"En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningsmannen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel."

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/

Nu har det visat sig att det Chrippa gjort inte varit straffbart, det har en åklagare kommit fram till. Oskuldspresumtion är också en grundläggande rättsprincip i Sverige.
Citera
2025-04-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shackihorsie
Nu har det visat sig att det Chrippa gjort inte varit straffbart, det har en åklagare kommit fram till. Oskuldspresumtion är också en grundläggande rättsprincip i Sverige.

Jag lovar. Jag har förstått det sedan det blev känt. Jag förstår också att han högst troligt har ett längre straff framför sig.
Jag bara lade till en lagtext.
Citera
2025-04-16, 14:12
Medlem
Citat:
Jag lovar. Jag har förstått det sedan det blev känt. Jag förstår också att han högst troligt har ett längre straff framför sig.
Jag bara lade till en lagtext.

Tveksamt med tanke på hur ni diskuterat. Att han har ett längre straff framför sig har inget med stämplingen att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in