2025-04-13, 22:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Kolla gärna upp priserna där om du vill sätta kaffet i halsen…

priser för vad? Var visserligen länge sedan jag var i Kalifornien, men då skulle jag säga att den generella prisnivån var lägre än i Sverige.
Citera
2025-04-13, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Minimilönen i snabbmatssektorn i Kalifornien är 20 USD. Vissa andra stater har liknande nivåer.
Jag skrev fel när jag skrev 200 USD. Det har jag redan angett. Jag menade cirka 200 kronor, eftersom en USD grovt räknat är samma sak som 10 SEK.

Det är inte långt under vad medellönen ligger på i Sverige. Jag tycker absolut att det är anmärkningsvärt att Sverige halkat efter så enormt i OECD-ligan att våra medellöner ger samma som minimilönen för att vända hamburgare på Mc Donalds i Kalifornien.

Vad jag vet så är det enormt dyra levnadskostnader i Kalifornien. Du borde nog nämna det om du använder Cali som ett exempel.
Citera
Medlem
SeanPenns avatar
Oansvarigt att skaffa barn om man inte har råd
Citera
Medlem
Citat:
priser för vad? Var visserligen länge sedan jag var i Kalifornien, men då skulle jag säga att den generella prisnivån var lägre än i Sverige.

För hyra, skola, sjukförsäkring och mat.
Citera
2025-04-13, 23:01
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
För några månader sedan var det ett liknande reportage om en annan trebarnsmamma som hette Caroline och var i liknande ålder som inte visste hur man tog hand om sin ekonomi. Nu är det nästan ett identiskt reportage från aftonblaskan.

"Caroline Härdin har inte råd att äta efter att ha gett sina tre barn det de behöver.

Trots jobb och bidrag är ekonomin ett konstant pussel där varje krona räknas.

– Hyran höjs rätt mycket, maten blir dyrare, lönen höjs inte."

"Inte råd med lördagsgodis
Caroline säger att hon brukar få ut cirka 16 000 kronor i lön efter skatt och har därtill bostadstillägg och barnbidrag."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/W0AaKj/trebarnsmamman-caroline-38-lever-pa-400-i-manaden

hon får ut ca 20K netto men lyckats inte behålla något efter alla räkningar... En annan artikel inger fakta om att alla hennes barn är i NPF-spektrat och högst sannolikt har även mamma det. Pappan ute ur bilden för längesedan... Vad är det för snubbe som fortsätter tre gånger dessutom med samma resultat att få barn borde inte vara en rättighet men det är en annan femma.
Hmm... barnbidrag för 3 ungar lär väl bara det bli ca 4k? Sen bostadsbidrag, vilket jag inte har en aning hur högt det är. Men mer än 20k netto måste hon ju ha.

Hmmm igen.. bostadstillägg.. asch fan får läsa på lite.

Edit. Jag fattar inte. För att få tillägg så måste man vara sjukskriven eller arbetslös?
Senast redigerad av DisposableGarbage4 2025-04-13 kl. 23:09.
Citera
2025-04-13, 23:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanPenn
Oansvarigt att skaffa barn om man inte har råd

Säg det till våra 1 miljon invandrare som flyttat hit och lever på bidrag. Säg inte det till en ensamstående morsa som sliter häcken av sig för att få det att gå runt.
Citera
2025-04-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ingen som klurat ut hur hon bara kan ha 400kr över?

16000 plus bostadsbidrag och barnbidrag? Underhållsstöd från pappan?

Om det är rätt person jag hittat så bor hon i Uppsala på 75 kvadrat och har ingen bil. Vad kan hyran vara där max 10000?
Kvar bör hon alltså ha 6000kr plus alla bidrag?

Ja runt 25 borde hon få och bor hon i en 3a är väl 10 nåt snitt. Knapert men inte svältgräns. 500 om dagen för hela familjen
Citera
2025-04-13, 23:04
Medlem
Citat:
Säg det till våra 1 miljon invandrare som flyttat hit och lever på bidrag. Säg inte det till en ensamstående morsa som sliter häcken av sig för att få det att gå runt.

Vi säger det t invandrare oxå, men jämfört m länderna de kommer från så är det bra pröjs.
Citera
2025-04-13, 23:04
Medlem
zombie-nations avatar
Ni får gärna tycka att de ska leva på havregryn, men få skulle klara att inte ha något på kontot till mat när räkningarna är betalda. Det är lätt att planera för någon annan medan man själv vet att man får äta sig mätt. Tycker faktiskt synd om barnen. Finns det inget frukostprogram på deras skola?
Citera
2025-04-13, 23:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
För hyra, skola, sjukförsäkring och mat.

De har enormt mycket lägre skattesats i USA. När vi jämfört löner har vi bara jämfört bruttolöner. De får ut enormt mycket mer där.
Skolan är gratis även i USA upp till motsvarande gymnasium.
Sjukförsäkring betalas lätt av den lägre skattesatsen.
Har inte sett att maten skulle vara signifikant dyrare i US än i Sverige.
Citera
2025-04-13, 23:08
Medlem
Jag förstår henne och är i liknande situation.. helsjukt att svenska ensamstående lider medan asylinvandrare får bidrag.

Och vi svenskar lever i lögnen att soc hjälper när man behöver men så enkelt är det inte.
Citera
2025-04-13, 23:35
Medlem
Citat:
En eller två veckor vid medelhavet, möjligen en hyrd stuga på Öland, sol och bad. Kanske en fjällvandring. Beror lite på ålder.
Det beror på ens ekonomi. Om man inte har råd är det klokt att kasta dylika fantasier i diket och börja navigera i verkligheten istället. Jag tror att man får en bättre mental hälsa om man slipper få sina rosenskimrande illusioner krossade gång på gång, vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in