2025-04-10, 17:22
Medlem
omegababs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossmansgx
Vad hamnade alla på för poängantal?
Själv, 60 +-2 på verb och 77+-1 på kvant

Kommer du ihåg vad du svarade på näst intill varenda fråga?
Citera
2025-04-10, 17:59
Medlem
Citat:
Vad hamnade alla på för poängantal?
Själv, 60 +-2 på verb och 77+-1 på kvant

77/80 på verb, på kvant kommer jag inte ihåg exakt hur jag svarade på alla frågor, men ca 50/80. Behöver knappast nämna att matematik inte är min starka sida? Särskilt inte XYZ.
Citera
2025-04-10, 23:41
Medlem
Vad tycker ni om svårighetsgraden på verb-delen i jämförelse med föregående prov?

Tror ni att den 20% ökningen av skrivande detta år har en påverkan på normeringen? Ändras demografin av skrivande tillräckligt för att påverka?
Citera
2025-04-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsacks
Vad tycker ni om svårighetsgraden på verb-delen i jämförelse med föregående prov?

Tror ni att den 20% ökningen av skrivande detta år har en påverkan på normeringen? Ändras demografin av skrivande tillräckligt för att påverka?

Svårt och säga, beror mycket på vilka de nya är som skriver. Är det många äldre kan jag tänka mig att verbala delen ökar. Men samtidigt borde då kvantitativa sänkas eftersom dessa antagligen inte har pluggat matte på länge.
Citera
2025-04-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omegabab
Kommer du ihåg vad du svarade på näst intill varenda fråga?

Ja, kommer ihåg näst intill alla mina svar. Men +- där jag var osäker på vad jag svara
Citera
2025-04-11, 12:38
Avstängd
Aldrig gjort provet. E det svårt?? Vad e vanligaste resultatet?
Citera
2025-04-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evjon123
Aldrig gjort provet. E det svårt?? Vad e vanligaste resultatet?

Vanligaste resultatet är 0,89 tror jag efter normering. Men poängmässigt varierar det. Om det är svårt så är det helt individuellt
Citera
2025-04-11, 13:13
Medlem
omegababs avatar
Citat:
Ja, kommer ihåg näst intill alla mina svar. Men +- där jag var osäker på vad jag svara

Gick igenom det själv. Såg ut ungefär som ditt fast omvänt. Sitter och räknar 30 sekunder för länge på varje kvantitativ uppgift, och måste gissa de sista frågorna, medan jag är klar med det verbala 25 min innan tiden är slut. Önskar att man kunde använda lite av den tiden till det matematiska Tur fan att jag inte ska plugga något matematiskt.

79/80 verb, 55-65/80 kvant, beroende på tur med gissningar och vad några svar jag glömt bort blev.
Citera
2025-04-11, 16:09
Medlem
Citat:
Gick igenom det själv. Såg ut ungefär som ditt fast omvänt. Sitter och räknar 30 sekunder för länge på varje kvantitativ uppgift, och måste gissa de sista frågorna, medan jag är klar med det verbala 25 min innan tiden är slut. Önskar att man kunde använda lite av den tiden till det matematiska Tur fan att jag inte ska plugga något matematiskt.

79/80 verb, 55-65/80 kvant, beroende på tur med gissningar och vad några svar jag glömt bort blev.

Grymt bra ju! Har du några verb tips?
Citera
2025-04-11, 20:32
Medlem
omegababs avatar
Citat:
Grymt bra ju! Har du några verb tips?

Nja, tror inte att jag har något nytt att komma med. Var en bokslukare när jag var yngre, och även om jag inte läser i närheten av samma utsträckning längre sitter det kvar. Under själva provet gör jag först orddelen, sen går jag direkt till meningskompletteringen, därefter engelskan. Den svenska läsförståelsen är den mest komplicerade delen i mitt tycke, och då är det skönt att ha de andra avklarade så snabbt som möjligt, så att man undviker att känna sig stressad när man försöker tyda texterna. Om jag märker att jag fastnar på någon fråga för länge fyller jag i det svar jag lutar mot, men markerar frågan för att komma tillbaka senare och tänka över det en gång till. De sista minuterna spenderar jag mest med att dubbelkolla så att alla ifyllningar hamnade där de skulle.

Du hade ju inga taskiga resultat du heller Fungerar väl för det mesta, möjligtvis HHS/indek/någon läkarutbildning som kräver mer.
Senast redigerad av omegabab 2025-04-11 kl. 20:36.
Citera
2025-04-12, 23:24
Medlem
Citat:
Nja, tror inte att jag har något nytt att komma med. Var en bokslukare när jag var yngre, och även om jag inte läser i närheten av samma utsträckning längre sitter det kvar. Under själva provet gör jag först orddelen, sen går jag direkt till meningskompletteringen, därefter engelskan. Den svenska läsförståelsen är den mest komplicerade delen i mitt tycke, och då är det skönt att ha de andra avklarade så snabbt som möjligt, så att man undviker att känna sig stressad när man försöker tyda texterna. Om jag märker att jag fastnar på någon fråga för länge fyller jag i det svar jag lutar mot, men markerar frågan för att komma tillbaka senare och tänka över det en gång till. De sista minuterna spenderar jag mest med att dubbelkolla så att alla ifyllningar hamnade där de skulle.

Du hade ju inga taskiga resultat du heller Fungerar väl för det mesta, möjligtvis HHS/indek/någon läkarutbildning som kräver mer.

Jaha så pass, blir väl att plocka upp boken inför nästa prov då haha.
Citera
2025-04-13, 11:39
Medlem
omegababs avatar
Citat:
Jaha så pass, blir väl att plocka upp boken inför nästa prov då haha.

Sorry om det framstod som skrytande, inte meningen Det vägs ju upp av min matteförmåga.

Ordningen jag följer går ju att användas av alla, säkert någon som har föreslagit den tidigare. Men vad man behöver plugga på är givetvis individuellt. Om det är den svenska delen som brister lite är det nog lika värdefullt att läsa tidningsartiklar och liknande som böcker, men allt läsande hjälper. Se bara till att inte läsa det som praktikanterna skriver! Annars är 1800-talslitteratur givande, många långa meningar och något arkaiska uttryck som kommer väl till hands under provet.

Mitt enda andra tips på provet är att hastigt titta över en eller två av frågorna inner du läser texterna. Om man försöker minnas alla frågor på en gång riskerar det att glömmas så fort man börjar läsa. Med min metod blir det lättare att besvara de två första frågorna, och sedan vet man var man inte ska leta när man besvarar de sista. Men det är individuellt såklart, olika knep för olika människor.

Har du några tips på kvanten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in