Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
håller helt med dig, men som det verkar så är det just för de enklaste tjänsterna de verkar tillämpa detta trams. Vet flera vänners barn som fått genomgå sånt trams bara för att försöka få en vanlig jävla lagertjänst eller butiksbiträdetjäst. Jag har själv ett "avancerat" jobb som kräver fyra år på universitetet, har dessutom diverse interna utbildningar och leverantörsutbildningar, men ett nytt jobb för mig är bara ett telefonsamtal bort. Rätt konstigt egentligen om man nu ska se det på det sättet.
Nej, det är fullkomligt logiskt faktiskt.
Ett jobb som kräver 4 år på universitet har redan sållat bort en majoritet av potentiella sökande och kommer troligtvis bara att sökas av folk som passar rätt bra för uppgiften.
Ett jobb som kräver noll utbildning har inte den gallringen så precis varenda stolpskott kommer att söka.
Jag har själv erfarenhet från att anställa folk och tro mig, det är extremt frustrerande när man lägger ut enkla tjänster och får hundratals sökande som inte ens är intresserade av att få jobbet, dom söker bara för att få behålla bidragen. Man måste trots det gå igenom alla ansökningar för att hitta dom som verkligen vill ha jobbet, vilket är tröttsamt, tidsödande och dyrt. Jag överdriver inte när jag säger att ratio runt 10 vettiga på 1000 ansökningar inte är ovanligt.
Jag har aldrig använt mig av sådana tester själv men jag har full förståelse för dom som gör det, och det är inte alls osannolikt att jag också kommer att göra det i framtiden. Som någon sa, se det som en captcha, den är där för att gallra ut "riktiga" människor.