2025-04-13, 11:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Arlanda Express kostar 340 kr/vuxen.

Är man 2 personer så får man en rabatt på 90 kronor.

Pensionär? Är du det? Då kostar det 210 kronor.

Varför måste du smutsa ner forumet med skitsnack hela tiden. Har du inget bättre att göra?

Du har rätt i att "Flygbussarna" inte tar 96 kr. Billigast är 209 kr t/r

Sen kanske personen tänker på lokaltrafik.
Fixbus tar tydligen 79 kr, vilket framgår tidigare i tråden.
En person kostar 340 kr på Arlanda Express, två personer kostar 460 kr, dvs 230 per person.
Pernsionär kostar 210 kr. Alltså drygt 200 kr.
Precis som jag skrev, så vad är skitsnack med det?
Citera
2025-04-13, 12:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Några år sen fick man inte borda tåget om man inte köpte speciella biljetter för just Arlanda Express. Andra tåg som gick där (lokaltågen etc.) kostade vanlig billig biljett, men man fick inte stiga på/av vid flygplatsen. Var ett rabalder för typ 15 år sedan i TV på den tiden.
-Minns jag som göteborgare.. Alltså monopol.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Måste ALLA andra tågbolag betala en avgift till A-train för att få köra till Arlanda? Det hade jag ingen koll på. Riktigt sjukt. Jävla idiotpolitiker som klubbat igenom den dealen.
Det är inte själva resan till/från Arlanda med andra operatörer som kostar extra, det är avstigande/påstigande på flygplatsens stationer.

Flix verkar huvudsakligen köra till ca Stockholm C och konkurrerar därmed huvudsakligen med priset, Flygbussarna kör även till andra platser, bland annat Liljeholmen, och kan därmed vara intressant för resenärer som inte vill behöva byta.

En bisarr detalj i jämförelse med det här tågpriset är att den järnväg som nu planeras till Landvetter flygplats efter lite politisk kohandel i regionen ser ut att resultera i snabba tåg mellan Göteborg och flygplatsen för under 40 kr (i dagens pris). Vi får se hur det blir med det.
Citera
2025-04-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

De (A-train AB) har en operativ vinstmarginal över tid på ca 40%, med hänsyn till finansiella kostnader ca 30%, med undantag pandemiåren då. Skumning av årsredovisningar ger mig att en välskött statlig organisation (nu finns det visserligen inga sådana kvar) hade kunnat köra samma låda med ungefär halva biljettpriset.

Det "dyra" i sammanhanget är egentligen kostnaden för spåren till Arlanda, inte att köra tågen per se.

Citat:
Är inte ocker olagligt i Sverige?

Så kallad "Offentlig privat samverkan" eller OPS är fullt lagligt i Sverige, dock ger metoden ofta ganska snurriga effekter, då byråkraterna blir omsprungna av välsydda kavajer utan vara sig moralisk eller etisk kompass.
Citera
2025-04-13, 13:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om man har SL-kort så är det smidigaste i förhållande till priset att ta vanliga pendeltåget till Arlanda.

Kostar 147 kr att släppas in på flygplatsen från stationen.
Citera
2025-04-13, 13:12
Medlem
Köp biljett med flixbussappen så kostar resan 69 kr. Svenska folket har helt enkelt blivit idioter!! Extremt dumma har ni blivit.

Ingen prismedvetenhet längre. Därför ni klagar på matpriser samtidigt som ni köper enorma mängder läsk och godis.

Vad hände med Sverige?? Vänstern och blattarna har sänkt eran IQ verkar det som.

Eller så betalar man Arlanda express för den ”lyx” det är. Antar att det inte är så dyrt för kapitalstarka utlänningar eller de svenskar som tjänar riktigt bra.

Resten av er får fan lära er att va mer prismedvetna. En återgång till lite mer fattiga tider. Anpassa er eller gå under. Idioter
Citera
2025-04-13, 13:20
Medlem
Alla äger inte bil som bor centralt Stockholm
Ska den dessutom stå kvar på Arlanda så blir det ofta svindyrt

Tåg är relativt enkelt om man bor nära centralen
350 kr för tåg eller 500 - 600 med Taxi från Stockholm
Har för mig att tåget går var 12e minut och tar runt 20 minuter
Medan bussar går mer sällan
Senast redigerad av Max1494 2025-04-13 kl. 13:32.
Citera
2025-04-13, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Får man tag på en studentkod kan man resa för 160kr enkelväg, gjorde det i vintras. Bara på hemvägen dock

Jag skulle inte ens betala 160kr för det tåget när bussen finns för 79kr, till exakt samma destination och direkt från terminalen.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bolt kostar 514. Åker man 2 pers = 257
Då åker man från hemma-dörren till terminalen eller vice versa
Med Arlanda Express hamnar man på kuk-centralen och måste böga med t-bana eller taxi därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Taxi är ju ännu dyrare så betydligt billigare…. Annars kan du ju åka kommunalt .. allt handlar om vad man vill lägga pengar på .. jag hade då fan aldrig pallar ta buss och pendel , byta till t-bana och släpa väskor efter en lång resa… särskilt en het sommardag med varma bussar och mycket folk, eventuella förseningar ..

Jag jämför inte med taxi, jag jämför med bussen för 79kr.
Jag kan dock hålla med om att jag hellre hade tagit taxi/bolt om jag ändå ska lägga sådana fantasisummor bara på att ta mig från flygplatsen. Det är därför jag inte riktigt förstår AEs målgrupp.
Citera
2025-04-13, 13:27
Medlem
En normal person tar en taxi dörr till dörr.
Citera
2025-04-13, 13:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Det är för att människor med pengar värderar tid högre än pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Fan va fattiga ni är. Klart man tar Arlanda Express.
Har ni inte jobb med lön?

Fan vad fattiga ni är, varför tar ni inte taxi direkt till dörren?
Skralt med soc eller?
Citera
2025-04-13, 14:03
Medlem
Sunimods avatar
Vilket jävla gnäll.
Antingen åker man med Arlanda Express eller så åker man dit på annat sätt.
Men att gnälla över pris på 340 kr är larvigt.
Åk hur faen ni vill.
Jag brukar åka med Arlanda Express för att det är enkelt och praktiskt.
Hade åkt även om det kostat 500 kr.

De gånger jag betalar själv är resan med Arlanda Express den billigaste delen.
Taxi till tåget + Tåg + Arlanda Express + Flyg + Transfer till hotell + Hotell + Mat och dryck mm på resmålet.
Då är 340 kr en spott i havet.
Allt gånger 2 då frugan åker med de gångerna vi är på semesterresor.
Citera
2025-04-13, 14:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag skulle inte ens betala 160kr för det tåget när bussen finns för 79kr, till exakt samma destination och direkt från terminalen.

Jag jämför inte med taxi, jag jämför med bussen för 79kr.
Jag kan dock hålla med om att jag hellre hade tagit taxi/bolt om jag ändå ska lägga sådana fantasisummor bara på att ta mig från flygplatsen. Det är därför jag inte riktigt förstår AEs målgrupp.
Håller med. Förstår inte heller AEs målgrupp.
Folk åker ju ofta till flyget på obekväma tider med stort bagage - och då vill man inte göra en dubbel resa kollektivt. Ska man ändå ut med resväskan i tunnelbana eller buss för att komma till centralen kan man lika gärna ta Flygbussen för 79kr. Den går ju från centralen också.
Citera
2025-04-13, 14:44
Medlem
Arlanda Express tar 18-20 minuter - hur lång tid tar buss?

Fakturerar man kunden 1000-1500 kr/timme så kan det ju löna sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in