Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-14, 17:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Sakkunskapen och källkritiken i dina 12000+ inlägg lyser ofta med sin frånvaro.

LJ upprepade "kepsliknande" flera gånger.

JA pekade ut fotot av SE utan keps vid fotovisningen den 14 maj 1986 och anmärkte att SE hade keps (E9978-1-C). Som framgår av referatet var JA inte påverkad att peka ut SE.

Stigs fickor rymde en handledsväska som var 22 x 15 cm? Rymliga fickor.

Att SE mötte LOP "en bit norrut" saknar stöd i vittnesuppgifterna och strider mot flera av vittnesuppgifterna. Då hade Nicola Fauzzi sett SE bakom LOP. Det gjorde han inte. Då hade Anders Björkman passerats av SE. Det gjorde han inte. Då hade LOP passerats av SE. Det gjorde de inte. Då hade Lisbeth Palme sett SE gå framför dem. Det gjorde hon inte. Då hade Inge Mårelius sett SE vänta. Det gjorde han inte.

Tidsförloppet

Vittnena

Tidsförloppet utesluter inte en ensam gärningsman som fortsatte på Sveavägens västra sida, korsade gatan vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntade en kort stund. Om Inges minne var fel (att GM väntade redan när Björkmans sällskap passerade norrut och familjen Schaeffer passerade söderut).

En ensam GM kan inte ha följt efter paret Palme längs Skandiahuset.

Skandiahusets trottoar patrullerades av åtta vittnen och paret Palme under minuterna före mordet. De såg bara varandra. Om de såg GM vänta vid Dekorimas ingång (där Inge Mårelius såg honom vänta) frågade ingen 1986. Björkmans sällskap fick ingen fråga förrän 1987. Fauzzi fick ingen fråga om Dekorimas ingång. Familjen Schaeffer fick ingen fråga alls.

Inge Mårelius såg att GM väntade vid Dekorimas ingång. Strax söder om ingången. Fem meter från huslivet på Tunnelgatan. Inge fick den frågan den 8 april 1986. Av kriminalinspektör Lars Hamrén. Den enda vittnesuppgiften om platsen där GM väntade.

Kepsen på Mårten Palmes fantombild är osäker. Enligt Mårten kunde kepsen ha varit en stickad mössa. Den var "eventuellt stickad" (T2-D). En "kepsliknande" mössa. För att citera Lars Jeppsson.

Du kanske kan sammanställa hur många gånger LJ nämner keps? Det är ett tvåsiffrigt antal ...

Fotovisningen med JA var en uppföljning av SE-spåret. Det hörs i Palmerummet och framgår i ämnesraden, på förhörsprotokollet. Utredningen trodde ända fram till det att man släppte SE-spåret i början på 1987, att SE hade en ljus rock.

Linder menade dock på att SE hade en mörk.

Om SE är "Tensonmannen" så måste han i förstone ha gått norrut, mött LOP och vänt om ...

Om man tar reda på vilken rockmodell som SE föredrog, så kan man räkna ut om väskan går ner? Annars kanske den sattes fast på annat vis? Klart är att GM hade en väska med EXAKT samma mått som Skandiamannens, och därtill en dragkedja ovanpå.

Det är svårt att komma runt, som någon sa.
Senast redigerad av Dalulven 2025-04-14 kl. 17:39.
Citera
2025-04-14, 19:56
Medlem
Citat:
Stigs fickor rymde en handledsväska som var 22 x 15 cm? Rymliga fickor.

Stigs handledsväskor var mjuka. Det finns också ett foto där han stoppat den i rockfickan.
Citera
2025-04-14, 20:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Stigs handledsväskor var mjuka.

Intressant då att väskan som YN såg var ”hård i formen”.
Citera
2025-04-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Intressant då att väskan som YN såg var ”hård i formen”.

