2025-04-13, 09:18
Medlem
Herre jesus, standardtest för att få en bild av din personlighetstyp. Om detta är ett hinder så är nog Samhall nästa avstigning för TS och alla andra flanar i tråden.
Citera
2025-04-13, 09:19
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Om jag skulle få sådana tester skulle jag resa mig upp och gå därifrån.

En arbetsgivare saknar rätt att försöka ställa diagnoser på arbetssökande. Min åsikt är att det är väldigt gränslöst.

Psykiatrins anställda skulle de däremot screena efter personlighetsstörningar, testa intelligensnivå och framförallt förståelsen av vad som sägs eller minnet av vad som sagts. Riktigt inkompetenta nötter där. Livsfarligt när inkompetenta människor tillåts experimentera med läkemedel och ställa diagnoser.

Dessa tester är norm i dag, tyvärr.

/AI
Citera
2025-04-13, 09:20
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Det var nog skönare på 60-talet.

Då knackade man på dörren och frågade om man fick börja jobba.

Och det fick man, samma dag.

Men jobben var väl inte lika fantastiska och fabulösa som idag

Bara för Tage var Statsminister och höll kapitalisterna i öronen.
Citera
2025-04-13, 09:23
Medlem
ZenThinks avatar
Citat:
52. Jag dagdrömmer ofta

Svar: stämmer mycket väl.

Företaget:
Det här blir väl bra ?

Detta används för att gå en bild av hur mycket av personlighetsdraget "Öppenhet för upplevelser" (Openness to Experience på engelska) du har.
Personer som har mycket av detta är ofta kreativa o nyfikna, men kan ibland uppfattas som lite väl excentriska och impulsiva!
Citera
2025-04-13, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZenThink
Detta används för att gå en bild av hur mycket av personlighetsdraget "Öppenhet för upplevelser" (Openness to Experience på engelska) du har.
Personer som har mycket av detta är ofta kreativa o nyfikna, men kan ibland uppfattas som lite väl excentriska och impulsiva!
astrologi
Citera
2025-04-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Sånt där är vanligt vid mer lågkvalificerade jobb som kundtjänst eller butiksjobb. Lite förvånande att höra att det även används för någon tjänst som kräver högre utbildning. Men det är kanske ett "McDonalds-företag"?

Jag hade åtminstone dragit öronen åt mig om ett företag, som för övrigt framstår som "seriöst", skulle ha den typen av tester för en kvalificerad tjänst.

Sen låter det skumt att du inte kom vidare när du gjort testet och inte ens fick skicka in dina handlingar, vanligtvis skickas dessa in innan man får den här typen av test. Fick du ett resultat som de menade var för lågt/avvikande eller hur motiverade dem det? Syftet med sådana här tester är ju inte främst att du ska "klara" dem utan de är avsedda att ge en bild av var just du befinner dig i förhållande till genomsnittet.

Annonsen var ju via bemanningsföretag men jag har en aning om att det gällde Tietoevry. Fick ingen motivering alls.
Citera
2025-04-13, 09:28
Avslutad
Citat:
Dem försöker väl kolla om du är en människa eller en dator.

En captcha helt enkelt.

Skippa detta jobbet direkt och blicka aldrig tillbaka
Jag är en dator och att diskriminera mot mig är rasism och funkofobi.
Citera
2025-04-13, 09:29
Medlem
När man svarar på testerna skall man först tänka. Vill jag verkligen ha detta jobb
Vill man väldigt gärna ha jobbet så försöker man svara så som man tror att arbetsgivaren vill att man ska svara, inte ärligt. Men tyvärr kan det vara svårt ibland att veta hur man tror att arbetsgivaren vill att man ska svara
Citera
2025-04-13, 09:38
Medlem
Citat:
14. Ibland känns det som att jag ska få ett sammanbrott

Svar: stämmer mycket väl.

Företaget:
Hmm… ska vi ta han ?

Även om man nu har den problematiken, så skulle ju bara en idiot svara ärligt. Testet verkar vara utformat för att sortera bort galningar.
Citera
2025-04-13, 09:43
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Ganska standard nuförtiden, även för enkla jobb. Dock kanske de anställer de med lägre resultat för de simpla jobben

Tänkte precis säga detta. Sökte ett enkelt IT jobb inom regionen på en kommun och hade 6 intervju tillfällen med ca 2 veckor mellan varje (bara detta..) där man hela tiden ökade graden av djupdyk inom ens personlighet och kunskap. Självklart var det både personlighetstest, IQ test och pussel man skulle utföra.
Blev inte uttagen men allt detta för att sen sitta och ta samtal om konsument IT problem på distans.. känns jävligt överdrivet. Jag är övertygad (utan några egentliga bevis såklart) att dom i slutändan rekryterade någon "som kände någon" internt istället och bara var tvungna att bedriva en "kolla, vi söker folk, på riktigt!" fasad för att checka i någon slags byråkratisk box.
Citera
2025-04-13, 09:44
Medlem
Lat arbetsgivare som inte orkar ställa de 200 personlighetstestfrågorna muntligt.
Senast redigerad av Kirev 2025-04-13 kl. 09:48.
Citera
2025-04-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
IQ-testet bestod av 12 bilder. Tog screenshot och fick in 10 av bilderna genom denna tjänst (max limit). Resterande två bilder ska jag ladda upp separat, tänkte jag.

Är ju vansinnigt simpelt och tar bara 5 minuter av din tid. Jag hade bara gjort det om jag var du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in