2025-04-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omegabab
Sorry om det framstod som skrytande, inte meningen Det vägs ju upp av min matteförmåga.

Ordningen jag följer går ju att användas av alla, säkert någon som har föreslagit den tidigare. Men vad man behöver plugga på är givetvis individuellt. Om det är den svenska delen som brister lite är det nog lika värdefullt att läsa tidningsartiklar och liknande som böcker, men allt läsande hjälper. Se bara till att inte läsa det som praktikanterna skriver! Annars är 1800-talslitteratur givande, många långa meningar och något arkaiska uttryck som kommer väl till hands under provet.

Mitt enda andra tips på provet är att hastigt titta över en eller två av frågorna inner du läser texterna. Om man försöker minnas alla frågor på en gång riskerar det att glömmas så fort man börjar läsa. Med min metod blir det lättare att besvara de två första frågorna, och sedan vet man var man inte ska leta när man besvarar de sista. Men det är individuellt såklart, olika knep för olika människor.

Har du några tips på kvanten?

Haha, nej allt lugnt.

Jag använder samma ordning som dig på verb delen, men planerar att rejält öka mitt läsande inför nästa prov.

När det kommer till kvant så gör jag allt i ordning, och likt dig har jag runt 20 minuter att kolla igenom provet på slutet. Det enda tipsen jag riktigt har är att kunna alla typer av frågor som kan komma på nog och dtk för ofta är det samma "fråga" bara med olika siffror. För kva icg xyz gäller det bara att vara säker på alla olika regler upp till matte 2. Sedan att öva under tidspress.
Citera
2025-04-21, 14:38
Medlem
aspenorres avatar
Tjena!
(Repost! då tidigare tråd stängdes och vill kunna svara på de svar jag får samt fråga er som ger tips etc.)

Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag ska i höst skriva HP (19 oktober)
Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Matten däremot är ett trauma – har alltid varit lost där. Men!
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".

Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.

Så jag vill höra från er som lyckats:

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),
- Eller rentav... fuskade (👀 no judgement – bara lärdomar).

Mina frågor:

- Måste man vara född med mattehjärna, eller kan man nöta sig dit?
- Hur pluggade ni till de kvantitativa delarna? (XYZ, KVA, NOG, DTK)
- Vad är mest värt att fokusera på tidigt?
- Vad kunde ni skita i?

- Hur tänker ni när ni får en fråga ni inte förstår direkt?
- Vad letar ni efter i uppgiften?
- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?

- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?

- Vad gav mest poäng per pluggad timme?
- Värt att nörda NOG? Eller KVA och XYZ all the way?

- Vad var era aha-moment?
- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.

- Hur tränade ni tempo, fokus, stresshantering?
- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?

- Hur lång tid tog det för er att gå från mediokra resultat till toppnivå?
- Vad var det som faktiskt gjorde skillnad?

Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.

Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.

Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄
Citera
2025-04-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspenorre
Tjena!
(Repost! då tidigare tråd stängdes och vill kunna svara på de svar jag får samt fråga er som ger tips etc.)

Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),

Mina frågor:

- Vad kunde ni skita i?

- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?

- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?

- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.

- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?

Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.

Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.

Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄
Lägg ner. Du har inte vad som krävs. Olika människor föds med olika förmågor och du har inte fötts med förmågan att få 2.0 på högskoleprovet.
Citera
2025-04-21, 16:11
Medlem
Jag skrev 1,8 på HP, men det var längesen. Vete tusan hur det gick till, jag är absolut inte exceptionellt intelligent och jag förberedde mig inte på något sätt. Jag har väl ett medfött någorlunda logiskt tänkande och var nog rätt allmänbildad (läste mycket, men inget direkt avancerat). Bäst var jag på den språkliga delen om jag minns rätt. Matematikdelen kanske var lättare än nu. Jag har aldrig varit någon stjärna i matte.

Jag sökte dock aldrig in till någon högre utbildning efteråt.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2025-04-21 kl. 16:13.
Citera
2025-04-22, 16:43
Medlem
Citat:
Tjena!

Hur fan gjorde ni det?

Hur mycket har du fått på matten? Du har tur i att kvant är lättare att träna upp än verbala, tror du absolut kan lyckas om du satsar och har en bra plan!