De kunde se släta och hårda ut på avstånd:
https://c8.alamy.com/comp/2GJBBMD/stockholm-1986-04-07-stig-engstrom-aka-the-skandia-man-is-seen-near-the-site-of-the-murder-of-prime- minister-olof-palme-in-february-1986-engstrom-is-now-named-as-a-possible-murder-suspect-in-some-swed ish-media-stig-engstrom-who-was-a-witness-to-the-murder-died-in-2000-foto-goran-arnback-exp-tt-kod-5 0-out-sweden-out-2GJBBMD.jpg
Citera
2025-04-15, 05:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
De kunde se släta och hårda ut på avstånd:
https://c8.alamy.com/comp/2GJBBMD/stockholm-1986-04-07-stig-engstrom-aka-the-skandia-man-is-seen-near-the-site-of-the-murder-of-prime- minister-olof-palme-in-february-1986-engstrom-is-now-named-as-a-possible-murder-suspect-in-some-swed ish-media-stig-engstrom-who-was-a-witness-to-the-murder-died-in-2000-foto-goran-arnback-exp-tt-kod-5 0-out-sweden-out-2GJBBMD.jpg

Samma baklängestänk som att det är SE vittnena försöker beskriva oavsett hur de beskriver GM?

Kanske blir SE mer misstänkt ju sämre vittnenas beskrivning av GM passar in på honom? (Vittnena kan ha sett fel, så det är SE som är GM i alla fall!)

Det finns bara ett undantag till denna regel och det är när vittnet JA faktiskt pekar ut SE på bild som efterspelsvittne. Då är det inte SE han pekar ut, utan en helt annan person som ser annorlunda ut. JA påpekar dessutom att SE hade keps, som säkert kunde se ut som en mössa, herrhatt eller ingen huvudbonad alls i motljuset vid mordplatsen.

Edit: Angående bilden i länken så ser inte jag att SE skulle se anmärkningsvärt atletisk ut. Varför en 17-åring skulle tycka att SE hade "snygg kropp" kan bara förklaras med att AH såg den påhittade GM-SE på avstånd och såg fel.

Edot2: Det syns tydligt på bilden att SEs klocka inte har någon diamant, men uppgiften om diamanten på klockan kom ursprungligen från Dalulven, så vi visste redan att den var påhittad.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-04-15 kl. 06:15.
Citera
2025-04-15, 09:50
Medlem
Citat:
En mock trial används ofta för att upptäcka konfirmeringsbias.

Den här tråden är en orgie i konfirmeringsbias.

Ja, det finns faktiskt folk här i tråden som hjärntvättat sig själva till att tro det är bevisat att Engström varit inne på Bohemia. Eller att det är bevisat att SE befann sig inne på Skandia när Palme blev skjuten.

Tror knappast några juridik-nördar nere i Lund kan fixa det problemet altså. Jag tror inte det.
Citera
2025-04-15, 11:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, det finns faktiskt folk här i tråden som hjärntvättat sig själva till att tro det är bevisat att Engström varit inne på Bohemia. Eller att det är bevisat att SE befann sig inne på Skandia när Palme blev skjuten.

Tror knappast några juridik-nördar nere i Lund kan fixa det problemet altså. Jag tror inte det.

Lustigt att din ”källkritik” bara gäller åt ena hållet och aldrig när någon säger att det är uppenbart att SE är GM. Eller när du själv häver ur dig mer eller mindre tvärsäkra påståenden som dessa (det räckte med att kolla på 1 sida av din posthistorik i tråden):

Citat:
Allt han säger i förhör är lögn.

Citat:
Ingen har sett honom på mordplatsen.

Citat:
Han försökte dumpa skuld på CP.

Citat:
Engström lurade hela Palmegruppen med sitt för dom udda betéende. Ingen av dom såg logiken i det han gjorde.

Citat:
Det att SE liksom inte fick vittna på mordplatsen, det var såklart en slug lögn för att förklara varför han inte var registrerad där.

Citat:
Hans mål som «vittne» är ju just att bli uppfattad som vittne OCH att förstöra för polisen. Det här är faktiskt genialt. Vi får inte glömma att SE inte var normalt kriminellt pack, det här är en människa av ett annat kaliber.

Är det inte dags att inse att du är ett stående skämt i tråden?
Citera
2025-04-15, 11:57
Medlem
Citat:
Lustigt att din ”källkritik” bara gäller åt ena hållet och aldrig när någon säger att det är uppenbart att SE är GM. Eller när du själv häver ur dig mer eller mindre tvärsäkra påståenden som dessa (det räckte med att kolla på 1 sida av din posthistorik i tråden):

Är det inte dags att inse att du är ett stående skämt i tråden?

Jag är gärna ett stående skämt här i tråden, det bjuder jag på isåfall. Det som har betydelse för mig är att stå på egna ben. Som en man.

