2025-04-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alla barn äter inte alltid i skolan. Dessutom är barn ofta hemma vid sjukdom. Sedan har du alla helgdagar, lördagar, söndagar och lovdagar

Förr sa man att ett barn kostar lågt räknat 1 mkr till 18-årsdagen. Idag får man nog räkna med betydligt mer. Har man massor av barn blir det otroligt dyrt. Bara att åka på semester med stor familj kan lätt kosta 100 tkr.

Kollar på reda till Thailand för oss fyra, billigaste är från 65k för 2 veckor plus pengar till mat och nöjen, så runt 85k.
Citera
2025-04-13, 15:36
Medlem
Det är inte fråga om jungfrufödslar och ensamstående föräldrar är sälla änkor och änklingar. Hur kan den andra föräldern tillåta att hens barn bara har 400:- per månad att dela med boendeförälderna och syskonen.

Om det är så illa så är ett alternativ att bosätta sig i en mindre och billigare lägenhet. Ett alternativ är att föräldrarna skärper till sig i umgängeskonst och flyttar ihop med alla barnen i en barnkammare och ett sovrum för föräldrarna. Överlämna vårdnaden till "umgängesföräldern" och skicka själv underhållsbidrag. Riksförsäkringsverket är frikostiga att skriva av skuldebergen underhållspliktiga byggt upp genom åren. D¨är man ledig från barn all arbetstid och kan självstyra över hur mycket eller lite man har råd och vill umgås med sina barn,
Citera
2025-04-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Är man i hennes ålder och får ut 16k i månaden har man misslyckats totalt. Klart som fan pengarna inte räcker när man skaffat 3 ungar också?

Suck
Man ska inte kunna få ut 16k i månaden efter skatt för ett heltidsarbete i Sverige , år 2025.Det borde vara olagligt.
Den arbetsplatsen borde inte få existera överhuvudtaget.
Citera
2025-04-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Något jag är nyfiken på är hur alla invandrade somaliska 5-barnsfamiljer klarar sig.
Jag misstänker att de får mer bidrag än svenskar i samma situation.

En annan sak som jag förundras över. Folk som vägrar ta skitjobb för låg lön klandras för att de är kinkiga och kräsna. Folk som kvinnan i reportaget som ändå jobbar med skitjobbet klandras för att hon har så låg lön. Hur går det ihop?

Som grädde på moset är dessa lågbetalda jobb ofta dessutom i offentlig sektor eller har offentlig sektor som uppdragsgivare. Har inte kommuner råd att betala anständiga löner? Vad är det för jävla skitland vi bor i???

Till att börja med så är de ekonomiska när det gäller det basala behovet.
De delar gärna på bostad och matkostnader för att kunna ha pengar över för att sitta och fika.

Jag tänker oxå att hur man än vänder på sig så sitter röven alltid bak. Har du för dyra kostnader i förhållande till dina utgifter, ja då får du fan göra något åt saken. Och då menar jag inte vända sig till Aftonbladet….

Sänk utgifterna, ta ett bättre betalt arbete, skaffa nån att dela boende och matkostnader med, pojkvän, kompis eller inneboende spelar ingen roll.

Det här med ”åh, va synd det är om mig för att jag lever på 400kr/mån” är så jävla tröttsamt. Det var väl ingen som tvingade henne att ta just det jobbet?
Hon kunde välja fritt vad hon ville jobba med, och valde ett skitdåligt betalt arbete. Ja då får man ju stå för konsekvenserna själv oxå.
Citera
2025-04-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Man ska inte kunna få ut 16k i månaden efter skatt för ett heltidsarbete i Sverige , år 2025.Det borde vara olagligt.

Eller så gör man något åt saken själv. Hon accepterar ändå sin lön så varför ge henne mer
Citera
2025-04-13, 15:47
Medlem
Citat:

Frågan är väl varför nån ens väljer den sortens jobb, med den sortens betalning?

