2025-04-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Eeh, jo, det finns visst något som heter försök till stämpling
Vid grova brott, t.ex [u]grov misshandel[/U

"Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningsmannen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t. ex. mord och grov misshandel."

Nej. Anstiftan och stämpling är inte samma sak.
Försök till anstiftan = stämpling, du citerade det själv ovan och som jag fetmarkerat.
Det finns inget brott som heter försök till stämpling.
Kolla kap 23 i BrB så får du se själv.
Citera
2025-04-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shackihorsie
Tveksamt med tanke på hur ni diskuterat. Att han har ett längre straff framför sig har inget med stämplingen att göra.

Jag är jag och så fort det var nedlagt förstod jag det.
Men det hindrar ju inte att diskutera vad jag tycker om det med andra som också vet att det är nedlagt.

Självklart har det andra inget med stämplingen att göra. Det är jag säker på att alla vet.
Citera
2025-04-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Jag är jag och så fort det var nedlagt förstod jag det.
Men det hindrar ju inte att diskutera vad jag tycker om det med andra som också vet att det är nedlagt.

Självklart har det andra inget med stämplingen att göra. Det är jag säker på att alla vet.

Om ni bryr er så mycket om Jocki så varför fortsätta älta det? Ska vi tro på Jocki så är han glad över att det lagts ner för att han slipper sitta i en domstol. Likaså verkar du lagom sugen på att andra ska ta ansvar för saker de utsatt Jocki för, men inte heller det kan ske utan att han behöver sätta sig i en domstol.
Citera
2025-04-16, 14:30
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Vi tar det här rent hypotetiskt. Blir saker okej för att det skett för längesen? Jag tror att det är flera saker som de flesta människor inte skulle känna så om. Sen är det ju tyvärr så att ingen fått ta ansvar för det Neonberger och Co sysslade med på den tiden och förmodligen fortfarande gör till viss grad, sådana ränder går sällan ur.
Neonberger?
Citera
2025-04-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Neonberger?

Neonberger är en känd nöjesprofil som hade det populära konceptet 100% party på 2010-talet, nattklubbsevent typ som åkte runt i Sverige och hade kryssningar. De hade med sig alla möjliga d-kändisar som Big brotherdeltagare, bloggare och också då Jockiboi. Vad jag minns så bodde även Jocki i Karlstad hos Neonberger en period.
Nu har tydligen Linnea involverat sig med denna människa, inte förvånad, han har en förmåga att manipulera till sig yngre tjejer till sitt bolag.
Citera
2025-04-16, 14:40
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Neonberger är en känd nöjesprofil som hade det populära konceptet 100% party på 2010-talet, nattklubbsevent typ som åkte runt i Sverige och hade kryssningar. De hade med sig alla möjliga d-kändisar som Big brotherdeltagare, bloggare och också då Jockiboi. Vad jag minns så bodde även Jocki i Karlstad hos Neonberger en period.
Nu har tydligen Linnea involverat sig med denna människa, inte förvånad, han har en förmåga att manipulera till sig yngre tjejer till sitt bolag.
Tack. Hoppas Linnea håller sig borta ifrån honom.
Citera
2025-04-16, 14:41
Medlem
Citat:
Om ni bryr er så mycket om Jocki så varför fortsätta älta det? Ska vi tro på Jocki så är han glad över att det lagts ner för att han slipper sitta i en domstol. Likaså verkar du lagom sugen på att andra ska ta ansvar för saker de utsatt Jocki för, men inte heller det kan ske utan att han behöver sätta sig i en domstol.

Jag tror inte att han är glad utan lättad eftersom han slipper sitta i en rättsal i det ärendet och han var också orolig för vad som skulle hända när Chrippa kommer ut.
Jag förstår honom.

Jag vet inte vad du menar med att jag är lagom sugen att andra ska ta ansvar för vad de utsatt Jocke för.
Självklart ska var och en ta ansvar för sin egen handling.

Mitt tips är att du slutar skriva själv om detta och gör själv det du vill att andra ska göra.
Citera
2025-04-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Tack. Hoppas Linnea håller sig borta ifrån honom.

Linnea har ju redan börjat umgås med honom. Undra vad Christofer kommer tycka om det?
Citera
2025-04-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Jag tror inte att han är glad utan lättad eftersom han slipper sitta i en rättsal i det ärendet och han var också orolig för vad som skulle hända när Chrippa kommer ut.
Jag förstår honom.

Jag vet inte vad du menar med att jag är lagom sugen att andra ska ta ansvar för vad de utsatt Jocke för.
Självklart ska var och en ta ansvar för sin egen handling.

Mitt tips är att du slutar skriva själv om detta och gör själv det du vill att andra ska göra.

Skillnaden mellan dig och mig är att du påstår dig bry dig om Jocki, så det spelar ingen roll vad jag skriver om och inte. Du tycker att beslutet om nedläggningen av stämplingen ska överklagas och vill att andra ska ta rättsliga ansvar för vad de utsatt Jocki för. Det sker ju på bekostnad av Jocki i så fall, men det kanske är viktigare?

Citat:
Ursprungligen postat av jagvetvem
Linnea har ju redan börjat umgås med honom. Undra vad Christofer kommer tycka om det?

Är knappast kvinnornas fel att Neonberger lirkar sig in i deras liv med sina manipulativa metoder.
Citera
2025-04-16, 15:38
Avstängd
Nu har Anjo gått ut med vad som stod i meddelandena om stämpling.
C är en mycket sjuk människa.
Citera
2025-04-16, 15:45
Medlem
Citat:
Är knappast kvinnornas fel att Neonberger lirkar sig in i deras liv med sina manipulativa metoder.

Tycker du inte det? Har du lust att utveckla hur du menar?
Citera
2025-04-16, 15:48
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är att du påstår dig bry dig om Jocki, så det spelar ingen roll vad jag skriver om och inte. Du tycker att beslutet om nedläggningen av stämplingen ska överklagas och vill att andra ska ta rättsliga ansvar för vad de utsatt Jocki för. Det sker ju på bekostnad av Jocki i så fall, men det kanske är viktigare?

Nu får du lära dig att läsa. Jag har skrivit att jag tycker att de inte ska komma undan planeringen att skada två fäder.
Jag har skrivit att jag förstår Jocke att han inte vill det och varför.
Anjo vet jag inte.

Det är två olika tankar om detta och jag förstår att du inte förstår det.
Det är ok.

Jag har däremot extremt svårt att förstå detta evinnerliga försvarandet av brottslingar: Jag fattar inte det.

Även om det är nedlagt har dessa personer suttit och planerat ett vidrigt brott. Ja, jag tycker att de ska få straff för det. Men jag har fullständig förståelse för Jockes känslor kring detta.

Jonna har också mått jättedåligt många gånger pga Chrippa. Hon har till och med varit så rädd för hela sin familj och vidtagit åtgärder tillsammans med Jocke för deras säkerhet.

Det är då själva fan att Chrippa har förstört så mycket. Varför liksom. Det var inte så illa, vad jag vet, för drygt ett år sedan.
Är han en så svag människa är det ju rent sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in