Citat:
Ursprungligen postat av
Matadhamster
Språket måste tillåtas sitt utrymme men däremot inte att tvinga andra att leva efter ens åsikter.
Jag menar att starka yttranden är mer än acceptabelt eftersom det ibland krävs ordentliga provokationer för att föra sin sak. Att förtrycka, förfölja eller begå kränkande handlingar är något annat.
Jämför med LVU kampanjerna. Folk måste ha tillåtelse att få yttra sin världsbild även om den inte stämmer och för något fall har givetvis antagligen barn tagits på lösa grunder. Den individens rätt bredvid de som gjort fel, är fortfarande en rätt. Sedan kan man bemöta det som man anser är falskt.
Sedan så ska det finnas straff för systemhotande ageranden och propaganda
Hur tror du censur fungerar och vad diktaturer använder som ursäkt?
Antingen har du yttrandefrihet eller inte, att som du sen låtsas om att det finns begränsningar baserat på "kränkningar" t.ex ser jag bara som att sakna ryggrad att vara säga att man är för censur.
Det enda som bör vara brottsligt är direkta hot och dylikt då det faktiskt aktivt berövar frihet. Bryr mig inte ett skit om en nazist säger att judar borde utrotas eller om en kommunist säger att alla rika bör dö, det är deras rättighet att få säga det.