2025-04-12, 23:45
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frason
Ja precis, vi får läsa hans roliga förklaringar i FUPen.
Han förklarade sig ju så bra i förra rättegången, så det blir nog en bra förklaring även denna gång
Citera
2025-04-12, 23:47
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Julia valde ju själv att lämna in alla bevis hos polisen och sa att hon kommer att ta sitt straff.
Hon har öppet berättat att hon tvättat pengar. Det handlar om en väldigt stor summa. Det jag däremot inte vet är om hon blev pressad av Chrippa att göra det.
Chrippa säger att det inte hänt.
Julia säger att det hänt.
Ord står emot ord.
Polisen har ingen lätt uppgift att bevisa vad som är sant och vad som är lögn.

Om det rör sig om en stor summa, och Julia medvetet hjälpt till att tvätta, riskerar inte julia då ett kortare fängelsestraff? Vad händer med barnet om både Julia och Chrippa hamnar i fängelse?
Citera
2025-04-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Han förklarade sig ju så bra i förra rättegången, så det blir nog en bra förklaring även denna gång
Ja det kommer bli en höjdare. Vi minns hans geniala uttalanden från förra gången med "förhudsundersökningar" etc.
Citera
2025-04-12, 23:57
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ja det kommer bli en höjdare. Vi minns hans geniala uttalanden från förra gången med "förhudsundersökningar" etc.
Där han förnekade droganvändning och erkände istället smuggling
Jag är dock lite rädd att detta blir sekretess eller att målsägarens förhör blir sekretess, så vi inte kommer kunna lyssna på det.
Citera
2025-04-13, 00:16
Medlem
Citat:
Där han förnekade droganvändning och erkände istället smuggling
Jag är dock lite rädd att detta blir sekretess eller att målsägarens förhör blir sekretess, så vi inte kommer kunna lyssna på det.
Han är ett geni utöver det vanliga.
Vi lär nog få allt via Prime Crime. Vore kul att veta när så man hinner ladda upp med ett ton eller två av popcorn.
Citera
2025-04-13, 07:15
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Det är lätt att bevisa att han fått pengar han inte skattat för.
Det är svårt att bevisa att han skickar pengar till Julia eller Linnea i syfte att "tvätta" dem. Han kanske skickade pengarna som gåva till sin partner, för att täcka utgifter och betala räkningar, osv.

Eftersom pengarna lämnat hans konto nästan omedelbart som de kommer in så tror jag inte det är jättesvårt att bevisa. De blir ju svarta pengar då ingen skatt betalas in. Hans deklarationer är ju inte i närheten av pengarna som varit i omlopp. Frågan är hur han kan tro att han kan hålla på med detta obemärkt. Men han kanske helt enkelt inte bryr sig?
Citera
2025-04-13, 07:19
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Det är väldigt svårt att sätta dit någon för allt det där. Oavsett om det är lätt att bevisa att han levt av pengar, och lätt att bevisa att pengarna har tjänat själv.

Det är en jädra massa mera saker som behöver bevisas hur det har gått till, men det är inte omöjligt men jobbigt.

Det är ändå 4-5 års näringsverksamhet som inte är bokförd eller skattad som skall utredas för att försöka döma en person för dessa grova misstankar, då räcker det inte med lite Revolut kontoutdrag

Tror inte det är så svårt att bevisa hur han jobbar faktiskt. Däremot kanske det tar tid med tanke på omfattningen och tidsspannet samt hans vistelser utomlands.
Citera
2025-04-13, 07:28
Medlem
Citat:
Chrippa säger att det inte hänt.
Julia säger att det hänt.
Ord står emot ord.
Polisen har ingen lätt uppgift att bevisa vad som är sant och vad som är lögn.

Om det rör sig om en stor summa, och Julia medvetet hjälpt till att tvätta, riskerar inte julia då ett kortare fängelsestraff? Vad händer med barnet om både Julia och Chrippa hamnar i fängelse?

2.5 milj är summan bara Julia hjälpt till att tvätta. Vad slutsumman i Chrippas brott är får vi veta så småningom. Vad Chrippa än säger så finns bevisen hur pengar gått från honom till Julia.

Vi vet ju att Linnéa och pappsen också hjälp till. Eftersom Linnéa kom in senare än Thomas lär summan vara högre för pappa Thomas.
Plus fler personer som vi inte vet omfattningen av än eller vilka de är.
Linnéa pratade om en Kalle som hade svårt med pengar som inte kunde kopplas till vare sig Chrippa eller Linnéa. Den kunde de lura in pengatvätt tyckte hon. Bara det samtalet bevisar ju att hon var högst medverkande i tvätteriet.
Citera
2025-04-13, 07:45
Medlem
Citat:
Med tanke på telefonsamtalen som läckt så är det ganska klart att Äcklet pressat henne till att göra detta på ett eller annat sätt. FUPen kommer att visa det.