Du får väl ut mer om du stämplar och går på soc gissar jag.
Citera
2025-04-13, 15:50
Medlem
Citat:
Det enda jävliga och ansvarslösa är att någon i Sverige , år 2025 för ett heltidsarbete ska få 16k i månaden efter skatt.Tragikomedi!
Var framgår det att det är ett heltidsjobb?
Citera
2025-04-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Till att börja med så är de ekonomiska när det gäller det basala behovet.
De delar gärna på bostad och matkostnader för att kunna ha pengar över för att sitta och fika.

Jag tänker oxå att hur man än vänder på sig så sitter röven alltid bak. Har du för dyra kostnader i förhållande till dina utgifter, ja då får du fan göra något åt saken. Och då menar jag inte vända sig till Aftonbladet….

Sänk utgifterna, ta ett bättre betalt arbete, skaffa nån att dela boende och matkostnader med, pojkvän, kompis eller inneboende spelar ingen roll.

Det här med ”åh, va synd det är om mig för att jag lever på 400kr/mån” är så jävla tröttsamt. Det var väl ingen som tvingade henne att ta just det jobbet?
Hon kunde välja fritt vad hon ville jobba med, och valde ett skitdåligt betalt arbete. Ja då får man ju stå för konsekvenserna själv oxå.
Det kan mycket väl vara någon som tvingade henne att ta jobbet med hot om indragen arbetslöshetsersättning eller något annat av de 36 idiotiska bidragen som folk kan klicka se fram till på Försäkringskassans hemsida.Det behövs lag om minimilön i Sverige och den som anställer och sedan inte håller sig till lagen om minsta lön åker in raka vägen i fängelse.
Citera
2025-04-13, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
För några månader sedan var det ett liknande reportage om en annan trebarnsmamma som hette Caroline och var i liknande ålder som inte visste hur man tog hand om sin ekonomi. Nu är det nästan ett identiskt reportage från aftonblaskan.

"Caroline Härdin har inte råd att äta efter att ha gett sina tre barn det de behöver.

Trots jobb och bidrag är ekonomin ett konstant pussel där varje krona räknas.

– Hyran höjs rätt mycket, maten blir dyrare, lönen höjs inte."

"Inte råd med lördagsgodis
Caroline säger att hon brukar få ut cirka 16 000 kronor i lön efter skatt och har därtill bostadstillägg och barnbidrag."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/W0AaKj/trebarnsmamman-caroline-38-lever-pa-400-i-manaden

hon får ut ca 20K netto men lyckats inte behålla något efter alla räkningar... En annan artikel inger fakta om att alla hennes barn är i NPF-spektrat och högst sannolikt har även mamma det. Pappan ute ur bilden för längesedan... Vad är det för snubbe som fortsätter tre gånger dessutom med samma resultat att få barn borde inte vara en rättighet men det är en annan femma.

Snyft reportage. Ska se nu göra ett reportage får de göra sin läxa. Hur mycket till boende och fasta utgifter. Sedan kan vi börja läsa.
Citera
2025-04-13, 15:54
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl vara någon som tvingade henne att ta jobbet med hot om indragen arbetslöshetsersättning eller något annat av de 36 idiotiska bidragen som folk kan klicka se fram till på Försäkringskassans hemsida.Det behövs lag om minimilön i Sverige och den som anställer och sedan inte håller sig till lagen om minsta lön åker in raka vägen i fängelse.

Det finns troligen inget som hindrar henne från att plugga vid sidan om, eller söka bättre betalda jobb m, samtidigt som hon jobbar där, alternativt tar ett extrajobb nånstans.
Citera
2025-04-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns troligen inget som hindrar henne från att plugga vid sidan om, eller söka bättre betalda jobb m, samtidigt som hon jobbar där, alternativt tar ett extrajobb nånstans.
Bla bla det där tänker leder till samhällets förfall på alla fronter.
Citera
2025-04-13, 15:58
Medlem
Citat:
Bla bla det där tänker leder till samhällets förfall på alla fronter.
*Tänket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in