Jag fick 1,3 på kvant första gången utan att ha pluggat, sen repeterade jag matte 1 och 2 och körde matte 3 på komvux och fick 1,7 på kvant nästa gång. Behövde få snäppet bättre så köpte HP guidens kurs och fick 1,8 efter det. Jag tyckte HP guiden hade ett super upplägg och jag följde deras plan helt och fick igenom hela "all matte du behöver" och nästan alla övningsuppgifter som tillhör. Sen hann jag inte mer dock, men var ändå värt för mig. Även om du inte vill betala (för det är galet dyrt) så är forumet där väldigt användbart! Men det går också att lära sig hela matte 1 och 2 ordentligt genom att låna 5000-böckerna på bibblan. Sen så skrev jag ut gamla kvantprov och gjorde på tid hemma. Kunde till slut på 2,0 ibland hemma, men man ska ju ha tur för att det ska gå lika bra när det gäller.

För mig var det viktigt att vänja mig vid hur lång provdagen är, för jag tycker det är jättesvårt att behöva koncentrera sig hela dagen. Så jag började med att plugga typ 10-14 och sen ökade jag så att jag på slutet var på bibblan innan 09 och inte gick förrän ca 1630. Och då såg jag till att ta lunch och pauser vid samma tider som på högskoleprovet så att jag kunde vänja mig. Det skulle jag verkligen rekommendera! Att skriva högskoleprovet handlar mycket om att kunna prestera när det väl gäller, så man vill ge sig själv de bästa förutsättningarna - det är inte bara att plugga in det man ska kunna utan också behöver man lära sig hur man själv fungerar och anpassa hur man jobbar efter det!
Citera
2025-04-22, 17:33
Medlem
aspenorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moominpappa134
Hur mycket har du fått på matten? Du har tur i att kvant är lättare att träna upp än verbala, tror du absolut kan lyckas om du satsar och har en bra plan!

Jag är något så otroligt dålig inom matten i dagsläget ligger på en estimering 0.7 norm på hela kvant delen just nu, har dock upptäckt att jag trotts nästan 0% närvaro på alla mattelektioner genom åren är en jävel på DTK ligger på en estimering 1.9 där, så de är de andra tre som jag måste ge mig fan på kommande månader, har planerat att köpa matte 1b boken och bara kötta igenom alla dess uppgifter. kommer även försöka göra 1 helt gammalt prov i veckan under tidspress samt olika omständigheter tex, sent på kvällen, bakfull, i stökig miljö och lugn och ro för att öva på att klara av eventuell störningsmoment som kan uppkomma på den faktisk prov dagen. ändå en lättnad att läsa att de flesta anser att kvant delen är där man kan utvecklas och höjas sig mest med plugg etc, då jag ligger rätt bra på verbala från start (estimerad 1.6-1.7 just nu) de är ord och mek som inte klaffar helt, men kör ankideck och ordspel för att få in minst 100-200 nya ord om dagen. samt att de automatiskt kommer tillbaka utifrån spaced repetition rekommenderade intervall.
Citera
2025-04-22, 17:39
Medlem
aspenorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Lägg ner. Du har inte vad som krävs. Olika människor föds med olika förmågor och du har inte fötts med förmågan att få 2.0 på högskoleprovet.

det är inte 2.0 jag behöver för att komma in där jag vill utan siktar så pass högt och pluggar med det som mål för att skapa en större gråzon av resultat mellan de jag pluggat för och faktiskt behöver, då kan jag landa nånstans däremellan men ändå vara nöjd och behörig! tycker det känns dumt att sikta och plugga för de lägsta resultatet för behörighet, bättre att plugga hårt och för det högst möjliga resultatet.
Citera
2025-04-23, 10:07
Medlem
Citat:
Jag är något så otroligt dålig inom matten i dagsläget ligger på en estimering 0.7 norm på hela kvant delen just nu, har dock upptäckt att jag trotts nästan 0% närvaro på alla mattelektioner genom åren är en jävel på DTK ligger på en estimering 1.9 där, så de är de andra tre som jag måste ge mig fan på kommande månader, har planerat att köpa matte 1b boken och bara kötta igenom alla dess uppgifter. kommer även försöka göra 1 helt gammalt prov i veckan under tidspress samt olika omständigheter tex, sent på kvällen, bakfull, i stökig miljö och lugn och ro för att öva på att klara av eventuell störningsmoment som kan uppkomma på den faktisk prov dagen. ändå en lättnad att läsa att de flesta anser att kvant delen är där man kan utvecklas och höjas sig mest med plugg etc, då jag ligger rätt bra på verbala från start (estimerad 1.6-1.7 just nu) de är ord och mek som inte klaffar helt, men kör ankideck och ordspel för att få in minst 100-200 nya ord om dagen. samt att de automatiskt kommer tillbaka utifrån spaced repetition rekommenderade intervall.