Jag tror det också och det går inte att komma ifrån att Julia bestämde sig för att lämna in alla bevisen av sig själv. Det kom väl till en punkt där hon helt enkelt bara tröttnade på alltihop.
Citera
2025-04-13, 08:12
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Eftersom pengarna lämnat hans konto nästan omedelbart som de kommer in så tror jag inte det är jättesvårt att bevisa. De blir ju svarta pengar då ingen skatt betalas in. Hans deklarationer är ju inte i närheten av pengarna som varit i omlopp. Frågan är hur han kan tro att han kan hålla på med detta obemärkt. Men han kanske helt enkelt inte bryr sig?
Att han skickar pengarna vidare till andra människor är inte bevis på penningtvätt. Han kanske skickade pengarna till Linnea/Julia så de kunde betala hyran och köpa mat. Pengarna är fortfarande oskattade, men inte tvättade.
Sedan ska man också bevisa att Julia och Linnea var medveten om penningtvätten för att de ska åka dit på det, Julia har ju erkänt, men Linnea förnekar.
Linnea är på stan, chrippa ringer och ber henne köpa en dyr klocka, han skickar pengarna, Linnea köper klockan och ger till chrippa, nu börjar det med penningtvätten, men Linnea kanske inte var medveten om syftet med att köpa klockan, då måste polisen kunna bevisa det.
Så jo det kan bli svårt att bevisa, men chrippa är inte så smart att han kanske i meddelanden själv avslöjat sin penningtvätt.
Citera
2025-04-13, 08:19
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
2.5 milj är summan bara Julia hjälpt till att tvätta. Vad slutsumman i Chrippas brott är får vi veta så småningom. Vad Chrippa än säger så finns bevisen hur pengar gått från honom till Julia.

Vi vet ju att Linnéa och pappsen också hjälp till. Eftersom Linnéa kom in senare än Thomas lär summan vara högre för pappa Thomas.
Plus fler personer som vi inte vet omfattningen av än eller vilka de är.
Linnéa pratade om en Kalle som hade svårt med pengar som inte kunde kopplas till vare sig Chrippa eller Linnéa. Den kunde de lura in pengatvätt tyckte hon. Bara det samtalet bevisar ju att hon var högst medverkande i tvätteriet.
Ja det finns bevis hur Chrippa skickat pengar till Julia. Och Julia har erkänt, så dom båda ligger illa till.
Dock tror jag fortfarande det kan bli svårt att bevisa att Linnea och Chrippas pappa visste om att det rörde sig om penningtvätt. Men får väl se när utredningen blir klar.

Samtal är alltid svåra att använda som bevis. Linnea och chrippa kan säga att de ljög. Att efter videon där Anjo anklagade de för penningtvätt, så när visningarna sjönk fejkade dem ett samtal och släppte online för att bli relevanta igen. Då är man tillbaka till att polisen ska kunna bevisa att de verkligen planerade att använda Kalle för penningtvätt, och att de inte ljög för uppmärksamhet.
Citera
2025-04-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ja det finns bevis hur Chrippa skickat pengar till Julia. Och Julia har erkänt, så dom båda ligger illa till.
Dock tror jag fortfarande det kan bli svårt att bevisa att Linnea och Chrippas pappa visste om att det rörde sig om penningtvätt. Men får väl se när utredningen blir klar.

Samtal är alltid svåra att använda som bevis. Linnea och chrippa kan säga att de ljög. Att efter videon där Anjo anklagade de för penningtvätt, så när visningarna sjönk fejkade dem ett samtal och släppte online för att bli relevanta igen. Då är man tillbaka till att polisen ska kunna bevisa att de verkligen planerade att använda Kalle för penningtvätt, och att de inte ljög för uppmärksamhet.

Det är mycket för eko att jobba med.
Jag är övertygad om att eko har tittat både under och över på varenda sten i jakten för att få fram bevis eller avfärda.

Jag tänker att Chrippa själv har börjat berätta och det är ekos roll att försöka sålla mellan sanning och lögn.

Jag tänkte från början att det sannolikt är fler personer inblandade än de 4 och det visade sig vara så.
Vad de andra har haft för roll är ännu ett blankt blad för mig.

Edit: var det inte så att Julia fick pengar från Chrippa för att sedan föras vidare till Revolut och Thomas?
Senast redigerad av 111-111 2025-04-13 kl. 08:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in