Citat:
Ursprungligen postat av
aspenorre
Tjena!
(Repost! då tidigare tråd stängdes och vill kunna svara på de svar jag får samt fråga er som ger tips etc.)
Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?
Jag ska i höst skriva HP (19 oktober)
Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Matten däremot är ett trauma – har alltid varit lost där. Men!
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".
Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.
Så jag vill höra från er som lyckats:
Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),
- Eller rentav... fuskade (👀 no judgement – bara lärdomar).
Mina frågor:
- Måste man vara född med mattehjärna, eller kan man nöta sig dit?
- Hur pluggade ni till de kvantitativa delarna? (XYZ, KVA, NOG, DTK)
- Vad är mest värt att fokusera på tidigt?
- Vad kunde ni skita i?
- Hur tänker ni när ni får en fråga ni inte förstår direkt?
- Vad letar ni efter i uppgiften?
- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?
- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?
- Vad gav mest poäng per pluggad timme?
- Värt att nörda NOG? Eller KVA och XYZ all the way?
- Vad var era aha-moment?
- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.
- Hur tränade ni tempo, fokus, stresshantering?
- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?
- Hur lång tid tog det för er att gå från mediokra resultat till toppnivå?
- Vad var det som faktiskt gjorde skillnad?
Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.
Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.
Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄
Jag har skrivit 1.95 och kan säga så här: lägg ner mer tid än du tror att du behöver på plugget. För KVANT kan jag säga följande: lägg inte ner alltför mycket tid på att lära dig "vanlig" matematik, utan fokusera mer på "HP-matte". För all del, lär dig såklart grundläggande saker som Pythagoras sats, division med bråk, konjugatregeln osv. men att memorera alltför mycket formler och härledningar är inte så användbart i längden. Lätt att snurra bort sig och tumma på helhetsförståelsen. Det svåra med höga resultat på KVANT är inte komplexiteten utan mängden och tidsbristen. För XYZ och KVA ska varje uppgift gå i tre steg:
1. Läs uppgiften hyfsat fort, men noggrant.
2. Ha ditt "aha-ögonblick" och vet omedelbart hur du ska lösa uppgiften för du har sett den 40 gånger förut.
3. Lös uppgiften på så kort tid som möjligt.
Denna process ska ta mellan 5 och 25 sekunder. Det är hit du måste komma, och hit kommer du genom att göra varenda jävla delprov från HT2011. Dessa varvar du då och då med ännu äldre prov för att kunna fokusera ytterligare på NOG, DTK och LÄS. När du gjort ett prov så ska du gå igenom HELA provet efteråt igen och kolla varför du fick rätt, fel och vad du nu kan göra bättre. Fick du rätt på en uppgift? Bra, nu kollar du på videor, läser i forum eller klurar själv för att komma fram till en bättre metod. Fick du fel? Samma sak. Detta gäller f.ö för både KVANT och VERB. Vad gäller NOG och DTK följder de liknande steg som ovan, men här är angreppet lite annorlunda. Här har du nämligen mer tid på dig att lösa uppgifterna eftersom du gjort XYZ och KVA i raketfart. Dessa två delar ska du fortfarande göra fortare än på den rekommenderade tiden, men här gör många bort sig och tappar poäng och därför är det viktigt att ha extra tid så man inte blir stressad. När provet är klart har du nu 10-15min över att göra de uppgifter du inte är säker på. När du skrivit provet har du nämligen varit så finurlig att du efterhand markerat de uppgifter du inte kunnat se direkt hur du ska lösa. De plockar du nu i lugn och ro.
För VERB läser du böcker, artiklar och kolla runt på nätet efter olika strategier för de olika delarna. Hitta eller utveckla en som funkar för dig. Om du vill kan du också plugga Memrise HP Ultimat som är ganska populärt, men var beredd på att få din själ och livslust förintad av denna långtråkiga och krävande process. Men, det är kanske vad som krävs, beroende på ditt nuvarande ordförråd. Du slår också upp och skriver ned ord du stöter på som du inte kan. Nu kan du dom också.
Upprepa denna process dagligen fram tills provet tills det inte finns några kunskapsluckor kvar. Du kan allt. Du kanske inte kommer få 2.0 för det finns ett inslag av dagsform och allmänt mående under provdagen, men du har nu mer eller mindre helgarderat dig för ett högt resultat. När du sen får resultaten kan du luta dig tillbaka och fira med ärtsoppa och pannkakor och kanske till och med lite sylt för du kan läsa vad du vill.
Det finns självklart oändligt mer information att delge men det finns en gräns för hur mycket jag orkar skriva. HP är inte alls svårt samtidigt som det är ruskigt svårt. Det belönar den rikligt som tar det på allvar och förbereder sig. Lycka till.