2025-04-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Du kanske inte vet det men alla bor inte i stan. Har du ett viktigt möte så kanske det kan vara värt 300:- att inte mista en stor order. Har man ingen tid att passa så kan man sitta i bilköer för 79:-
Visst, alla sätt är bra utom de dåliga...

Somliga jagar, andra upplever.
Citera
2025-04-13, 14:54
Medlem
Ratads avatar
340?

Du påpekade väl "att då ingår det väl en avsugning?"
Citera
2025-04-13, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vilket jävla gnäll.
Antingen åker man med Arlanda Express eller så åker man dit på annat sätt.
Men att gnälla över pris på 340 kr är larvigt.
Åk hur faen ni vill.
Jag brukar åka med Arlanda Express för att det är enkelt och praktiskt.
Hade åkt även om det kostat 500 kr.

De gånger jag betalar själv är resan med Arlanda Express den billigaste delen.
Taxi till tåget + Tåg + Arlanda Express + Flyg + Transfer till hotell + Hotell + Mat och dryck mm på resmålet.
Då är 340 kr en spott i havet.
Allt gånger 2 då frugan åker med de gångerna vi är på semesterresor.

Du är ekonomiskt oansvarig och tror att det är tufft, vi fattar.
Att du hade tagit det även om det kostade lika mycket som att ta en uber direkt från dörren säger ju allt. Men jag antar att du bor i någon sunkig förort och att det hade kostat ännu mer för dig med taxi.
Citera
2025-04-13, 15:00
Medlem
Sen är det väl staten som äger banan och tar ut hög hyra för de som ska trafikera den (särskilt när man vill gå av vid Arlanda).

https://www.allabolag.se/foretag/arlandabanan-infrastructure-ab/stockholm/transportf%C3%B6rmedling/2K158PTI5YI2J
Citera
2025-04-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Speciellt i dag när du kan få en Uber till Arlanda från Stockholm C för mellan 300-400kr. Jag flyger aldrig ensam och delar man på en taxi med 1-3 andra blir det ofta det billigaste alternativet.

JA de var ju billig taxi men bankmaffian har ju gjort så att globalistgrisarna inte emot landets valuta i sverige.

I andra länder går det att betala uber,bolt å såna med riktiga pengar men inte här så då kan man lika gärna ta flixbus (Brukar aldrig va fullsatt) eller åka sl genom märsta.
Citera
2025-04-13, 15:07
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om man har SL-kort så är det smidigaste i förhållande till priset att ta vanliga pendeltåget till Arlanda.

Kostar 147 kr att släppas in på flygplatsen från stationen.
Den riktiga snikvarianten är att ta pendeltåg till Märsta och sedan buss till Arlanda. Ryms inom periodkort eller enkelresa med SL.
Citera
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det märkligaste måste ju ändå vara de som åker med kommunalt med SL till Märsta och sedan med buss(?) därifrån till Arlanda.
Det är väl det billigaste alternativet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Sen är det väl staten som äger banan och tar ut hög hyra för de som ska trafikera den (särskilt när man vill gå av vid Arlanda).

https://www.allabolag.se/foretag/arlandabanan-infrastructure-ab/stockholm/transportf%C3%B6rmedling/2K158PTI5YI2J

Om staten skulle ägt den som i alla andra länder då skulle allt vara frid och fröjd.

Men de mutade borgarna gav ut kassakolinjen till privata bolag som tog ut pengarna ur landet länge sen och sålde vidare bolaget när de tagit in vinsten flera gånger om utan att betala skatt i sverige.

Sen har priset exploderat än mer.

i österrike kostar det 50kr att åka in med komfortabelt snabbtåg cirka 20 min in till city eller 140 spänn med arlanda expressliknande tåg (tar lika lång tid som 50kr tåget)
Citera
2025-04-13, 15:12
Medlem
Citat:
Arlanda Express tar 18-20 minuter - hur lång tid tar buss?

Fakturerar man kunden 1000-1500 kr/timme så kan det ju löna sig.

det tar 35 till 40min med flixbus beroende på avgång.

dvs du får en timlön på cirka 750 till 1050 kr i timmen(som du slipper skatta på) bara på att sitta 15 till 20 min extra på en buss.

Det är definitivt värt det att ta bussen.
Citera
2025-04-13, 15:19
Avstängd
Citat:
Arlanda Express tar 18-20 minuter - hur lång tid tar buss?

Fakturerar man kunden 1000-1500 kr/timme så kan det ju löna sig.

Lägger du över sådana kostnader på dina kunder så hoppas jag att ditt företag konkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
340?

Du påpekade väl "att då ingår det väl en avsugning?"

Den var bra, det ska jag göra nästa gång jag går där, om någon vecka.
Citera
2025-04-13, 15:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Om staten skulle ägt den som i alla andra länder då skulle allt vara frid och fröjd.

Men de mutade borgarna gav ut kassakolinjen till privata bolag som tog ut pengarna ur landet länge sen och sålde vidare bolaget när de tagit in vinsten flera gånger om utan att betala skatt i sverige.

Sen har priset exploderat än mer.

i österrike kostar det 50kr att åka in med komfortabelt snabbtåg cirka 20 min in till city eller 140 spänn med arlanda expressliknande tåg (tar lika lång tid som 50kr tåget)
Själva banan ägs av staten, fast genom ett bolag istället för att blanda in Trafikverket. Sedan har ett annat bolag, som bytt ägare några gånger, rätten att använda banan.
Citera
2025-04-13, 15:22
Avstängd
Citat:

Det är inte ens staten, inte den svenska åtminstone. Då hade det inte varit lika illa. Pengarna går direkt till de kinesiska och australiensiska ägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in