2025-04-17, 01:10
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Flera BIB per månad, piercinga, tatueringar hämtmat m.m. Gula Blend....
Inte konstigt att hon lever över sina tillgångar.
Citera
2025-04-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Du menar "med andras medel"?
Det var inte det jag menade. Men det kan förstås bli effekten för de som har rätt till det.
Citera
2025-04-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Nu säger jag inte att det är så för Caroline men ibland dyker det upp sådana här reportage och sedan visar det sig att personen det gäller t.ex röker och kanske har husdjur. Naturligtvis är det inte olagligt men det kostar en del.

Har man t.ex en katt så ska man ha försäkring. Sedan tillkommer vaccin och andra veterinärskostnader.

Röker man ett paket cigaretter om dagen så kostar det ca 60 kr. Det får man gott om potatis för. Eller annan mat om man hellre vill det.
Välkänt fenomen
Citera
2025-04-17, 11:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Du glömde omvårdnadsbidragen för tre npf-barn och bostadstillägget som tillkommer utöver bostadsbidraget...

Ber om ursäkt. Jag är bidragsamatör. tack för korrigeringen.

Får läsa på om omvårdnadsbidraget
Citera
2025-04-17, 13:10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1
Hur kan en veta hur hon ska göra om hon inte har blivit vägledd rätt eller har styrkan inom sig? Herregud människor. Ni dömer och dömer och dömer utan att vet vad ni dömer för något.
Fast om dessa människor så fullständigt saknar sunt förnuft kanske de allihopa borde få förvaltare? Man behöver liksom inte födas med silversked i mun för att inse att hyran går före alkohol och tobak.
Citera
2025-04-17, 17:12
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast om dessa människor så fullständigt saknar sunt förnuft kanske de allihopa borde få förvaltare? Man behöver liksom inte födas med silversked i mun för att inse att hyran går före alkohol och tobak.

Jag fattar vad du menar, men fortfarande så vet vi inget om hennes liv för att kunna ens förstå.

Det jag menar är att livet är komplicerat och saker händer som man omöjligen kan förbereda sig på.
Jag tror det är ganska ovanligt att man går och tänker ut varenda tänkbara scenario som kan uppstå och hur man bäst hanterar det. Livet är komplicerat och det finns alltid en historia bakom som jag tror säkert är svårt att döma ut.

Jag ser från en annan synvinkel. Jag ser det som kärlek. Att hon vågar räcka ut en hand om hjälp. Jag tycker det är fint och modigt gjort av henne
Citera
2025-04-17, 19:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1
Det jag menar är att livet är komplicerat och saker händer som man omöjligen kan förbereda sig på.
Jag tror det är ganska ovanligt att man går och tänker ut varenda tänkbara scenario som kan uppstå och hur man bäst hanterar det. Livet är komplicerat och det finns alltid en historia bakom som jag tror säkert är svårt att döma ut.
Självklart, ibland sker helt oväntade händelser som sättet en på bar backe för årtionden framåt. Det var därför som jag skrev att bara 95 procent själv försatt sig i sin situation. Men dessa 95 procent tenderar att fatta samma dumma ekonomiska beslut igen och igen och igen.
Citera
2025-04-25, 08:44
Medlem
Kan förstå att det kanske inte finns mycket pengar över till sparande eller semesterresor. Och med enbart den lönen låter det kärvt i sig.
Men med alla bidrag och underhåll så känns det som om hon borde kunna köpa en tablettask till ungarna på lördagen.
Citera
2025-04-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jo, man har ju hört om separerade pappor som tror att barnbidraget och underhållsbidraget oavkortat går till mammans privata nöjen, vilket är för jävligt enligt dom.
Jo, men det beror väl lite på föräldrarnas levnadssituation också.
I vårt fall hade mamman valt att flytta ihop med ny gubbe på landet i stort hus med husdjur flera bilar och andra fordon. Fick flera ungar och därmed flerbarnstillägget och som dessutom ärvde mycket från äldsta barnet.
Förutom underhåll krävdes det att vi skulle bidra till både gummistövlar och fotbollsskor när det behövdes.
Jag skulle hellre se att vi haft mer pengar då och gjort något roligt med barnet istället för att bekosta mammans nya familjs livsval
Citera
2025-04-25, 09:02
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBenes
Jo, men det beror väl lite på föräldrarnas levnadssituation också.
I vårt fall hade mamman valt att flytta ihop med ny gubbe på landet i stort hus med husdjur flera bilar och andra fordon. Fick flera ungar och därmed flerbarnstillägget och som dessutom ärvde mycket från äldsta barnet.
Förutom underhåll krävdes det att vi skulle bidra till både gummistövlar och fotbollsskor när det behövdes.
Jag skulle hellre se att vi haft mer pengar då och gjort något roligt med barnet istället för att bekosta mammans nya familjs livsval
Pengarna går fortfarande till dina barn, menar du att du ska tjäna på mammans livsval?
Den del pappan (eller mamman) betalar i underhåll är långt ifrån hälften, oavsett. Ni har inte pröjsat en spänn till hennes nya familj. Vill du inte betala för stövlar och fotbollskor, förklara det för barnet.
Citera
2025-04-25, 22:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
För några månader sedan var det ett liknande reportage om en annan trebarnsmamma som hette Caroline och var i liknande ålder som inte visste hur man tog hand om sin ekonomi. Nu är det nästan ett identiskt reportage från aftonblaskan.

"Caroline Härdin har inte råd att äta efter att ha gett sina tre barn det de behöver.

Trots jobb och bidrag är ekonomin ett konstant pussel där varje krona räknas.

– Hyran höjs rätt mycket, maten blir dyrare, lönen höjs inte."

"Inte råd med lördagsgodis
Caroline säger att hon brukar få ut cirka 16 000 kronor i lön efter skatt och har därtill bostadstillägg och barnbidrag."

https://www.aftonbladet.se/minekonom...-400-i-manaden

hon får ut ca 20K netto men lyckats inte behålla något efter alla räkningar... En annan artikel inger fakta om att alla hennes barn är i NPF-spektrat och högst sannolikt har även mamma det. Pappan ute ur bilden för längesedan... Vad är det för snubbe som fortsätter tre gånger dessutom med samma resultat att få barn borde inte vara en rättighet men det är en annan femma.

Det är clickbait. De vet hur gärna du vill reta upp dig på människor som inte kan spara. Det faktum att du läst artiklen och postar om den på internet, gör dig till clownen i den här historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in