Fattar att du är sämre på matten än du vill vara, men 0,7 på kvant är tillsammans med 0,8 det vanligaste resultaten folk får när jag tittar på normeringstabeller från HT24. Så att du är medelbra även fast du inte börjat plugga än är ju helt fantastiskt! Och sjukt att du är bra på DTK, det är den svåraste delen enligt de flesta och den tar som tar längst tid för alla! Så om du kan göra DTK på bra tid så kommer du ha massor tid över som du kan lägga på resten av provet!

Fokusera på att lära dig grunderna, kan du dem så kommer du kunna klura ut de svårare sakerna när de dyker upp! Jag behövde gå tillbaka och lära mig hur man ställer upp additioner och multiplikationer, känns inte kul att behöva göra det men då sitter det sen!

Och detta har du säkert koll på, men bara ifall att vill jag nämna att HP inte är det enda som krävs för universitetsutbildningar utan man behöver behörighet också. Prövningar är ett snabbt sätt att fixa det!

Du kan absolut lyckas med det du satsar på, tänk bara på hur det kommer kännas att få det där resultatet sen!
Citera
2025-04-23, 10:49
Medlem
aspenorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moominpappa134
Fattar att du är sämre på matten än du vill vara, men 0,7 på kvant är tillsammans med 0,8 det vanligaste resultaten folk får när jag tittar på normeringstabeller från HT24. Så att du är medelbra även fast du inte börjat plugga än är ju helt fantastiskt! Och sjukt att du är bra på DTK, det är den svåraste delen enligt de flesta och den tar som tar längst tid för alla! Så om du kan göra DTK på bra tid så kommer du ha massor tid över som du kan lägga på resten av provet!

Fokusera på att lära dig grunderna, kan du dem så kommer du kunna klura ut de svårare sakerna när de dyker upp! Jag behövde gå tillbaka och lära mig hur man ställer upp additioner och multiplikationer, känns inte kul att behöva göra det men då sitter det sen!

Och detta har du säkert koll på, men bara ifall att vill jag nämna att HP inte är det enda som krävs för universitetsutbildningar utan man behöver behörighet också. Prövningar är ett snabbt sätt att fixa det!

Du kan absolut lyckas med det du satsar på, tänk bara på hur det kommer kännas att få det där resultatet sen!
känns otroligt skönt att höra detta känner mig ännu mer optimistisk nu! Glad att höra att trotts att jag diffar på 3/4 kvant delar så verkar jag vara över medel på den del många har svårast för! Jag har kontakt med SYV då jag ej har en GY examen, så har planerat att läsa de kursers som saknas samt de kurser som är särskild behörighet för den utbildning jag vill söka, ska dock tenta av några stycken som känns självklara för just mig att klara utan genomgående undervisning. Tackar och bockar för tipsen och peppen! har du några tips för hur jag kan plugga matten så grundligt som möjligt? Kanske att beta igenom matteboken 1b, fixa en privat mattelärare eller något annat?
Citera
2025-04-23, 11:15
Medlem
Citat:
känns otroligt skönt att höra detta känner mig ännu mer optimistisk nu! Glad att höra att trotts att jag diffar på 3/4 kvant delar så verkar jag vara över medel på den del många har svårast för! Jag har kontakt med SYV då jag ej har en GY examen, så har planerat att läsa de kursers som saknas samt de kurser som är särskild behörighet för den utbildning jag vill söka, ska dock tenta av några stycken som känns självklara för just mig att klara utan genomgående undervisning. Tackar och bockar för tipsen och peppen! har du några tips för hur jag kan plugga matten så grundligt som möjligt? Kanske att beta igenom matteboken 1b, fixa en privat mattelärare eller något annat?

