Citat:
Nej. Bara nej. Det går inte att understryka nog hur fånigt det är att tro att det skulle övertyga någon.
Citat:
De massiva mängder bevarade tidiga texter om Jesus talar starkt för att han utförde mirakel. Svårt att förklara allt som skrevs om honom annars, till exempel 5000 tidiga manuskript på grekiska, 19000 på andra språk och att i princip hela nya testamentet går att återskapa endast med referenser från tidiga kyrkofäder.
Så för dig räcker det med att det står nedskrivet? Det är dina "massiva bevis"?

Citat:
För det inte hade samma konsekvenser. Skulle det ske nu så skulle det dokumenteras och kunna bevisas för hela världen vilket skulle ge oöverblickbara konsekvenser.
Konsekvenserna skulle väl bli att en stor del människor skulle tro på honom? Dvs samma sak? Och är inte det ett uttalat mål för Gud? Att folk ska tro på honom?

Citat:
Om jag visste att du gick att lita på kunde jag bett dig att skicka pm med din WhatsApp kontakt så kunde vi tagit ett videosamtal. Nu är det inte viktigt för vår diskussion så skit samma.
Min WhatsApp fungerar inte, jag bor nämligen på Neptunus.
Citat:
Här byter du ämne, du bad mig om en definition och jag gav den. Håller du med om definitionen av mirakel?
Ja.
Citat:
jag har inte påstått att jag kan bevisa något.
Vill minnas att du alldeles nyss skrev om "massiva bevis". Måste ha misstagit mig

Citat:
Som följare av den kritiskt sekulära historiemetoden kan jag inte bekräfta ett mirakel, eftersom det kräver ett övernaturligt antagande som jag inte kan utvärdera.
Fullt rimligt. Att ett mirakel står nedskrivet räcker såklart inte för en tänkande människa. Det måste verifieras på något sätt också. Så om t ex massvis med oberoende och opartiska källor pratade om den där händelsen vid påsk där hundratals zombies vandrade runt i Jerusalem så hade det kunnat bli intressant.
Citat:
Det beror på hur dessa "personer" sågs. Var det i form av delade visioner av andeväsen eller personer som gjorde fotavtryck på marken och som även kändes när man tog på dem, eller dem på dig. Liksom av hur många som såg det osv.
Bibeln säger klart och tydligt att gravarna öppnades fysiskt och de som låg i dem vandrade runt i stan och sågs av många. Det rör sig alltså inte om någon inombords själaresa medelst ajabajavaska-rus.
Citat:
Med tanke på tiden i fråga och tidsrymden som gått så finns det gott om tänkbara förklaringar att händelsen inte nämns i fler bevarade källor.
Lust att ge några du finner rimliga?