2025-04-14, 13:15
Medlem
Wyrdkins avatar
Om man läser artikeln och inte Samnytts infantila rubriksättning så har ju Professorn en poäng.

Om det anses till nackdel att uttala kontroversiella men fullt lagliga åsikter för att få medborgarskap så har man ju faktiskt lagt band på grundlagsskyddad åsiktsfrihet.

Då uppstår ju frågan om varför svenska medborgare ska få uttala sig om saker som anses vara dålig vandel.
Citera
2025-04-14, 13:15
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Men återigen så handlar professorns text om invandrares spridande av åsikter som går emot svensk värdegrund.

Vandalism ingår inte i yttrandefihetslagen.
I det här fallet stödjer de terrorism och folkmord förutom att de systematisk stör den almänna ordningen vid sina demonstrationer.
Citera
2025-04-14, 13:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Den gode professorn är bara en politisk aktivist bland många andra; en glorifierad influencer med en titel. Vad han tycker är tämligen ointressant för alla andra än likasinnade godhetsknarkare som hellre ser ett och annat terrordåd än att hitresta våldsbejakande islamister inte får skrika ut sitt hat mot allt svenskt. Om det betyder att de mot förmodan lyckas självcensurera sig är det bara positivt. De hitresta ska inte bara uppföra sig, de ska sluta gnälla om allt.

Det är en mycket dålig analys. Yttrandefriheten används av sådana som Salwan Momika för att kritisera islam som politisk rörelse och det är sådan kritik som regeringen vill hindra att gå uttryckas därför att det ifrågasätter det mångkulturella samhället och hotar vårt förhållande till Natolandet Turkiet som regeringen och många andra politiker sätter långt före medborgares rättigheter och yttrandefriheten i allmänhet.
Citera
2025-04-14, 13:17
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Språket måste tillåtas sitt utrymme men däremot inte att tvinga andra att leva efter ens åsikter.

Jag menar att starka yttranden är mer än acceptabelt eftersom det ibland krävs ordentliga provokationer för att föra sin sak. Att förtrycka, förfölja eller begå kränkande handlingar är något annat.

Jämför med LVU kampanjerna. Folk måste ha tillåtelse att få yttra sin världsbild även om den inte stämmer och för något fall har givetvis antagligen barn tagits på lösa grunder. Den individens rätt bredvid de som gjort fel, är fortfarande en rätt. Sedan kan man bemöta det som man anser är falskt.

Sedan så ska det finnas straff för systemhotande ageranden och propaganda
Hur tror du censur fungerar och vad diktaturer använder som ursäkt?

Antingen har du yttrandefrihet eller inte, att som du sen låtsas om att det finns begränsningar baserat på "kränkningar" t.ex ser jag bara som att sakna ryggrad att vara säga att man är för censur.

Det enda som bör vara brottsligt är direkta hot och dylikt då det faktiskt aktivt berövar frihet. Bryr mig inte ett skit om en nazist säger att judar borde utrotas eller om en kommunist säger att alla rika bör dö, det är deras rättighet att få säga det.
Citera
2025-04-14, 13:29
Medlem
YP4XQs avatar
Åsikts korridoren och pk-woke pekpinnarna har ju annars varit jävligt framme vid varje tillfälle och slagit alla svenskar på fingrarna i 30-40 år i det här landet? Men bara på svenskar. Varför kan vi då inte införa det här fast på nysvenskar?

En professor är ju mycket skolad i att vara just PK och woke och gått i den här sikts korridoren många år.
Citera
2025-04-14, 13:38
Medlem
Jesper som cirka 2015 publicerade en undersökning som visade på att media var kritisk mot invandring. Föga förvånande vägrade han att dela med sig av den data och metodik resultatet baserades på.
Citera
2025-04-14, 13:48
Medlem
Threadkillers avatar
Jesper Strömbäck är en ökänd vänsteraktivist som använder universitetet som plattform för att sprida lögner och desinformation. Det finns gott om sådana.

Han anser att medierna inte är tillräckligt vinklade mot SD och kallar det ovedersägliga och observerbara faktumet att det pågår ett folkutbyte en "högerextrem konspirationsteori", vilket borde vara omedelbart diskvalificerande för att ha ett akademiskt uppdrag.
Citera
2025-04-14, 13:57
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
Hur tror du censur fungerar och vad diktaturer använder som ursäkt?

Antingen har du yttrandefrihet eller inte, att som du sen låtsas om att det finns begränsningar baserat på "kränkningar" t.ex ser jag bara som att sakna ryggrad att vara säga att man är för censur.

Det enda som bör vara brottsligt är direkta hot och dylikt då det faktiskt aktivt berövar frihet. Bryr mig inte ett skit om en nazist säger att judar borde utrotas eller om en kommunist säger att alla rika bör dö, det är deras rättighet att få säga det.
Läste du ens?

Jag skrev att ord och handling är två skilda saker. Därefter har vi HMF. Du kan inte sprida propaganda mot judar men ingen fängslas direkt för att de sagt något olämpligt.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-04-14 kl. 14:14.
Citera
2025-04-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Det är sant att svenskar som bor i Thailand eller i Spanien inte har anpassat sig till dessa länder. Men man ska fullt anpassa sig till Sverige om man kommer hit.

Ja, jo tjena

Det är sant att många svenskar inte anpassar sig till Spanien eller Thailand. Å andra sidan kommer vi inte dit och lever på deras skattepengar med tolkar, socialbidrag, gratis tandvård, slipper jobba och kan skrika ”RASISM!” så fort nåt inte passar.
Citera
2025-04-14, 14:18
Avslutad
Vi ska inte ens behöva uppge ett skäl till varför vi vill avsluta någons uppehållstillstånd. Invandrare är här som gäster och ska kunna utvisas precis som man sparkar ut en gäst från sitt hem om gästen beter sig illa. I detta fallet är gästen (invandrarna) dessutom oönskade och oinbjudna från början.
Citera
2025-04-14, 14:19
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Läste du ens?

Jag skrev att ord och handling är två skilda saker. Därefter har vi HMF. Du kan inte sprida propaganda mot judar men ingen fängslas direkt för att de sagt något olämpligt.
Läste du? Var i det jag sa fick dig att tro att jag är för den onödiga HMF lagen? Och ifall du undrar så nej, jag tycker inte Sverige och Europa överlag inte är för yttrandefrihet. Att du ens nämnde kränkningar gör det självklart att du inte är för yttrandefrihet utan vill ha en form av censur för vissa saker.
Citera
2025-04-14, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Då uppstår ju frågan om varför svenska medborgare ska få uttala sig om saker som anses vara dålig vandel.

För att de är medborgare och med medborgarskap kommer fler rättigheter.

Av samma anledning som jag sparkar ut en gäst som beter sig illa i min familjs hem men om mitt barn beter sig illa kan jag inte sparka ut barnet från hemmet då barnet är en del av familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in