2025-04-15, 13:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är fortfarande optimist.
Det är ju egentligen bra. Men varför?

Grunddesignen är fortfarande ett landande avloppsrör. För hur många år sedan skrev jag det? som landare på okänd mark är det i princip den värsta tänkbara konfigurationen. Det vore tammefan enklare att landa som ett plan med feta gummidäck på en okänd yta, än som ett stående avloppsrör.

För att inte snacka om logistikproblemen med en utvändig hiss för allt, och hur du ska få till det.

Nej, Eagles från Space 1999 / Månbas Alpha för dom av som e gamla nog att minnas är, märkligt nog, fortfarande kung designmässigt för en farkost tänkt att användas där atmosfär saknas (eller) är minimal. Jag anar att konceptet "not-invented-here" får musketen och hans folk att vägra tänka i dom banorba bara.

De som faktiskt vann NASA's tävling var inne på den modellen, men då dom just inte hade SLS eller Heavy Booster - och samarbete är otänkbart - så har man valt ingen landare ännu. Man mår lite illa.

(eller) adderat som eftertanke.
Citera
2025-04-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det är ju egentligen bra. Men varför?

Grunddesignen är fortfarande ett landande avloppsrör. För hur många år sedan skrev jag det? som landare på okänd mark är det i princip den värsta tänkbara konfigurationen. Det vore tammefan enklare att landa som ett plan med feta gummidäck på en okänd yta, än som ett stående avloppsrör.

För att inte snacka om logistikproblemen med en utvändig hiss för allt, och hur du ska få till det.

Nej, Eagles från Space 1999 / Månbas Alpha för dom av som e gamla nog att minnas är, märkligt nog, fortfarande kung designmässigt för en farkost tänkt att användas där atmosfär saknas (eller) är minimal. Jag anar att konceptet "not-invented-here" får musketen och hans folk att vägra tänka i dom banorba bara.

De som faktiskt vann NASA's tävling var inne på den modellen, men då dom just inte hade SLS eller Heavy Booster - och samarbete är otänkbart - så har man valt ingen landare ännu. Man mår lite illa.

(eller) adderat som eftertanke.

Dynetics landare kanske var rätt men hela Artemis är dåligt planerat. För den första månlandningen tror jag Dynetics var rätt men för senare utvecklingsarbete på månen krävs en större månlandare. Dynetics skissade på att Vulcan/Centaur skulle kunna placera landaren i bana runt månen men jag tvivlar på detta. Man behövde säkert hjälp av SpaceX eller Blue Origin. SLS blir hårt ansträngt för Lunar Gateway och kan inte komma ifråga.

Men hur det går nu vet ingen. Enda anledningen till att NASA fortfarande vill till månen beror på att Kina gör småskaliga landningar 2030 och sedan storskaliga landningar 2035 med upprättande av en bemannad rymdstation på månen.

NASA sitter i en rävsax för kostnaderna stiger hela tiden samtidigt som Trump-adm. vill skära i budgeten. Men kanske kan Jared Isaacman utföra reptricket och använda pengarna till "rätt" saker.

Både SpaceX och Blue Origin ansvarar själva för hur respektive månlandare förs till månbanan men Blue Origins landare kommer in i bilden först vid Artimes V om inte planerna ändras.

Men vad jag tror är att det har gått för långt. Artimes-programmet begränsas i slutet, inte i början. Det var exakt detsamma med Apollo-programmet.
Hade Karl Marx levd idag hade manifestet lytt: "Oligarker i hela världen förenen eder".
Citera
2025-04-15, 17:37
Medlem
Youtubern "the Launch Pad" har schemalagt Starship flight 9 till den 28 april kl 23:30. Jag vet inte vad han har för underlag till detta.

23:30 innebär youtuberns start av sändningen. Om 13 dagar alltså.
Citera
2025-04-15, 18:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Hade Karl Marx levd idag hade manifestet lytt: "Oligarker i hela världen förenen eder".
Intressant. Att vi idag försöker blocka en nödvändig utveckling och utforskning som vi gör idag hade nog inte ens dåtidens marxister försökt stoppa - dom hade bara velat lägga in det rätt i strukturen. Hur vi idag stoppar det är en märklig mix av miljardärer ska inte få, samtidigt som de finansierar det vi måste få gjort eftersom NASA inte har tillräckligt med pengar.

Sen har vi kändisar som senast idag går i taket för att mer kända kändisar fick åka bitvis mot rymden ochb argumentet är nåt om att kvinnor inte tjänar på att mänskligheten tar sig ut i rymden eftersom det är mest män. Jag var nära att offra min (manliga) bildskärm där med ett redigt karateslag.

Det är uppenbart att merparten av mänskligheten inte fattar socka, och att leva härnere tills resurserna är slut e helt oK för dom. Ni vet den där "earth day" som inträffar tidigare och tidigare varje år - ett koncept kändisapan som gnällde om att en kollega gjorde en färd inte ens har förmågan att förstå?

Jag har aldrig tidigare haft så låg tanke om vår förmåga att överleva som nu.
Citera
2025-04-15, 19:09
Medlem
Citat:
Intressant. Att vi idag försöker blocka en nödvändig utveckling och utforskning som vi gör idag hade nog inte ens dåtidens marxister försökt stoppa - dom hade bara velat lägga in det rätt i strukturen. Hur vi idag stoppar det är en märklig mix av miljardärer ska inte få, samtidigt som de finansierar det vi måste få gjort eftersom NASA inte har tillräckligt med pengar.

