2025-04-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det tråkiga svaret är väl det gamla vanliga, det låter inte som ett framgångsrecept för ekonomin att skaffa 3 barn och vara ensamstående. Är man dessutom låginkomsttagare (hon tjänar 16 tkr i månaden efter skatt) så är det ännu värre.

Tyvärr är det barnen som tar smällen av föräldrarnas dåliga beslut.

Det finns ju ett skäl till att man hållit ihop tidigare som en familj, det erbjuder barnen en tryggare uppväxt då det är tufft nog att gå runt som småbarnsföräldrar. Idag är tanken att man skaffar ett par barn och sen kommer man på att man inte gillar sin partner och så får man leva som en kyrkråtta, att kunna vara singel och ute och dejta väger tyngre än att erbjuda sina barn en trygg uppväxt.

Kanske är det detta som gör att många svenskar inte skaffar barn eftersom dom vet om vilket ekonomiskt helvete man kommer hamna i ifall man skaffar barn?

Visar bara på vilket skitsamhälle sverige är där människor arbetar heltid men kan ändå inte försörja sig själva inte ens tillsammans med bostadsbidrag och barnbidrag.
Och som vanligt landar problemet i alla äckliga företag och politiker som tycker att företagssvinen ska ha fulla rättigheter att utnyttja arbetskraft med extremt låga löner, lol 16.000 kr efter skatt på 4 personer, inte konstigt att folk ger upp och skiter i allt i detta äckliga tjyvsamhälle!
Citera
2025-04-14, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du har 22500 kr kvar efter att hyran är betald och går nätt o jämt runt på det? Skulle vara intressant att se vad du lägger pengarna på.
Men du kanske inte skrev i tråden för att du tycker att pengarna knappt räcker till?

Det går absolut runt och är tacksam över lönen jag har. Men om jag t.ex har en dyr tandläkarräkning på 10 000 kr så blir det inte så mycket pengar över som många verkar tro.
Senast redigerad av Alma1 2025-04-14 kl. 12:00.
Citera
2025-04-14, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Vad menar du? Att vara ensamstående mamma är ju knappast någon ovanlighet i dagens Sverige. Caroline borde självkkart ha tänkt på detta scenario innan hon skaffade tre barn.

Sen kan man ju alltid försöka göra något åt sin situation också - istället för att göra sig själv till offer och gråta ut i AB, på sedvanligt kvinnligt manér.

Det är just denna attityd som jag inte gillar ”hon borde ha tänkt på” uppenbarligen så kunde hon inte tänka så långt. Och att gå ut i tidningen krävs väldigt mycket mod att göra, så en applåd till henne 👏🏻 något som jag aldrig skulle kunna göra.
Citera
2025-04-14, 12:16
Medlem
daljs avatar
Att skilja sig borde egentligen räknas som en egen budgetpost, helt i klass med om hon hade spelat för 15000 kronor i månaden eller haft den fetaste lyxbilen på avbetalning. Har Caroline hört talas om begreppet alternativkostnad? Hon borde kanske ha slagit upp det innan hon valde ett liv som boss babe.
Senast redigerad av dalj 2025-04-14 kl. 12:21.
Citera
2025-04-14, 12:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Hon ser inte överviktig ut så kan säkert stämma att hon äter lite mat.
Flytta till en billigare bostad?

Min 2a kostar drygt 10.000kr/mån. Tjänar man 20k i mån netto och hälften går till hyra är det klart som fan att man har det pissigt ekonomiskt.

Tycker du att hon och tre ungar ska flytta till en 1a?
Citera
2025-04-14, 12:40
Medlem
Som att det inte skulle räcka med att finansiera halva hennes uppehälle... Man ska dessutom stå ut med hennes otacksamma klagan över att hon får FÖR LITE pengar av oss andra?
Citera
2025-04-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Kanske är det detta som gör att många svenskar inte skaffar barn eftersom dom vet om vilket ekonomiskt helvete man kommer hamna i ifall man skaffar barn?

