2025-04-13, 16:51
Medlem
Känner flera som fått gå igenom flera intervjuer och tester senaste tiden (psykologtest med flera hundra frågor) för väldigt simpla jobb dessutom.
Citera
2025-04-13, 16:55
Medlem
Det är nog bara låtsas att man är president av Amerika så dom tror man är bäst.
Ärlighet är tveksamheter .

Bossiga svar är nog rätt svar på alla frågor haha

Senast redigerad av troligengud 2025-04-13 kl. 16:57.
Citera
2025-04-13, 16:58
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Man svarar 'mitten" svaren på alla frågor så hamnar man bland de 95% av andra.

Ingen bra idé!

En polare gjorde det och kom inte vidare, trots mer eller mindre pott på IQ-delen.

Har själv gjort liknande tester nyligen, och personlighetsdelens slutsats stämde rätt bra, men inte helt korrekt.

IQ-delen - jag är HELT ointresserad av att se vilka boxar som ska fyllas med vad och inte.
De jag känner skulle dock inte kalla mig för ointelligent precis, och jag är en erkänt suverän förhandlare, men på dessa tester presterar jag dåligt.
Citera
2025-04-13, 17:02
Medlem
SkylineSixs avatar
Dumbo tester egentligen.. Inte blir arbetsgivarna klokare av tusen frågor. Det är hur duktig man är på jobbet som gäller. Bättre då att låta arbetstagaren få provjobba och visa vad hen går för?

5-15 frågor hade räckt gott och väl ;-) Less i more..
Citera
2025-04-13, 17:06
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Känner flera som fått gå igenom flera intervjuer och tester senaste tiden (psykologtest med flera hundra frågor) för väldigt simpla jobb dessutom.

Vinnarna är ju de som säljer testerna.

Köparna får en falsk trygghet.

Gjorde nyligen tester för ett jobb och det gick bra. Sen hade jag en intervju, där frågan var -"Hur stor erfarenhet har du av XXXX?"

Inget sa jag, och inget kring den kunskapen hade nämnts i annonsen.

-"Ja, det är tyvärr ett måste."

Den rekryteringsfirman fick inget vidare bra betyg i uppföljningen.
Citera
2025-04-13, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Ingen bra idé!

En polare gjorde det och kom inte vidare, trots mer eller mindre pott på IQ-delen.

Har själv gjort liknande tester nyligen, och personlighetsdelens slutsats stämde rätt bra, men inte helt korrekt.

IQ-delen - jag är HELT ointresserad av att se vilka boxar som ska fyllas med vad och inte.
De jag känner skulle dock inte kalla mig för ointelligent precis, och jag är en erkänt suverän förhandlare, men på dessa tester presterar jag dåligt.

Det är ju detta som är så jävla korkat med dylika tester. De mäter din förmåga att se samband på ett sätt. Men vidden av mänskliga förmågor och intelligens är så mycket bredare så de kommer missa många talanger.

Det är inte många jobb som en så smal förmåga är relevant.
Citera
2025-04-13, 17:42
Medlem
Frontlinjens avatar
Det kan tyckas omständligt med dessa tester, men en fördel är att det minskar tyngden av akademisk examen för tekniska jobb.

Är du självlärd och duktig skall du få bra resultat på välgjorda tester (vilket alla på marknaden absolut inte är dock).
Citera
2025-04-13, 17:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Tror det har att göra med om man svarar sanning och hur troligt det är att man kan utpressas?

Det är kanske så vi resonerar - men DE kanske vill ha väldigt urspårade individer som DE kan utpressa?
Citera
2025-04-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
håller helt med dig, men som det verkar så är det just för de enklaste tjänsterna de verkar tillämpa detta trams. Vet flera vänners barn som fått genomgå sånt trams bara för att försöka få en vanlig jävla lagertjänst eller butiksbiträdetjäst. Jag har själv ett "avancerat" jobb som kräver fyra år på universitetet, har dessutom diverse interna utbildningar och leverantörsutbildningar, men ett nytt jobb för mig är bara ett telefonsamtal bort. Rätt konstigt egentligen om man nu ska se det på det sättet.

Nej, det är fullkomligt logiskt faktiskt.
Ett jobb som kräver 4 år på universitet har redan sållat bort en majoritet av potentiella sökande och kommer troligtvis bara att sökas av folk som passar rätt bra för uppgiften.
Ett jobb som kräver noll utbildning har inte den gallringen så precis varenda stolpskott kommer att söka.

Jag har själv erfarenhet från att anställa folk och tro mig, det är extremt frustrerande när man lägger ut enkla tjänster och får hundratals sökande som inte ens är intresserade av att få jobbet, dom söker bara för att få behålla bidragen. Man måste trots det gå igenom alla ansökningar för att hitta dom som verkligen vill ha jobbet, vilket är tröttsamt, tidsödande och dyrt. Jag överdriver inte när jag säger att ratio runt 10 vettiga på 1000 ansökningar inte är ovanligt.

Jag har aldrig använt mig av sådana tester själv men jag har full förståelse för dom som gör det, och det är inte alls osannolikt att jag också kommer att göra det i framtiden. Som någon sa, se det som en captcha, den är där för att gallra ut "riktiga" människor.
Citera
2025-04-13, 18:19
Medlem
Verkar löjligt, vilket företag kräver detta?
Citera
2025-04-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Nej, det är fullkomligt logiskt faktiskt.
Ett jobb som kräver 4 år på universitet har redan sållat bort en majoritet av potentiella sökande och kommer troligtvis bara att sökas av folk som passar rätt bra för uppgiften.
Ett jobb som kräver noll utbildning har inte den gallringen så precis varenda stolpskott kommer att söka.

Jag har själv erfarenhet från att anställa folk och tro mig, det är extremt frustrerande när man lägger ut enkla tjänster och får hundratals sökande som inte ens är intresserade av att få jobbet, dom söker bara för att få behålla bidragen. Man måste trots det gå igenom alla ansökningar för att hitta dom som verkligen vill ha jobbet, vilket är tröttsamt, tidsödande och dyrt. Jag överdriver inte när jag säger att ratio runt 10 vettiga på 1000 ansökningar inte är ovanligt.

Jag har aldrig använt mig av sådana tester själv men jag har full förståelse för dom som gör det, och det är inte alls osannolikt att jag också kommer att göra det i framtiden. Som någon sa, se det som en captcha, den är där för att gallra ut "riktiga" människor.

Handlade inte detta om it-jobb?
Citera
2025-04-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det är kanske så vi resonerar - men DE kanske vill ha väldigt urspårade individer som DE kan utpressa?
Inte helt omöjligt, nu gled min foliehatt ner en bit till🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in