Låter ju super att du redan är igång så pass! Jag skulle verkligen rekommendera Matematik 5000 böckerna, men specifikt de böcker som det står VUX på! De är utformade för att man ska kunna plugga själv och går igenom allting ordentligt, de andra gör inte det då det är tänkt att man ska ha lärargenomgångar som komplement! Ta det lugnt och gå igenom allting ordentligt, är nånting svårt så sök på youtube eller kolla på matteboken.se! Jag har också använt chat gpt lite och frågat den att förklara hur man ska tänka steg för steg när den löser uppgiften, det är super när man kör fast!
Citera
2025-04-23, 23:06
Medlem
Riksskaldens avatar
Citat:
Tjena!

Hur fan gjorde ni det?

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,

Mina frågor:

- Vad kunde ni skita i?

Jag har skrivit 1.95 och kan säga så här: lägg ner mer tid än du tror att du behöver på plugget. För KVANT kan jag säga följande: lägg inte ner alltför mycket tid på att lära dig "vanlig" matematik, utan fokusera mer på "HP-matte". För all del, lär dig såklart grundläggande saker som Pythagoras sats, division med bråk, konjugatregeln osv. men att memorera alltför mycket formler och härledningar är inte så användbart i längden. Lätt att snurra bort sig och tumma på helhetsförståelsen. Det svåra med höga resultat på KVANT är inte komplexiteten utan mängden och tidsbristen. För XYZ och KVA ska varje uppgift gå i tre steg:
1. Läs uppgiften hyfsat fort, men noggrant.
2. Ha ditt "aha-ögonblick" och vet omedelbart hur du ska lösa uppgiften för du har sett den 40 gånger förut.
3. Lös uppgiften på så kort tid som möjligt.

Denna process ska ta mellan 5 och 25 sekunder. Det är hit du måste komma, och hit kommer du genom att göra varenda jävla delprov från HT2011. Dessa varvar du då och då med ännu äldre prov för att kunna fokusera ytterligare på NOG, DTK och LÄS. När du gjort ett prov så ska du gå igenom HELA provet efteråt igen och kolla varför du fick rätt, fel och vad du nu kan göra bättre. Fick du rätt på en uppgift? Bra, nu kollar du på videor, läser i forum eller klurar själv för att komma fram till en bättre metod. Fick du fel? Samma sak. Detta gäller f.ö för både KVANT och VERB. Vad gäller NOG och DTK följder de liknande steg som ovan, men här är angreppet lite annorlunda. Här har du nämligen mer tid på dig att lösa uppgifterna eftersom du gjort XYZ och KVA i raketfart. Dessa två delar ska du fortfarande göra fortare än på den rekommenderade tiden, men här gör många bort sig och tappar poäng och därför är det viktigt att ha extra tid så man inte blir stressad. När provet är klart har du nu 10-15min över att göra de uppgifter du inte är säker på. När du skrivit provet har du nämligen varit så finurlig att du efterhand markerat de uppgifter du inte kunnat se direkt hur du ska lösa. De plockar du nu i lugn och ro.

För VERB läser du böcker, artiklar och kolla runt på nätet efter olika strategier för de olika delarna. Hitta eller utveckla en som funkar för dig. Om du vill kan du också plugga Memrise HP Ultimat som är ganska populärt, men var beredd på att få din själ och livslust förintad av denna långtråkiga och krävande process. Men, det är kanske vad som krävs, beroende på ditt nuvarande ordförråd. Du slår också upp och skriver ned ord du stöter på som du inte kan. Nu kan du dom också.

Upprepa denna process dagligen fram tills provet tills det inte finns några kunskapsluckor kvar. Du kan allt. Du kanske inte kommer få 2.0 för det finns ett inslag av dagsform och allmänt mående under provdagen, men du har nu mer eller mindre helgarderat dig för ett högt resultat. När du sen får resultaten kan du luta dig tillbaka och fira med ärtsoppa och pannkakor och kanske till och med lite sylt för du kan läsa vad du vill.

Det finns självklart oändligt mer information att delge men det finns en gräns för hur mycket jag orkar skriva. HP är inte alls svårt samtidigt som det är ruskigt svårt. Det belönar den rikligt som tar det på allvar och förbereder sig. Lycka till.
Senast redigerad av Riksskalden 2025-04-23 kl. 23:11.
Citera
2025-05-16, 23:11
Medlem
De gånger jag skrivet HP (med skiftande provformat) har jag haft ungefär hälften av mina fel på just DTK. Så om jag skulle skriva nån mer gång vore väl det det enda som är värt att öva extra på. Hur övar man bäst på detta? Och det är inte tabeller som är problemet, de går rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in