Visar bara på vilket skitsamhälle sverige är där människor arbetar heltid men kan ändå inte försörja sig själva inte ens tillsammans med bostadsbidrag och barnbidrag.
Och som vanligt landar problemet i alla äckliga företag och politiker som tycker att företagssvinen ska ha fulla rättigheter att utnyttja arbetskraft med extremt låga löner, lol 16.000 kr efter skatt på 4 personer, inte konstigt att folk ger upp och skiter i allt i detta äckliga tjyvsamhälle!

Hon är ju ganska tydlig med att barnen äter och blir mätta (och att hon äter brunch + middag). Dessa 400 kr är alltså det som kan gå till ”nöjen/övrigt”, så förstår jag artikeln åtminstone.
Citera
2025-04-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1
Det är just denna attityd som jag inte gillar ”hon borde ha tänkt på” uppenbarligen så kunde hon inte tänka så långt. Och att gå ut i tidningen krävs väldigt mycket mod att göra, så en applåd till henne 👏🏻 något som jag aldrig skulle kunna göra.
Okej, jag applåderar också. Det krävs mod för att flagga med sina misslyckanden. 👏🏻

Löste applåderna några problem, tro?
Citera
2025-04-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1
Det går absolut runt och är tacksam över lönen jag har. Men om jag t.ex har en dyr tandläkarräkning på 10 000 kr så blir det inte så mycket pengar över som många verkar tro.

Du har betalar väl inte 10K varje månad såvida du aldrig borstar tänderna och din tandstatus ser ut som ditt könsorgan? Du låter bara som en bortskämd WT som postar i tråden och gråter av att dina bidrag på 23K netto inte räcker till dina bastarder Du, tillsammans med Caroline är ett utmärkt exempel på att det inte borde vara en rättighet att avla sig.
Citera
2025-04-14, 13:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag menar att det du kallar "vanlig svenssonsemester" inte är en mänsklig rättighet. Jag fick inte heller åka på årliga utlandssemestrar när jag var liten, det var bara att gilla läget. Man måste rätta mun efter matsäck, om man inte har råd så har man inte. Mina barn har dock fått dessa semestrar eftersom jag tidigt förstod att ingen kommer att kasta pengar på mig utan att jag själv gör en ordentlig ansträngning.

Du måste förstå att man tjänar precis så mycket som man jagar ihop, även om man skulle önska att det vore annorlunda så kan man inte leva som om det verkligen vore annorlunda. Apropå "rosenskimrande illusioner" d.v.s

Jag har lärt mig att sambandet mellan arbetsinsats och lön är svagt. Många vill att det ska vara annorlunda, men så är icke fallet.
Citera
2025-04-14, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Du har betalar väl inte 10K varje månad såvida du aldrig borstar tänderna och din tandstatus ser ut som ditt könsorgan? Du låter bara som en bortskämd WT som postar i tråden och gråter av att dina bidrag på 23K netto inte räcker till dina bastarder Du, tillsammans med Caroline är ett utmärkt exempel på att det inte borde vara en rättighet att avla sig.

Just nu gör jag det då jag har ganska dåliga tänder efter att ha varit borta från tandvården i några år. Jag bara ger ett konstaterande att även med min lön + barnbidrag och underhållsstöd så räcker det inte alltid ändå för att ge lite perspektiv.

Och jag blir inte ett dugg förvånad över att bli kallad White trash. Jag har blivit kallad allt möjligt här så är mer eller mindre härdad du måste ju vara perfekt som ser ner på andra människor
Citera
2025-04-14, 14:05
Medlem
Det sitter massa världsfrånvända nyliberaler på detta forumet som antagligen inte har barn själv och spyr ut fördomar mot fattiga. Det spelar liksom ingen roll att maten, hyrorna, elen och allt annat stigit svinmycket i pris senaste åren samtidigt som löner inte hänger med alls och stöd från samhället bara bantas ner (ex bostadsbidrag) Nä är man fattig så beror det på att man kedjeröker bland under fläkten och köper massa energidryck. Sånt otroligt klassförakt och brist på empati. Ju fler fattiga människor vi får I Sverige pga den här regeringens skitpolitik ju fler hånfulla kommentarer om att fattiga är lata, får skylla sig själva, de kan väl äta gröt etc spys it
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in