2025-04-13, 07:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När investeringen i järnvägs- och stationsinfrastrukturen var färdigställd
överlämnades denna av A-Train till AIAB. Som ersättning för sin investering
och för underhållet och driften därav harA-Train under koncessionstiden
tilldelats en ensamrätt att driva snabbtågspendeln och att uppbära samtliga
biljettintäkter från resenärerna på snabbtågspendeln. A-Train har även tilldelats
en rätt att ta ut avgifter från andra tågoperatörer som kör på Arlandabanan till
och från Arlanda.

Konceptionstiden upphör 2050!
Källa:
https://www.regeringen.se/contentassets/123db4ca2abe414bb7b9c55ee17667b4/arlandabanan-infrastructure-ab.pdf

Det är möjligt att de har monopol för sina egna tåg men det stannar ett antal andra tåg från olika bolag på stationen Arlanda.
Citera
2025-04-13, 07:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Du förstår inte vad ett monopol är. De tar ut extraavgifter för alla tåg till Arlanda. Det hade varit bättre om staten drivit skiten och tagit 340 kronor, för det hade pågått i högst fem år innan folk fått nog. Politikerna hade bytts ut efter hand. Detta pågår till 2050. Det är mer än galenskap och det är politiskt beslutat.

A-train som driver Arlanda Express har INTE monopol på tågtrafiken till Arlanda eftersom det går ett antal andra tåg med flera olika bolag till stationen Arlanda.
Citera
2025-04-13, 07:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är möjligt att de har monopol för sina egna tåg men det stannar ett antal andra tåg från olika bolag på stationen Arlanda.

-Som måste betala avgift till Arlanda Express... Till 2050.
Citera
2025-04-13, 07:51
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
A-train som driver Arlanda Express har INTE monopol på tågtrafiken till Arlanda eftersom det går ett antal andra tåg med flera olika bolag till stationen Arlanda.

Du har inte koll på vilket monopolistiskt inflytande de har. De har rätt att ta ut orimliga avgifter för alla tågresenärer till Arlanda på alla tåg. Det spelar ingen roll om det står något annat på tågen. Det är en prissättning som påverkar all spårtrafik till Arlanda och som gör att betydligt färre tar tåget till Arlanda än vad det borde vara.

Det är ett marknadsmisslyckande!
Citera
2025-04-13, 07:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Komfort har ett värde. Sluta vara fattig.

Arlanda express är inte ens mer komfortabel än bussen för 79kr. Det är längre att gå till tåget från terminalen än till bussen.
Citera
2025-04-13, 07:58
Medlem
KlappMungons avatar
Bra mycket trevligare än att trängas med socialgrupp 3 på flygbussen.
Citera
2025-04-13, 07:59
Medlem
Det har monopol för spårbunden trafik till och från Arlanda/T-Centralen. Skicka tackkort till Carl Bildt och Moderaterna. Entreprenörskap heter det 🙃
Citera
2025-04-13, 07:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Som måste betala avgift till Arlanda Express... Till 2050.

Måste ALLA andra tågbolag betala en avgift till A-train för att få köra till Arlanda? Det hade jag ingen koll på. Riktigt sjukt. Jävla idiotpolitiker som klubbat igenom den dealen.
Citera
2025-04-13, 08:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Du har inte koll på vilket monopolistiskt inflytande de har. De har rätt att ta ut orimliga avgifter för alla tågresenärer till Arlanda på alla tåg. Det spelar ingen roll om det står något annat på tågen. Det är en prissättning som påverkar all spårtrafik till Arlanda och som gör att betydligt färre tar tåget till Arlanda än vad det borde vara.

Det är ett marknadsmisslyckande!

Måste ALLA andra tågbolag betala en avgift till A-train för att få köra till Arlanda? Det hade jag ingen koll på. Riktigt sjukt. Jävla idiotpolitiker som klubbat igenom den dealen.
Citera
2025-04-13, 08:01
Medlem
Lukas-s avatar
Som jämförelse kostar det 150:- att åka Øresundståg från Malmö C till Nordens största flygplats Kastrup. Resan tar 23 minuter och tågen går dygnet runt.

Arlanda Express är ett rån och Arlanda upplevs som en svensk inrikesflygplats.
Citera
2025-04-13, 08:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Jag gör det, det är värt det. Snabbt och tyst.

Citat:
Ursprungligen postat av HarryJesus
Jag tar alltid Arlanda express. Otroligt smidigt, speciellt om man använder T-banan.

Men bra att det finns andra alternativ om man är fattig.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är man så fattig att man inte har råd med Arlanda Express så bör man nog undvika att åka till Arlanda.

Åker alltid Arlanda Express när jag ska åka med flyget.
Smidigt och funkar nästan alltid. Bra plats för resväskor.

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Bra mycket trevligare än att trängas med socialgrupp 3 på flygbussen.

Bra sätt att skriva "jag köper skit och behöver en god man som tar hand om min ekonomi". Dessutom stödjer ni ett vidrigt företag som parasiterar på svenska skattemedel.
Citera
2025-04-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Japp. Det är så det fungerar i Sverige, från kommunal nivå till riksdags nivå. Om du blir upprörd över 340 kr resekostnader så lär du gå i taket när du väl inser att der förskingras miljarder varje år av skattebetalarnas pengar till politikers och privata fickor.

Jag jobbade ett tag på kommunal nivå och upptäckte slöserier på några dussin miljoner per år och då hade jag inte ens börjat ”gräva” 😁
Det sjuka var att ingen brydde sig märkbart heller när jag uppmärksammade det utan fortsatte att snacka skit och fika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in