Inte vara någons protegé.. den lilla hundvalpen ingen respekterar.

Står för vartenda ord jag skrivit i tråden då allt jag skrivit har varit för att hitta mördaren. Status hittar jag isåfall på heelt andra ställen i livet. Mitt ego betyder inget i det här.
Citera
2025-04-15, 12:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag är gärna ett stående skämt här i tråden, det bjuder jag på isåfall. Det som har betydelse för mig är att stå på egna ben. Som en man.

Inte vara någons protegé.. den lilla hundvalpen ingen respekterar.

Står för vartenda ord jag skrivit i tråden då allt jag skrivit har varit för att hitta mördaren. Status hittar jag isåfall på heelt andra ställen i livet. Mitt ego betyder inget i det här.

Det är många du har anklagat mig för att vara ”protegé” åt i olika ordalag. Jag får det till tre olika användare om jag minns rätt. Kanske är det min avatar som lurar dig att tro att jag ständigt är någon farbror Joakim i hasorna.

Ditt omdöme på den punkten ger jag inget för. Inte på någon annan punkt heller.

De SE-troende är ju annars kända för sin övertro på auktoritet. Flera har gått ut med att det var just presskonferensen som fick dem att svänga. En myndig stämma med ”Åklagarmyndigheten” i bakgrunden var allt som behövdes för att fukten skulle tillta i trosorna. Men det kan inte kännas så kul nu när varken KP eller Hans Melander vill svara på frågor längre och ett löjets skimmer har dragits över sagospåret SE.
Citera
2025-04-15, 12:36
Medlem
Citat:
Det är många du har anklagat mig för att vara ”protegé” åt i olika ordalag. Jag får det till tre olika användare om jag minns rätt. Kanske är det min avatar som lurar dig att tro att jag ständigt är någon farbror Joakim i hasorna.

Ditt omdöme på den punkten ger jag inget för. Inte på någon annan punkt heller.

De SE-troende är ju annars kända för sin övertro på auktoritet. Flera har gått ut med att det var just presskonferensen som fick dem att svänga. En myndig stämma med ”Åklagarmyndigheten” i bakgrunden var allt som behövdes för att fukten skulle tillta i trosorna. Det kan inte kännas kul nu när varken KP eller Hans Melander vill svara på frågor längre och ett löjets skimmer har dragits över sagospåret SE.

Det imbeciller som du inte fattar är att det här är tråden om Skandiamannen. Stig Folke Engström aka SE. Här ser vi på fallet SE. I en tråd om CP kollar vi fallet Christer Pettersson.

Man kan ha många teorier, inga problem, man bör ha det. Men det fattar inte såna som du. Är bara här för att förstöra tråden.
Citera
2025-04-15, 12:53
Medlem
Mina förebilder i det här fallet är varken KP, TP eller Melander.

Det är Ålandsmaggan, Irvell, Häggström, Olle Minell och Lars Larsson.
Citera
2025-04-15, 12:55
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det imbeciller som du inte fattar är att det här är tråden om Skandiamannen. Stig Folke Engström aka SE. Här ser vi på fallet SE. I en tråd om CP kollar vi fallet Christer Pettersson.

Man kan ha många teorier, inga problem, man bör ha det. Men det fattar inte såna som du. Är bara här för att förstöra tråden.

Ja, det är en återkommande klagosång att den här tråden helst borde vara någon slags ekokammare. Men vi som gått på universitet vet att en sådan miljö knappast främjar en god diskurs. Det finns inget som hindrar er från att starta en Discord för inbördes beundran, men det här är ett diskussionsforum och då får man faktiskt finna sig i att bli ifrågasatt.

”Varm och skojfrisk”. ”Lugn och trevlig”. Epitet som allt annat än stämmer in på dig men som däremot använts om SE av personer i hans närhet. Frågan är hur Netflix kunde få SE:s personlighetstyp så kapitalt om bakfoten?

https://wpu.nu/images/thumb/4/48/Pol-2020-03-05_E63-47_f%C3%B6rh%C3%B6r-ungdomsbekant-engstr%C3%B6m.pdf/page1-2400px-Pol-2020-03-05_E63-47_f%C3%B6rh%C3%B6r-ungdomsbekant-engstr%C3%B6m.pdf.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in