2025-04-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
En del försöker att förhäva sig över de som tycker att Arlanda Express är dyrt.

Det kallas att trolla.
Jag hade inte tagit något inlägg som använt sig av ordet 'fattig' i denna tråd seriöst.
Citera
2025-04-13, 10:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
79 kr? Vilken buss var det? Vanliga flygbussen kostar över en hundring och tar evigheter, ARN EX tar 18 minuter, är man två (eller pensionär) kostar det ca 200 kr per pers, lätt värt det.
Bolt kostar 514. Åker man 2 pers = 257
Då åker man från hemma-dörren till terminalen eller vice versa
Med Arlanda Express hamnar man på kuk-centralen och måste böga med t-bana eller taxi därifrån.
Citera
2025-04-13, 10:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?

Till att börja med så är det företag o företagare - sen är det sommarpris - har för mig 2 för 200.
Jag följde min invandrardam o parade ihop henne med någon amerikan som varit på jobb i norge
o här - han blev jätteglad. Jag själv parade ihop mig med en kvinnlig utländsk läkare som också
blev jätteglad. Utlänningarna har dels inte fattat detta + reser ensamma.

VAD TYCKER TS OM SCAMMEN/RÖVARPRISET FÖR UTGÅNG ARLANDA MED PENDELN?

V0FF0R HAR DET BLIVIT PÅ DETTE VIS - JO DÄRFÖR ATT ARLANDA EXPRESS SKULLE GE HELA SKITEN TILL STOCKHOLMS STAD - MEN STOCKHOLMS STAD/SL OR WHATEVER GAV A E ETT FÖRLÄNGT FÖRMÅNLIGT AVTAL SÅ ATT DE SKALL FORTSÄTTA ATT SKÄRA GULD MED TÄLJKNIV PÅ ANKDAMMSFOLKETS OCH TURISTERS BEKOSTNAD - undrar hur mycket de dom gick med på detta avtal fick o vad de fick

Låt oss säga att man snackar ihop sig med 3 pers till i Arlanda o tar taxi - hur mycket kostar det per näsa dvs taxi :4 till centralen
Senast redigerad av SC430 2025-04-13 kl. 10:38.
Citera
2025-04-13, 10:38
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- "340kr" svarade han.

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

Taxi är ju ännu dyrare så betydligt billigare…. Annars kan du ju åka kommunalt .. allt handlar om vad man vill lägga pengar på .. jag hade då fan aldrig pallar ta buss och pendel , byta till t-bana och släpa väskor efter en lång resa… särskilt en het sommardag med varma bussar och mycket folk, eventuella förseningar ..
Senast redigerad av Menea 2025-04-13 kl. 10:40.
Citera
2025-04-13, 10:39
Medlem
Det är för att människor med pengar värderar tid högre än pengar.
Citera
2025-04-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter
Det kallas att trolla.
Jag hade inte tagit något inlägg som använt sig av ordet 'fattig' i denna tråd seriöst.

Du har nog rätt, även om de som trollar säkert hyser denna syn på ”fattiga”.
Citera
2025-04-13, 10:43
Medlem
Fan va fattiga ni är. Klart man tar Arlanda Express.
Har ni inte jobb med lön?
Citera
2025-04-13, 11:06
Medlem
I Helsingfors går pendeltåget via flygplatsen. Kostar inte extra utöver den vanliga taxan för pendeltåg.
Citera
2025-04-13, 11:11
Medlem
Tar hellre egen bil och betalar för parkering. Åka dit i god tid och slippa stressa. Skönt att bara kunna köra hem direkt när man kommit tillbaka.

Men Arlanda Express kan väl vara bra när de har kampanjer. För folk som kanske jobbar på Arlanda eller flygbolagen (månadskort).
Citera
2025-04-13, 11:15
Medlem
Det som är riktigt irriterande är inte priset på Arlanda express utan att de har ensamrätt, till 2050, på trafiken till Arlanda. Därför måste man betala en avgift till dem när man tar pendeltåget. Dessutom ägs de av en australiensisk pensionsfond och centralbanken i Kina (samt subventioneras tydligen av svenska skattebetalare). Tack Mats Odell!
Så järnvägen mellan Sveriges huvudstad och rikets största flygplats kontrolleras av Kinas kommunistiska parti.
Allt ni inte vill veta om detta finns på Wikipedia.
Citera
2025-04-13, 11:23
Medlem
Citat:
- "340kr" svarade han.

Det sjukaste är ju att de till och med tar betalt om du kliver av pendeltåget eller sj på Arlanda. 147kr för att gå några steg på perrongen. Så jäkla dåligt avtal. Och numera förlängt till 2050.
Citera
2025-04-13, 11:50
Medlem
Ska man flyga tidigt på morgonen tycker jag det är värt stålarna för att få sova lite längre än om man tagit flygbussen. Samma sak om man landar sent på kvällen/natten och bara vill hem och sova. Annars tar jag flygbussen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in