2025-04-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.dir.ca.gov/dlse/Fast-Food-Minimum-Wage-FAQ.htm

Skrev fel när jag skrev USA i stort. Minimilönerna skiljer sig åt mellan olika delstater. I Kalifornien är minimilönen för fastfood-workers 20 USD per timme. Det inkluderar även Mc Donalds anställda.

Så vad har det med kvinnan i Sverige att göra? Tja, många reagerade på hur hon kunde tjäna så lite pengar. Vi är många som menar att löneläget i Sverige är lågt om man jämför med många andra i-länder och speciellt i-länder i västvärlden. Att jobba inom snabbmatsindustrin och kanske Mc Donalds i synnerhet är ansett av många som ett riktigt låglönejobb. Skitjobb om man så vill. Jag ville bara lyfta att minimlönen för ett snabbmatsjobb i Kalifornien alltså numera är lika hög som medellönen är i Sverige. Det är trots allt ganska anmärkningsvärt kan man ju tycka.

Borde det inte ligga närmare till hands att då jämföra med europeiska länder och inte USA, som ju har en helt annan struktur med sjukvårdsförsäkringar och annat? Här har du europa, var skulle kvinnans lön hamna?:

minimilönerna i EU-länder varierar kraftigt, enligt siffror från Eurostat på torsdagen. Luxemburg toppar listan med 2 638 euro per månad, medan Bulgarien har lägst minimilön på 551 euro. När hänsyn tas till prisskillnader mellan länderna minskar klyftan. Den högsta minimilönen är då 2,3 gånger högre än den lägsta
https://www.europaportalen.se/tema/arbetsmarknadsfragor/loner-och-minimiloner-i-eu-landerna
Citera
2025-04-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Grejen är ju att det är människor som du som på riktigt tror att man behöver bli VD på Atlas Copco för att få råd att äta sig mätt.

Du inser inte att alla som har ett skitjobb, även har en chef som driver ett bolag, som tjänar stora pengar på dessa skitjobb.

Om man vill, så kan man fiska för gratis fisk, odla egna grönsaker & rotfrukter så att man blir självförsörjande (det gjorde mina morföräldrar när jag var liten).
Man kan köpa/sälja via Blocket och köpa billigt och sälja dyrt. (Eller hämta gratis och sälja billigt)
Så det enda du eg behöver köpa i butik i matväg är kaffe, mejeriprodukter, kryddor, och möjligen pasta, mjöl och sånt.

Du kan fylla ett helt hus/lägenhet med inventarier som ligger under bortskänkes om du vill. De ger hel tiden bort kläder i alla storlekar.

Men 2025 så vill man inte veta av sånt, du kan göra så mkt själv att du inte ens behöver ett 7-16-jobb, men idag så ska alla ha, helst gratis, helst nu nu nu.

Hon har ingen bil, så svårt att ta sig ut till sjöar för att fiska eller att frakta hem begagnade möbler, datorer och dylikt.
Citera
2025-04-13, 22:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Men nu skrev du 200 dollar per timme.
Så berätta gärna i vilken delstat det är minimilönen?

Minimilönen i snabbmatssektorn i Kalifornien är 20 USD. Vissa andra stater har liknande nivåer.
Jag skrev fel när jag skrev 200 USD. Det har jag redan angett. Jag menade cirka 200 kronor, eftersom en USD grovt räknat är samma sak som 10 SEK.

Det är inte långt under vad medellönen ligger på i Sverige. Jag tycker absolut att det är anmärkningsvärt att Sverige halkat efter så enormt i OECD-ligan att våra medellöner ger samma som minimilönen för att vända hamburgare på Mc Donalds i Kalifornien.
Citera
2025-04-13, 22:44
Medlem
Citat:
Eller så kan man ju vända på det och säga att mamman i det här fallet får betala i form av låg lön eftersom samhället i det här fallet inte ger henne en högre lön. Så vem betalar för vem egentligen? Vi är kanske inte så jävla mycket duktigare än vad hon är bara för att vi har 2-3 gånger så hög lön, eller hur?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ”duktig”? Det är inte din och min uppgift att se till att alla vuxna ska få äta en viss sorts frukost. Hon nämner att åka på semester och köpa glass på stranden, nu får hon helt enkelt vara hemma detta år och packa matsäck.

