Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
På vilket sätt menar du att en automat skulle var säkrare än en manuel?
Det borde vara fullständigt uppenbart om man inte låst sitt logiska tänkande och sunda förnuft, i synnerhet om du läst mina tidigare inlägg i tråden.
På vilket sätt skulle det inte vara kunna vara negativt påverkade för risken för att göra fel och kunna orsaka en incident som kan utlösa en olycka, om en förare har mycket mer att behöva använda hjärnkapacitet och sinnen för att frekvent utföra i t ex stadstrafik, än att bara hålla i ratten och ha all koncentration etc på att upptäcka ev faror, styra ge tecken för att kunna framföra fordonet säkert i trafiken. Att i samma läge även behöva utföra frekventa planeringar och manövrar för att se till att bilen i varje aktuell situation körs på lämplig växel, tar givetvis hjärnkapacitet och koncentration från annat.
Eller menar du att människans hjärnkapacitet och koncentration är obegränsad om det är en manuell som körs…?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Så du tror bara att det bara är folk i bilar med manuella lådor som sitter med mobilen?
Det man kan fundera på är hur i hela friden du kan få för dig att ställa en så jubelkorkad fråga då jag aldrig skrivit minsta antydan till något som ens i nåns vildaste fantasi skulle kunna tyda på att jag skulle kunna mena något sådant…?
Oavsett transmission etc etc så finns det alltid de som skiter i div lagar och regler och gör fel saker bakom ratten, som ökar riskerna och kan leda till incidenter och utlösa olyckor.