Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Det du säger låter helt rimligt vid en första anblick, men det har inte mycket stöd i forskning. När man tittar på olycksstatistik så är ingen växellåda signifikant överrepresenterad, och det beror också lite på vilken typ av olyckor det handlar om.
Och om man ska spekulera lite så ser jag absolut möjligheten att en automatlåda gör att föraren får lättare att drömma sig bort från trafiken helt och hållet med tankarna. Det är något jag själv upplever när jag är ute och kör. En manuell låda gör att jag lättare håller fokus på trafiken.
Du har en poäng med det du säger, men människans tankeverksamhet är inte så simpel. Jag kan absolut tänka mig att en automat är väsentligt säkrare för vissa personer som helt enkelt av en eller annan anledning inte klarar av att lära sig en manuell låda. Men på det stora hela verkar det inte ha någon större betydelse.
Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det, om en företeelse som t ex köra bil kräver mindre mindre inputs fokus koncentration av den enskilde individen för att funger för att t ex delar av detta sköts av t ex avancerad teknik är i grunden alltid säkrare än om det krävs en massa inputs fokus och koncentration samtidigt av den enskilde individen.
Om sen den enskilde individen gör fel, av okunskap eller avsiktligt, så kan det såklart sabba säkerhetsvinsten, men det är ju inte själva bilens eller teknikens fel, eller hur…?
T ex så är fyrhjulsdrift grundläggande alltid säkrare än tvåhjulsdrift, men om föraren väljer att köra fortare och mer offensivt för man tycker det går så bra med 4WD (typ känner inte halkan på samma sätt) så kan det ju gå åt skogen, men det är igen inte själva bilens eller 4WD fel, den/det är säkrare. Men gör individen fel så kan det sabba den ökade säkerheten
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Alla bilar med förbränningsmotor behöver någon typ av koppling/växellåda. Den kan vara mekanisk eller hydraulisk, automatisk eller manuellt manövrerad. För att vara en bra och säker förare så behöver man förstå vad växellådan gör. Speciellt viktigt då man kör tungt lastad eller drar släpvagn/husvagn. Med manuellt växlad bil så är det enkelt att visa att man kan och förstått fysikens lagar. Inte att man kan växla alla typer av växellådor utan problem. Med automatväxlad bil är det svårare, därav ett begränsat körkort.
Nu när elbilar blir allt vanligare så behövs det körutbildning och körprov på bilar utan växellåda.
Nej, man måste inte alls förstå allt vad gäller tekniken i bilarna, vare sig hur växellåda funkar och gör etc, för att vara en utmärkt förare säkerhetsmässigt eller rent tekniskt. Det kan absolut vara nyttigt, men det är inget måste
Citat:
Ursprungligen postat av
auto-fellatio
Jag känner inte någon, inte heller någon som känner någon som någonsin påstått att detta är ett problem här. Inte ens någon som ägnat det en tanke.
Ni skapar ett problem som inte finns 😉
En person som inte kan köra manuell tar inte helt plötsligt en manuell bil och börjar köra runt, för de kommer helt enkelt inte iväg även om de skulle försöka. Vilket de inte gör. De kör sin automat.
Finns en anledning att manuell är bra stöldskydd. Inte ens tjuvarna försöker.
Jag är fullt medveten om att jag inte kommer lyckas övertyga någon, men hade det varit livsfarligt att låta alla ta kort med automat så hade det ju inte varit så här.
Verkligheten motbevisar er och den dagen separata kort avskaffas kommer ni också se att det är ett ickeproblem. 😃
Om det är skulle vara tillåtet att ge sig ut på egenhand med en manuell även om man bara skulle tagit behörighet för automat, så kan du ge dig fan på att det finns folk som får för sig att åka ut på vägarna och testa köra manuellt. Då kan det i värsta fall bli farligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Mina barn har fått lära sig köra bil. Har aldrig varit aktuellt med ett begränsat körkort.
Villkorat körkort är för dem som av en eller annan anledning inte klarar av att köra bil.
Att ta bort B-körkortet och ersätta detta med ett "automatkörkort" ser jag inte som en bra lösning. En elbil har inte automatisk växellåda så automatkörkort borde inte gälla för elbilar. Många elbilar står dessutom som "växellåda okänd" eller till och med "manuell växellåda". Tekniskt sett så krävs det B-behörighet för att köra dessa.
Intressant att trafikverket vill göra "automatkörkort" till standard samtidigt som bilar saknar automatisk växellåda....
Du är tröttsam med ditt mässande om att man inte skulle kunna köra bil om man valt att ta körkort för automat. Du har helt enkelt fel, det finns garanterat många som bara har körkort för automat, som kör säkrare och bättre i trafiken än mången som har manuellt körkort. Och det finns säkerligen även de som kör bättre rent tekniskt fast de bara har körkort för automat.
Att framföra ett fordon trafiksäkert har väldigt lite med hur fordonet är beskaffat vad gäller transmission etc, eller om föraren har t ex en arm amputerad och därför svårt att växla manuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Du kan ju fortfarande inte svara på frågan vad som skulle vara mera riskfyllt att köra en manuell bil.
Igen, behövs detta verkligen förklaras för vuxet folk…?
Att belasta hjärnan med mer samtida uppgifter för att utföra en manöver med tex en bil, ger per automatik grundläggande ökade risker för att man råkar missa nåt eller göra fel, än om hjärnan slapp belastas med onödiga saker som kan skötas av t ex automatik.
Detta är så basic att det ska inte behöva förklaras.