Sen har vi kändisar som senast idag går i taket för att mer kända kändisar fick åka bitvis mot rymden ochb argumentet är nåt om att kvinnor inte tjänar på att mänskligheten tar sig ut i rymden eftersom det är mest män. Jag var nära att offra min (manliga) bildskärm där med ett redigt karateslag.

Det är uppenbart att merparten av mänskligheten inte fattar socka, och att leva härnere tills resurserna är slut e helt oK för dom. Ni vet den där "earth day" som inträffar tidigare och tidigare varje år - ett koncept kändisapan som gnällde om att en kollega gjorde en färd inte ens har förmågan att förstå?

Jag har aldrig tidigare haft så låg tanke om vår förmåga att överleva som nu.

Men de 6 tjejernas lilla rymdskutt kanske ökar intresset och får något gott med sig, även om jag inte kallar det rymdfärd.
Jag tror ändå att NASA skärper till sig med det dom har och att SpaceX ångar på. Jag "tror" att SLS är borta om 8--10 år och att SpaceX med flera leder utvecklingen och gör den hållbar. Fler konkurrenter växer nog fram. Hoppet om Mars lever.
Citera
2025-04-15, 19:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Hoppet om Mars lever.
Jag tror inte du förstår hur deprimerande det där är.
Det finns ingenting för oss där. Det vi vill se är "nu ska vi bygga ena feta rymdstationer". Inte hur vi ska skapa tre tält på mars, som inte har nånting att skapa levande från eller resurser för det.
Citera
2025-04-15, 21:23
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår hur deprimerande det där är.
Det finns ingenting för oss där. Det vi vill se är "nu ska vi bygga ena feta rymdstationer". Inte hur vi ska skapa tre tält på mars, som inte har nånting att skapa levande från eller resurser för det.

Jag tror att rymd-etablissemanget håller med mig. Vi måste komma vidare. Men jag har inget emot rymdstationer i verkliga rymden istället för LEO.

Månen var en utmaning på 1960-talet. Vi stagnerar om vi inte ger oss utanför. Vi kanske till och med hittar mikroorganismer eller väcker mikroorganismer.

Det kommer att kosta men prestigetävlingen om månen kostar också. Det skall bli intressant att följa huruvida NASA gör konkreta planer om Mars eller näraliggande asteroider.
Citera
2025-04-15, 21:45
Medlem
Ytterligare en youtuber, "The World Cam", lägger ut att det är 13 dagar till Starship flight 9.

Det finns inget konkret som påvisar detta, inget officiellt, men vi kan hoppas att detta är någorlunda korrekt.
Citera
2025-04-15, 22:04
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Jag tror att rymd-etablissemanget håller med mig. Vi måste komma vidare.
Ja i sak, nej i detalj. Finns ingen anledning att skapa bosättning på mars och det finns inte heller nån störra organisation i "rymd-etablissemanget" ( vafan det nu är, en grupp på nåt forum? ) som har samma sak att säga. Om dom finns har jag saker att debattera med dom.
Citera
2025-04-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ja i sak, nej i detalj. Finns ingen anledning att skapa bosättning på mars och det finns inte heller nån störra organisation i "rymd-etablissemanget" ( vafan det nu är, en grupp på nåt forum? ) som har samma sak att säga. Om dom finns har jag saker att debattera med dom.

NASA talar själva om Mars, hela tiden. SpaceX talar också om Mars. Men problemet blir att NASA inte vågar ta risker och egentligen inte förfogar över tillräckligt med pengar.

"Back to the Moon and Beyond", låter det ständigt. Även de fåtal gånger som SLS skjuts upp.

Jag är nästan säker på att Kina tar ledningen om inte USA driver på.
Citera
2025-04-15, 22:33
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
NASA talar själva om Mars, hela tiden. SpaceX talar också om Mars. Men problemet blir att NASA inte vågar ta risker och egentligen inte förfogar över tillräckligt med pengar.

"Back to the Moon and Beyond", låter det ständigt. Även de fåtal gånger som SLS skjuts upp.

Jag är nästan säker på att Kina tar ledningen om inte USA driver på.
Låt dom. Hellre dom än ingen alls, tbh

Men denna inlåsning på mars .. eller för den delen månen, jag kan inte undvika att replikera. "det finns inget där för oss". Skapa istället feta stationer, hels av typen O'neill .. och förslök farma lätta element från t.ex asterioidbältet.

Att parkera arslen nere på mars ger ingenting, så vitt jag vet, men för en gångs skull blir jag gärna överbevisad.
Citera
2025-04-16, 19:23
Medlem
Citat:
Låt dom. Hellre dom än ingen alls, tbh

Men denna inlåsning på mars .. eller för den delen månen, jag kan inte undvika att replikera. "det finns inget där för oss". Skapa istället feta stationer, hels av typen O'neill .. och förslök farma lätta element från t.ex asterioidbältet.

Att parkera arslen nere på mars ger ingenting, så vitt jag vet, men för en gångs skull blir jag gärna överbevisad.

Jag trodde på ett brett framåtskridande efter Apollo. Att gå mot att upprätta rymdstationer kändes rätt då men vid ISS har man låst fast sig i 20 år. Förmodligen mycket dyr att underhålla.

Vi kunde ha satsat att upprätta en station på någon större asteroid. Låg tyngkraft gör det lätt att landa och förankra Orion. Vi skulle ha kunnat föra dit material med obemannad styrning och det skulle vara lätt att starta och återvända till Jorden. En Mars-färd är naturligtvis mycket svårare.

O´Neills koncept verkar idag ingen satsa på.

Mitt intresse för Månen är måttligt. Vi måste vilja mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in