2025-04-14, 09:51
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Men råd att åka från Uppsala till Stockholm för en tallrik gröt har hon...
Hur finansierade hon resan? Var det ur egen ficka? Kanske cyklade hon? Vad vet du?
Citera
2025-04-14, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hur finansierade hon resan? Var det ur egen ficka? Kanske cyklade hon? Vad vet du?
Hon plankade säkert. Det är lätt gjort från Uppsala
Citera
2025-04-14, 09:53
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadandeBabian
Hon bor inte i Stockholm

Manifestationen ägde rum i Stockholm, hade hon plötsligt råd att resa långt?
Okej, Uppsala.
Hur skiljer sig Uppsala ifrån Stockholm i hyror och trygghet?
Jag kan nog säga.. marginellt?
Senast redigerad av Pungpuckel 2025-04-14 kl. 09:57.
Citera
2025-04-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Att du kalllar vanlig "svenssonsemester" för fantasier och "rosenskimrande illusioner" bevisar på något vis hur snett det är att hon tjänar så lite pengar.

Jag tror på något vis att hon , liksom hennes barn skulle uppnå en bättre mental hälsa om de fick uppnå samma levnadsstandard som "alla andra", exempelvis deras klasskamrater som efter sommaren ska berätta vad de gjort för något under sommarlovet.
Jag menar att det du kallar "vanlig svenssonsemester" inte är en mänsklig rättighet. Jag fick inte heller åka på årliga utlandssemestrar när jag var liten, det var bara att gilla läget. Man måste rätta mun efter matsäck, om man inte har råd så har man inte. Mina barn har dock fått dessa semestrar eftersom jag tidigt förstod att ingen kommer att kasta pengar på mig utan att jag själv gör en ordentlig ansträngning.

Du måste förstå att man tjänar precis så mycket som man jagar ihop, även om man skulle önska att det vore annorlunda så kan man inte leva som om det verkligen vore annorlunda. Apropå "rosenskimrande illusioner" d.v.s
Senast redigerad av Fetgirig 2025-04-14 kl. 10:11.
Citera
2025-04-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ville bara påpeka att med så låg lön kan du inte få ett nytt kontrakt. Dessutom har hon bostadsbidrag som skulle gå ned, så man sparar inte ändå.

En mindre och billigare bistad kan hon säkert få om hon redan har ett hyreskontrakt där hon bor. Antingen hos nuvarande huresvärd eller hos en annan. När bostadsbidraget sänks för att hon har lägre hyresutgift så ska hon vara tacksam att hon blivit mindre bidragsberoende.

Sossarna har förvrängt ordet "spara" till flera andra betydelser. Spara i meningen 'minskade utgifter' är antagligen ett icke-sparande i mening 'sätta av kapital för framtiden'. Men hon spara tid och tid är pengar. När hon slutar fylla u ansökningsblanketterna för olika bidrag så får hon tid över att göra annat.

Bidragsinkomster bör inte vara de enda kvinnorna ska räkna med. Blir det så är det ett bättre sparande att låmna barnen till den andra föräldern, så att de själva hinner jobba och försörja sig.
Citera
2025-04-14, 10:03
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Manifestationen ägde rum i Stockholm, hade hon plötsligt råd att resa långt?
Okej, Uppsala.
Hur skiljer sig Uppsala ifrån Stockholm i hyror och trygghet?
Jag kan nog säga.. marginellt?
Men ditt jävla mongo. Tycker du hon ska flytta till Sveg med sina tre barn och vara arbetslös istället? Woooohoooop, hon fick lägre hyra men fick mindre intäkter istället.
Citera
2025-04-14, 10:22
Bannlyst
Citat:
Men ditt jävla mongo. Tycker du hon ska flytta till Sveg med sina tre barn och vara arbetslös istället? Woooohoooop, hon fick lägre hyra men fick mindre intäkter istället.
Ja det var just det jag tänkte. Eller flytta ut långt åt helvete, bara för att det är billigare där, och pendla vilket är kostsamt det med. Men det har redan nämnts tidigare i tråden.
Citera
2025-04-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag menar att det du kallar "vanlig svenssonsemester" inte är en mänsklig rättighet. Jag fick inte heller åka på årliga utlandssemestrar när jag var liten, det var bara att gilla läget. Man måste rätta mun efter matsäck, om man inte har råd så har man inte. Mina barn har dock fått dessa semestrar eftersom jag tidigt förstod att ingen kommer att kasta pengar på mig utan att jag själv gör en ordentlig ansträngning.