Det kanske låter helt förryckt för unga idag, men det GÅR att ha en sommar utan lyxprylar, pizza och resor till Bangkok. Som barn fick jag hjälpa till att plocka nässlor, blåbär, lingon, i många liter. Sedan gjorde man helt underbar mat och sylt och saft av sådant man hittade gratis.
Citera
2025-04-13, 22:49
Medlem
Citat:
Minimilönen i snabbmatssektorn i Kalifornien är 20 USD. Vissa andra stater har liknande nivåer.
Jag skrev fel när jag skrev 200 USD. Det har jag redan angett. Jag menade cirka 200 kronor, eftersom en USD grovt räknat är samma sak som 10 SEK.

Det är inte långt under vad medellönen ligger på i Sverige. Jag tycker absolut att det är anmärkningsvärt att Sverige halkat efter så enormt i OECD-ligan att våra medellöner ger samma som minimilönen för att vända hamburgare på Mc Donalds i Kalifornien.

Vad kostar det att bo i Kalifornien? Eller att ha en sjukförsäkring? Får man tjänstepension? Du jämför väldigt trubbigt här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Var fan kollar ni på resor egentligen?

Jag har bokat med flynorse i november till december, kostade runt 5000 totalt tur och retur till Bangkok från Stockholm. För fyra pers är det 20k. Sen kan man hitta hur billiga boenden som helst.

Men ni kanske måste åka charter med TUI till Phuket?

Jag har kollat för 2 vuxna och 2 barn inkl hotell, flyg utan byten till både bkk och phuket. Visst kan man köpa flyg och hotell billigare separat men nu kolla jag charter för att få ett hum om priset. Ska man åka med barn så vill MSN inte sitta 32 timmar på flyg och flygplatser runt världen. Det går inte att ta sista minuten heller då allt måste planerad.

Sen kollade jag precis flynorse och det billigate var runt 35k för 4st trt. De hade inga lediga biljetter förrän i november och då är det skola så då kan man inte åka.
Senast redigerad av will242 2025-04-13 kl. 22:54.
Citera
Medlem
Onlyfans?
Citera
2025-04-13, 22:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ”duktig”? Det är inte din och min uppgift att se till att alla vuxna ska få äta en viss sorts frukost. Hon nämner att åka på semester och köpa glass på stranden, nu får hon helt enkelt vara hemma detta år och packa matsäck.

Det kanske låter helt förryckt för unga idag, men det GÅR att ha en sommar utan lyxprylar, pizza och resor till Bangkok. Som barn fick jag hjälpa till att plocka nässlor, blåbär, lingon, i många liter. Sedan gjorde man helt underbar mat och sylt och saft av sådant man hittade gratis.

Att äta en balanserad, nyttig och varierad kost anser inte jag vara någon lyx. Barn ska heller inte tvingas ut i barnarbete för att få mat på bordet. Likaså anser inte jag att det är någon lyx att få åka på semester med barnen. Det är vad alla förväntar sig nu för tiden.
Efter sommarsemestern brukar den första uppgiften för skolbarn vara att skriva om vad de gjort under sommaren. Då är det nog inte jätteroligt att berätta att man bara sprungit omkring mellan höghusen på gården och plockat nässlor.
Citera
2025-04-13, 22:53
Medlem
Citat:
Att äta en balanserad, nyttig och varierad kost anser inte jag vara någon lyx. Barn ska heller inte tvingas ut i barnarbete för att få mat på bordet. Likaså anser inte jag att det är någon lyx att få åka på semester med barnen. Det är vad alla förväntar sig nu för tiden.
Efter sommarsemestern brukar den första uppgiften för skolbarn vara att skriva om vad de gjort under sommaren. Då är det nog inte jätteroligt att berätta att man bara sprungit omkring mellan höghusen på gården och plockat nässlor.

Ok, så vad är en rimlig semester enligt dig?
Citera
2025-04-13, 22:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad kostar det att bo i Kalifornien? Eller att ha en sjukförsäkring? Får man tjänstepension? Du jämför väldigt trubbigt här.

Antagligen betydligt mindre än vad den betydligt lägre skatten gör att man får ut netto. Även svenska pensioner är ett skämt och har man dessutom varit lågavlönad som kvinnan i reportaget är de oftast ren katastrof.
Citera
2025-04-13, 22:56
Medlem
Citat:
Antagligen betydligt mindre än vad den betydligt lägre skatten gör att man får ut netto. Även svenska pensioner är ett skämt och har man dessutom varit lågavlönad som kvinnan i reportaget är de oftast ren katastrof.

Kolla gärna upp priserna där om du vill sätta kaffet i halsen…
Citera
2025-04-13, 22:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ok, så vad är en rimlig semester enligt dig?

En eller två veckor vid medelhavet, möjligen en hyrd stuga på Öland, sol och bad. Kanske en fjällvandring. Beror lite på ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in