Du måste förstå att man tjänar precis så mycket som man jagar ihop, även om man skulle önska att det vore annorlunda så kan man inte leva som om det verkligen vore annorlunda. Apropå "rosenskimrande illusioner" d.v.s

Precis, det är ju omöjligt att reglera skattepengar efter vad varje familj anser är just deras lägsta bekvämlighetspunkt. Vissa vill äta Finn crisp och åka till Thailand, andra vill ha ipads och Xbox. Att ha det knapert är inte nödvändigtvis fattigdom.

Tråkigt är om vi har ett samhälle där man upplever sig vara fattig om man inte kan åka till medelhavet och får höra att det är svältmat med ett ägg till frukost. En sommar i Sverige, vad påvert… sorry ungar…
Citera
2025-04-14, 10:40
Medlem
MissBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Att barnfamiljers ekonomi nu är på tapeten handlar om det tillfälliga bostadstillägget som infördes för dessa i samband med pandemin, och nu ska tas bort.

"Barnfamiljer som har bostadsbidrag får ett tillfälligt tilläggsbidrag till och med 30 juni 2025. Pengarna betalas ut automatiskt till barnfamiljer som har bostadsbidrag. Du behöver inte ansöka om pengarna.

Från och med januari 2025 är tilläggsbidraget 25 procent av det belopp som du brukar få i bostadsbidrag varje månad, istället för de 40 procent som har gällt till och med december 2024.
Du behöver inte betala skatt på pengarna".

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/bostadsbidrag-till-barnfamiljer/tillfalligt-tillaggsbidrag-till-barnfamiljer-med-bostadsbidrag#:~:text=Barnfamiljer%20som%20har%20b o stadsbidrag%20f%C3%A5r%20ett%20tillf%C3%A4lligt%20 till%C3%A4ggsbidrag,har%20bostadsbidrag.%20Du%20be h%C3%B6ver%20inte%20ans%C3%B6ka%20om%20pengarna.

Märkligt att göra en budgetberäkning baserad på vad hon "nog" får ut, samt gissade utgifter.

Ja kanske hahaha, utgår från mig själv som är ensamstående med tre barn, jag har dock en hyra på över 10.000 och överlever ändå. Har till och med råd att spara pengar varje månad
Citera
2025-04-14, 10:47
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Jag som gillar att ifrågasätta allt i min omvärld, ställer mig frågan: Vad är syftet med alla dessa artiklar som pumpas ut om fattiga KVINNOR?

För lägg märke till att alla jävla artiklar handlar om ensamstående kvinnor och hur synd det är om dem.
Vad är syftet? Vad vill media ha ut av det? Sympati? Vill de påverka något?
Syftet i det här fallet är naturligtvis att i likhet med det som skrivs av de vuxna dagisbarnen på Aftonbladets ledarsida ifrågasätta och skälla på regeringen (här nämner man bl.a. justeringen av bostadsbidraget). Det där med att få folk att ta eget ansvar är inte Aftonbladets grej. De arbetar för att få tillbaka Magdalena Andersson som fortfarande blåljuger för svenska folket och en stor del av väljarna går (av opinionssiffrorna att döma) också på det.
Citera
2025-04-14, 10:53
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:

Åfan, finns det inga jobb utanför Stockholm?
Du kan väl ta och hasa dig ur Slumholm och kolla efter?
Citera
2025-04-14, 11:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Åfan, finns det inga jobb utanför Stockholm?
Du kan väl ta och hasa dig ur Slumholm och kolla efter?
Jo, uppenbarligen då hon bor i Uppsala

Men bara för hon flyttar så löses inte problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in